Kami membuka semula kesemua sistem setelah selesai mandi.Aku segera putuskan segala maklumat antara sistemku dan balai polis.Terlihat skrin di mana keluargaku berada.Sedang enak menjamu masakan mama.Aku tersenyum nipis sambil mengusap wajah mama yang telah aku zoom.Sabar ya,sikit je lagi.
"Farah!! Order pizza!! Aku lapar!!"teriak Syah.Kedengaran sesuatu dilempar ke atas meja tanda protes Farah."Hello,boleh saya pesan..."sekeras-keras kepala Farah,dapat juga dicairkan.Dia pun lapar rasanya.Aku duduk bersandar dikerusi urut sambil memejamkan mata.Alat pengera Farah amat membantu aku berehat namun sekali-sekala ia berbunyi di kawasan rumah usang akibat kucing.
Tidak lama kemudian,bunyi loceng ditingkat atas berbunyi.Cepatnya pizza sampai? "All of you,HANDS UP!!" THE HELL IS THAT?!! Satu das tembakan memecah kesunyian lalu aku menyorok seketika dan mengambil pisau yang berdekatan.Jalan terhendap-hendap lalu aku menikam belakang salah satu lelaki yang aku percaya dari anggota mafia.Berkot hitam,kaca mata hitam dan earphone ditellinga.Sudah tidak syak lagi.Aku mengambil pistolnya lalu melepaskan satu das tembakan ke arah rakannya.Malang nasib aku apabila seorang lagi telah menembak tepat dikakiku membuatkan aku melutut.Mulutku ditekup dan aku tahu terdapat cecair tidur dikain itu.
*****
"Wake up,girls"terdengar seorang lelaki mengejut kami dengan lembut.4 orang lelaki berkawal dan seorang lelaki sedang duduk di atas kerusi bersilang kaki melihat kami."Well well well.These are the girls who spoiled our plan,huh?"kata lelaki itu sinis."So,you are one of that stupid mafia,huh?"balas Keyh dengan sinis juga.Lelaki itu berdiri lalu berjalan mendekati Keyh dan mencengkam rambut Keyh."Acting brave? What you gonna do? Kill me and steal my money? That's not gonna happen.You are just weak little girl,my darling."katanya lalu menghantuk kepala Keyh ke arah dinding."Take a good care of them.Master want them alive."arah lelaki itu pada konco-konconya lalu masuk ke dalam lif diikuti 2 orang daripada 4 pengikutnya.
30 minit berlalu dan ini masanya untuk bertindak.Aku sedaya upaya membuka ikatan ditangan.Tulang dan pergelangan tangan yang sekata amat-amat membantu untuk membuka ikatan.Hanya perlu pusing-pusingkan tangan agar ikatan longgar.15 minit masa diambil untuk membuka ikatan sepenuhnya.Sekarang aku hanya perlu bantuan untuk mengambil perhatian pengawal.Iqah yang sepertinya faham apa yang aku mahukan,segera berdehem kecil."I hope that they not know about something we steal from them."kata Iqah berbisik namun dapat didengari pengawal itu.
"What are you talking about?! What did you guys steal from us?!"tanya salah seorang pengawal itu dengan nada perengus.Persoalan itu dijawab dengan kesunyian."I asked you,what did you guys steal from us?!"ulang pengawal itu sambil mencengkam rambut Iqah seperti mana lelaki tadi buat pada Keyh.Pengawal lagi seorang membongkar kesemua bilik kami untuk mencari apa-apa yang mungkin hak mereka."A knife! It's somewhere inside that room!"kata Iqah apabila tidak dapat menahan kesakitan.Pengawal itu segera mencari pisau yang dikatakan.
Kini,aku mebuka ikatan Syah setelah membuka ikatan dikakiku."Tak payah buka,biar Lyn je yang buat.Kau pergi pau pengawal tu."kata Keyh pada Syah lalu Syah pergi ke bilik dimana pengawal-pengawal itu berada.Bunyi pergaduhan kedengaran lalu Nena masuk untuk membantu setelah ikatannya dibuka.Setelah kesemua ahli telah bebas,pengawal-pengawal itu telah tewas tepat pada masanya.Kesemua senjata dan makluat peribadi telah kami ambil lalu kami pergi ke tingkat atas.Rupanya,bukan mereka berlima sahaja di situ,ramai lagi!
Aksi bermula.
Terdengar satu persatu das tembakan berkumandang namun tiada siapa yang cedera.Mereka ni main tembak je ke apa? Macam takde asas tembakan langsung! Jadi ini memudahkan kami menyerang dalam jarak yang dekat dan tepat.Aku dan Farah segera keluar dari rumah untuk menyediakan kereta.Ada juga segelintir pengawal di luar rumah.Pertempuran berlaku sebelum kami selamat menghidupkan enjin kereta.Kesemua ahli bergegas masuk kedalam kereta lalu kami pecut meninggalkan perkarangan rumah ke destinasi yang tiada tuju.
