Esok Masuk Kerja

376 4 0
                                    

Chapter 12

     Mama siap sarapan pagi dua anak pergi kerja,mama hati gembira dan bangga dua anak kerja cikgu.

pukul berapa....

       Mama panggil dua anak bangun pergi kerja awal di sekolah,mama"tikah bangun dah lewat,tikah kali pertama pergi sekolah,haris bangun dah lewat pergi sekolah"ku dan adik baru kemas katil,dah pakaian mandi,ku dan adik makan cepat dan minum.

selepas itu......

    Ku dan adik bersiap pergi sekolah,bersalam mama dan ayah,pastu ku dan adik naik kereta masing-masing pergi sekolah.

"bye,bye,bye"👋👋👋

     Dah Sampai ku dan adik masuk tempat letak kereta cikgu,letih sampai sekolah.Pelajar lain dan cikgu terkejut perempuan keluar dari kereta mewah.Siapa perempuan cantik sangat serupa korea.

     Adik bawa ku pergi masuk bilik pengetua.Adik"ini cikgu baru ganti cikgu siti,pengetua"oh,Cantik cikgu baru,cikgu mengajar bahasa apa"ku"tikah mengajar bahasa melayu"hatiku gembira boleh,pergi kerja sama adikku.

    Ku"terima kasih,pengetua"sama-sama,boleh dah tikah mula kerja mengajar hari ni,haris tunjuk pada tikah kawasan sekolah,kantin,bilik computer,pustakaan dan lain-lain,haris...betul ke,tikah kakak haris?"adik"betul,cikgu...tikah kakak haris,haris dah lewat masuk kelas waktu mengajar,mesti pelajar tertunggu haris masuk kelas,haris pergi dulu masuk kelas,terima kasih cikgu".adik bawa ku pergi tunjuk kawasan sekolah,smk hamzah.

     Ku terkejut kawasan sekolah ni,luas sangat serupa istana.Dah lama adik tengok ku senyum dan ceria,belum ku pergi dapat kerja cikgu kuala lumpur.

😊😊😊

berapa kemudian...

     Adik tunjuk pada ku kawasan sekolah,semua tingkatan,makmal, computer,pustakaan,dewan peperiksaan,kantin,dewan,tempat letak kereta guru.

    Adik hantar ku kelas tingkatan 2(bintang),hatiku berdebar,kali pertama ku mengajar di sekolah baru.Adik panggil cikgu bella ganti cikgu siti hamil.

     Pelajar dalam kelas terkejut dan tak kata-kata apa,sebabnya ku pakaian baju kurung serupa gadis melayu terakhir.Cikgu bella ganti suruh pelajar tutup mulut,nanti masuk mulut lalat.

    Adik pergi masuk kelas tu,adik bercakap dengan cikgu bella ganti,adik tinggal ku dengan cikgu bella dalam kelas ni.

    Cikgu bella"tinggalkan cikgu baru dalam kelas ni,cikgu kuat bersabar pelajar dalam kelas ni"cikgu bella keluar dalam kelas ni.

     Ku bercakap dengan pelajar dalam kelas ni.Ku"cikgu berkenalkan diri,saya Nur Lisa Tikah binti ismail,umur 25 tahun,tinggal di kampung masjid berangan"pelajar lelaki nakal berkata"cikgu dah kahwin belum"seorang pelajar nakal dan playboy,ku "cikgu belum kahwin,jodoh belum sampai lagi,cikgu dulu mengajar di sekolah smk cempaka di kuala lumpur,single,cikgu bahasa melayu,saya tinggal dengan keluarga saya,ada lagi pelajar bertanya pada cikgu,kalau tak ada bertanya.

  Ku"Ok,semua pelajar bangun berkenalan diri satu bersatu,pelajar duduk meja baris pertama,pelajar diri berkenalan diri,mula.Pelajar tu"saya mohammad aiman bin kamal,tempat tinggal saya kota baharu,pastu pelajar siap berkenalan diri,Seterusnya pelajar perempuan paling cantik di sekolah ni"saya nur Amira binti Ali.Okay,seterusnya Pelajar lelaki nakal dan raja playboy"saya Ahmad Faris hakim bin tengku,saya tinggal di kota baharu"Pastu Pelajar perempuan pendiam"saya Nur Farhana binti bintang"saya di tinggal kampung masjid berangan.seterusnya pelajar hot,paling pandai sekolah tetapi tak sombong"muhammad zaki bin hamzah,saya di tinggal kampung pasir mas.Seterusnya pelajar perempuan comel serupa rabbit sebabnya matanya kecil"saya siti Marissa binti Ikwan.saya tinggal di kota baharu"Ok semua pelajar duduk.

    Habis waktunya cikgu mengajar hari ni.semua pelajar menengah bawah pergi rehat.Letihnya ku cakap tadi.Ku pergi cari tanya pelajar ni di sekolah ni,ku "mana cikgu haris"pelajar rasa,cikgu haris bilik computer kot"Ku"terima kasih,pelajar siapa nama dan tingkatan berapa.Pelajar lelaki"sama-sama cikgu,saya mohammad faris bin ali,saya tingkatan tiga kelas ceria"pelajar lelaki dengan kawan ketawa pada lelaki ni pergi masuk kelasnya.

    Akhirnya ku jumpa adikku dalam bilik computer,cikgu lain terkejut kehadiran ku datang sekolah ni.Ku ajak adik pergi rehat.Adik setuju pergi rehat di kantin dengan ku.

😉😉😉😉😉
-----------------------------------------------------------

    

      

Gadis Melayu Jadi Cikgu Bahasa MelayuWhere stories live. Discover now