bab4

301 9 0
                                    

Mereka memasuki bilik vvip yang menempatkan Kirana. Mereka memilih bilik itu kerana mahukan keselesaan kepadanya.

Mereka diam sambil melihat Kirana. Pilu hati ibunya melihat anaknya terlantar di hospital.

"Ibu.." panggil Khairy. Datin Raudah melihat anak sulungnya.

"Ye along.. kenapa?" Soal ibunya dengan suara lemah. Mereka yang lain  hanya diam melihat Kirana.

"Apa kata ibu dan ayah balik dulu. Biar Along je yang jaga adik.. kesian ibu dan ayah.. tak cukup rehat.. " ujar Khairy. Ibunya berpandangan dengan ayahnya. Dato' Zaidi anggukkan kepala. Datin Raudah menghela nafas.

" hmm... baiklah... ibu pulang  ngan ayah pulang dulu. Along jaga adik ye.."pesan ibunya sebelum pulang. Khairy anggukkan kepalanya..

"Baiklah ibu.. ibu jangan risaulah.." ujar khairy yakin. Ibunya tersenyum melihat keperihatinan anak lelakinya kepada anak perempyannya itu.

"Oklah. Ibu ngan ayah  balik dulu. Assalammualaiku." Kata kata Datin Raudah dan Dato'Zaidi serentak. Mereka menjawab salam.

"Err.. along.. Nana balik dululah ye.. nanti Nana datang lagi.. " kata Nana. Segan dia nak tunggu disitu. Dahlah ada dua lelaki dua perempuan. Tetapi hanya dia seorang je sedar dan 2 lelaki itu.

"Ouh.. haa.. Nana baliklah dulu.. terima kasih lah ye. Sebab bawakkan Ana kemari. Kalau tak ada Nana mesti Kawan along Danial ni tak tahu apa apa.. "ucap Khairy ikhlas. Nana anggukkan sahaja.

"Memang dah tanggungjawab Nana sebagai sepupu dan rakan kepada Ana.. baiklah. NANA balik dulu.. Assalammualaikum..." kata Nana dan keluar daripada bilik itu.

Mereka menjawab perlahan.

Dalam beberapa minit kemudian, kedengaran suara orang merengek.

"Buu... ibuu.... " rengek Kirana sambil menangis. Khairy yang melihat terus mendapatkan adiknya.. Ditepuk perlahan kepala adiknya itu sehingga Kirana kembali tidur..

"Bro, aku balik dululah ye.. esok aku ada kelas nak ngajar.." kata Danial. Sempat dia melihat kearah Kirana. Pilu hatinya melihat keadaan kirana itu. Ehh.. asal ngan aku ni???.. Danial gelengkan kepalanya.

" hurmm... pergilah.. lagipun dah nak malam ni.. esok, adik aku tak gi kelas tau.." kata Khairy.. Danial angguk.

"Haa.. baiklah... aku gi balik dulu.. ingat, jaga kesihatan kau sama..Assalammualaikum." ditepuk perlahan bahu rakannya sebelum keluar untuk pulang kerumah. Khairy angguk sambil tersenyum manis..

Setelah bayangan Danial hilang... dia melihat kembali kearah adiknya itu..

Digenggam erat tangan itu.

"Adik... cepatlah bangun.. adik kena makan lagi.. bangun ye dik..." lirih suaranya ketika bercakap. Dalam beberapa minit, dia berlalu ke alam mimpi sambil mengenggam erat tangan adiknya.

.
.
.























#bersambung.

*maaflah kalau ada typo sepanjang cerita ini.. so, enjoy.*

My Lecture Mr.DWhere stories live. Discover now