*****
"I'll come back.Wait for me.Just go to some hotel."suara Rane dihujung talian sudah tidak terhubung lagi.Kami sudah menukar baju yang memang berada di dalam kereta.Kesemuanya hitam.Kini,kami berada di bazar karat untuk mencari beberapa helai baju dan kelengkapan di 7E berdekatan.Ingin tahu kami bersihkan diri dimana? Di tandas masjid.HAHAHAHA.Usai lengkap semuanya,kami pergi ke Lotus Desaru dan menginap di situ.
Aku rebah di atas katil yang empuk dan selesa.Telefon,komputer dan segala alat komunikasi tidak kami bawa bersama kerana tidak menyempat untuk ambil ketika pertempuran tadi.Ini bermaksud,rehat lagi! Kereta telah kami tinggalkan di tepi jalan akibat kerosakan teruk dan datang ke sini menaiki teksi.Mujur saja ada teksi malam-malam ini.Tiba-tiba pintu diketuk.
Wajah Hana terpampang di lubang pintu."Jom makan? Serious lapar weyh."pelawa Hana dan kesemua ahli menepuk-nepuk perut mereka.Kami berjalan kaki mencari kedai makan berdekatan.Mujur ada mamak 24jam.Masing-masing menjamu selera dengan hidangan masing-masing."Acting brave? What you gonna do? Kill me and steal my money? That's not gonna happen.You are just weak little girl,my darling."dialog lelaki tadi diulang Keyh dengan suara mengejek."Entah.End up mati jugak."tambah Hana.
"Berbaloi aku rasa diorang pergi markas kita.Tak payah susah-susah jejak.Tup-tup ada depan mata.Asalkan semua maklumat,kita pegang.Nasib baik aku letak dalam satu fail.Senang kerja."kata Iqah.Aku mengangguk setuju.Biarlah pihak polis yang selesaikan masalah ni sekarang.Sekurang-kurangnya,lebih banyak ahli yang sudah dibedah siasat dan banyak benda yang boleh dibongkar.Sistem-sistem disana,aku biarkan.Lebih banyak perkara yang ada didalamnya yang boleh membantu.
"Kita tunggu jelah Rane ke sini.Buat masa sekarang,kita rehat lagi.Mulakan kehidupan normal kita dahulu."kata Keyh."Aku nak mandi laut,pergi spa,shopping dan banyak lagi!"kata Nena teruja."Aku nak habiskan hari aku dengan tidur."cadang aku pula."Just do what you guys want to do.It's your day!"kata Keyh.Kami menghabiskan masa dengan bercerita tentang apa yang telah berlaku sepanjang misi.Aku harap,semuanya akan selesai.
*****
"So,now?"tanya Rane.Kami berada di Starbucks berdekatan dengan hotel."Just wait and see."kata Keyh."Rane.Macam mana keadaan dekat Kanada?"tanya Hana.Rane meceritakan semua detik-detik di Kanada.Dari segi musim,keindahan dan orang-orang di sana.Sudah hampir setahun kami bersahabat,namun tidak pernah menyempat untuk mengetahui suasana Kanada.
"Berita terkini.Sebuah kumpulan kecil yang dipercayai dibawah kumpulan mafia telah dijumpai mati disebuah rumah.Hanya beberapa orang sahaja mengalami kecederaan dan telah dapat diselamatkan.Pihak polis akan memulakan bedah siasat apabila keadaan mereka kurang kritikal.Kini,pihak polis sedang berkerjasama bersama seluruh negara untuk membanteras jenayah mafia ini....."
"Nice.Memandangkan korang dah boleh rehat,aku rasa baik korang balik rumah masing-masing.Mak ayah mesti rindu."cadang Rane.Riak wajah kami sungguh tidak dapat dibayangkan.Bertapa gembiranya rasa hati dapat bersemuka semula dengan yang tersayang."Nak tahu tak? Kesemua duit rampasan kita,aku dah pindahkan dalam akaun Rane."kata Farah.Rane mengeluarkan sekeping kad ATM untuk setiap orang."Aku dah bahagi sama rata untuk korang.Dalam ni ada RM5B hasil rampasan korang."kata-kata Rane membuat mulut masing terlopong.
"Ada baki lagi RM10B,jadi aku agihkan semuanya dekat rumah anak-anak yatim seluruh Malaysia dan subangan amal Palestin,atas nama Snow Key."tambah Rane lagi.Snow Key adalah nama kumpulan kami yang kami bincangkan di kedai mamak tempoh hari.Logo salji yang sering digunakan oleh Rane memberi maksud musim salji adalah musim kesukaan Rane dan kunci merupakan tanda persahabatan kami hanya akan terlerai apabila gari persahabatan dibuka dan semestinya kunci itu tidak wujud.Dari kiraan duit rampasan,keseluruhan wang adalah RM50B!!
"Bloody hell!"
BERSAMBUNG...
YOU ARE READING
The Silent Case -Detective- [COMPLETED]✔
Action"Aku akan balas dendam atas setiap yang kau dah lakukan pada keluarga aku.Hutang nyawa,dibalas nyawa!" Kau tunggu,MAFIA. ps:kebanyakkan info dalam ini adalah tidak benar Do VOMMENT...TQSM!!! ILY!!! MUAHHH!!!