Kawasan Kejiranan Mengkasar, sebuah kawasan kejiranan yang terletak di kawasan pantai di bandar Pohon Batu. Kawasan kejiranan ini adalah tempat tinggal Andy a.k.a. Cahaya/Solar bersama Mama Tanah dan Thorney. Permandangan itu seperti Kampung Ayer di Brunei tapi tempat itu terletak di kawasan pantai berhampiran dengan pulau berdekatan, sedangkan Kampung Ayer terletak di tepi sungai.
Mereka bertiga (Andy/Cahaya, Mama Tanah dan Thorney) terpisah dengan orang yang mereka sayangi semasa dalam perjalanan ke Penarik namun tempat itu tidak selamat diduduki dan terpaksa tinggal di Pohon Batu.
Permandangan di bandar Pohon Batu sungguh indah sekali, sama seperti permandangan di Hong Kong namun kawasan kejiranannya agak seperti Kampung Ayer. Andy tinggal bersama Mama Tanah dan Thorney pada waktu dia baru berusia empat belas tahun, yer, beberapa hari selepas hari jadi Andy dan selepas kejadian yang membosankan itu terjadi.
Suatu hari di kampung Mengkasar.....
Terlahirlah anak yang cute... Mama Tanah berikan namanya Hanako tapi selalunya dipanggil Thorney....
Andy: Abang, siapa tu, Thorney ke tu?
M. Tanah: Yer.....Setelah Andy tinggal bersama Mama Tanah dan Thorney, Andy dilayan oleh Mama Tanah seperti anak-beranak, manakala Andy melayan Thorney seperti adiknya sendiri, oleh itu kehidupan Andy pun berubah.
Suatu hari, Andy berasa sunyi ketika itu, dia asyik melihat permandangan sekelilingnya. Pada masa itu, Mama Tanah melihat keadaan Andy dan terus masuk ke biliknya.
Andy: Aik! Abang, masuklah....
Kenapa ni, nak cakap ke...
M. Tanah: Tak lah, ade sesuatu nak saya beri kepada awak ni....
Andy: Apa dia, bang?
M. Tanah: Nah.....
Andy: Apa nih?.....Setelah Mama Tanah beri hadiah kepada Andy, Andy terus buka balutan hadiah tadi....
Andy: Aik?! Ada diari lah!.... Handphone pun ada jugak!.....
M. Tanah: Hah, ni semuanya awak punya tau....
Andy: Aik?! Ada tertulis nama "Cahaya" pulak... Abang panggil saya Cahaya ke?
M. Tanah: Yer....
Andy: Hehehehe.... Terima kasih, bang....Setelah diberi hadiah berupa diari, dia mula memotong gambar permandangan bandar Pohon Batu dan melekatkan gambar itu dalam diarinya. Dia mula seronok menulis diari hariannya. Bermulalah cerita tentang Andy/Cahaya, Mama Tanah dan Thorney sepanjang berada di sini.....
====================================
Hello, author is here......Hmmm.... Macam mana cerita mereka bertiga selepas ini.......
So, thanks for reading this my new story....
Saya berharap anda yang sedang baca cerita ni bolehlah Vote dan Comment cerita ni.....
YOU ARE READING
Diari Harian Solar
FanfictionDiari Harian Solar/Solaris merupakan cerita kedua @PhineasChoro selepas cerita Train Too Bosan. Dan cerita ni merupakan sambungan daripada kisah Andy dan Mama Tanah dalam cerita Train Too Bosan. Cerita ni mengisahkan seorang lelaki bernama Andy a.k...