bab5

279 9 0
                                    

Cahaya yang masuk kedalam bilik itu membangunkan peasakit yang tidur.

Kirana bangun daripada tidur. Terasa ada something disebelahnya. Kepalanya diangkat sedikit dan terlihat abangnya tidur beralaskan lengan sambil mengenggam tangannya. Dia terharu apabila abangnya sanggup menjaganya.

Digerak perlahan abangnya itu.

"Along.. long... bangun.. dah pagi ni..." kejut Kirana perlahan. Digoncang perlahan lengan alongnya.

"Hurmm.. ana dah bangun ke.??" Soal khairy dengan suara serak basahnya.  Ditonyoh lembut kelopak matanya.

Comel je Kirana tengok.. ni kalau perempuan lain tengok, konfem cair dibuatnya.

" ha'ah.. dah bangun dah... aloonngggg... adik nak makanlah.... laparr..." ujar Kirana manja.. dicebik cebik mulutnya...

Khairy tergelak melihat adiknya. Kalau sakit mesti perangai manjanya keluar.. moga tabahlah bakal suamimu adik..

"Yeye.. kejap... along nak basuh muka.. " kata Khairy dan berlalu ke tandas yang ada didlam bilik itu.. Kirana bersorak dalam diam..

.
.
.

~skip~

.
.
.
Kirana makan dengan gelojoh. Sehinggakan nasi yang terlekat di bibirnya pun tak sedar..

Khairy gelengkan kepala. Di sapu nasi itu menggunakan ibu jarinya..

Kirana yang makan terhenti. Terkebil-kebil dibuatnya..

"Adik..adik... makan makan juga.. perlahan-lahan lah.." tegur Khairy. Kirana sengih dan menyambung makan. Kali ini lebih perlahan daripada tadi.

"Dah habis dah long.. thanks my brother.. " ucapnya sambil tersenyum manis...Khairy angguk.. dilihat wajah adiknya itu.. wajah itu saling tak tumpah seperti ibunya.. ibunya yang berdarah Arab, melayu... mempunyai kening  sederhana tebal berwarna hitam.. alis mata yang tebal dan panjang.. bibir yang kecil sederhana.. kulit putih.. memang sebiji seperti ibunya...
Dia pula ikut ayahnya.. ayahnya melayu tulen..

"Long...Alongg... ALONG!!" jerit Kirana. Khairy yang mengelamun itu tersedar. Dilihat adiknya.. habis muka merah..

"Haa. Ye... kenapa dik??" Soal Khairy blur. Kirana tepuk perlahan dahinya.

"Ishh.. along ni.. tadi adik cakap ngan along... boleh along ngelamun... ishh... tak nak ah cakap ngan along.. buat sakit hati je.." katanya merajuk. Dipeluk tubuhnya.. wajah dikalih memandang tingkap bilik.

Khairy menggaru kepalanya yang tetiba gatal..

"Aduhh.. merajuklah pulak.. ni yang lemah ni... haihh" ngumamnya perlahan. Didekatkan dirinya dengan adiknya.. dipeluk bahu adiknya itu..

"Adik... along minta maaf ehh... Along tak sengaja mengelamun tadi.. Maafkan Along ye..." ucap Khairy ikhlas.. di beri senyuman manis kepada Adiknya itu.. Kirana yang mendengar dan melihat senyuman abangnya kembali tersenyum..

"Haa.. macam nilah adik along... pandai pun.. sama macam along.. huawahhaaa.." ujar Khairy. Sempat lagi mengangkat bakul sendiri.

Kirana cebik dan menepuk perlahan pipi alongnya itu.

Kemudian gelak tawa penuh segenap bilik itu.. tanpa mereka sedar ada sepasang mata melihat mereka.


.
.
.































#bersambung....

My Lecture Mr.DWhere stories live. Discover now