Memang tak la aku nak telefon. Dia yang nak bincang, dialah yang nak kena mai jumpa aku. Jangan nak buat kekwat sangat na... Kita orang perempuan, kita kekwat tak pa...
"Pa dia ni, duk kelupoq sorang-sorang tang ni. Duk pusing pi mai pi mai lagu ada masalah. Banyak kerja ka hari ni?"
"Tak dak apalah, pak. Tengok ikan pak ni duk kelupoq dengan adik sekali kelupoq la..."
"Ikan tu dah adat. Orang sua makanan... Dia makanlah walaupun dah kenyang. Hang ni pasai apa pula duk kelupoq? Client pak Dato' mana pula kali ni yang mengacau fikiran hang, dik?"
"Tak dak apalah, pak."
Aku saja membebel depan kolam ikan pak tu... Mana nak tau, perbuatan aku diperhatikan. Yang peliknya, kalau dah aku buat keputusan tak mau jumpa... Tak payahlah jumpa dan tak payahlah nak berletiaq tak torah. Kan dah kena teguq kata kelupoq...
"Pak kenai dak Qhalam?"
"Doktor Qhalam?"
"Kawan mak tu doktor ka?"
"Awat? Hang ingat kawan mak hang tu cokia ka?"
"Daklah kata lagu tu. Pak kenai ka?"
"Kenailah, awat tak kenai. Kalau pak hang tak masuk meminang mak hang dulu, mak hang menikahlah dengan doktor tu. Tak daklah menikah dengan cikgu lagu pak hang ni."
"Ohhh..."
"Tapi pasai pak hang ni lebih segak dan ada gaya mutu dan keunggulan, mak hang pilihlah pak hang ni."
Nak juga up diri sendiri...
"Lagipun, masa tu pak hang duk mengaji tang ni. Doktor tu mengaji tang Mesir. Payahlah hubungan PJJ ni..."
"Oh... Lagu tu ka."
"Awat? Pasai apa adik tanya?"
"Patutnya dia mai datang kedai hari ni. Tapi tak mai. Sakit kaki. Gout katanya. Doktor pun boleh juga kena gout noh. Ka, dia doktor haiwan lagu anak dia? Haiwan boleh kena gout ka?"
"Haiwan boleh kena sakit buah pinggang. Takkan gout pun tak boleh? Lagipun, doktor bukannya Tuhan. Kalau minum ayaq kosong hari-hari pun, kalau dah keturunannya ada penyakit kencing manih... Kencing dia pun manihlah juga."
"Hmmm... Betui juga tu."
"Tapi, kalau dia tak mai... Siapa yang mai?"
"Anak dia hat lelaki, doktor..."
"Anak dia ada tiga orang, tiga-tiga lelaki, tiga-tiga pun doktor."
"Tu diaaa..."
"Dah mak depa pun doktor juga."
"Padanlah..."
"Jadi, doktor yang mana mai?"
"Doktor haiwan. Doktor Ean Qhalif."
"Ohhh... Hat tu. Cepat sungguh depa-depa ni buat kerja noh. Baru habaq kelmarin, hari ini dah jalankan projek. Memang betui-betui mau ni..."
Dahi aku berkerut.
Apa yang cepat? Projek apa pula ni?
"Pa dia pak ni? Projek apa?"
"Tu... Rumah orang sebelah tu. Rumah Mak Jah hang. Baru kelmarin dia tanya, pagaq kita ni, dulu kita duk buat dengan cina tongsan tu... upahnya berapa? Tak dan kentut... Cina mai buat pagaq dah. Betui-betui mau pagaq lagu kita ni juga."
Eh, pak ni... Aku duk habaq benda lain, dia pi masuk cerita lain pula dah! Cina tongsan pula perginya...
Kebetulan pula ada van putih dan seorang lelaki mata sepet keluar dari van putih tu terus menuju ke dalam rumah Mak Jah. Mak Jah nak buat pagaq kut... Nak kepong cucu-cucu dia. Pagaq rendah, cucu senang rabat!
"Ha... Awat dengan Doktor Ean Qhalif tu? Tak okey ka? Dia buat apa kat adik?"
"Dia tak buat apa. Dia mai hantaq baju saja kat kedai."
"Lepaih tu?"
"Lepaih tu, dia baliklah. Takkan nak buat rumah tangga pula tang tu."
"La ni, apa kesimpulan cerita hang ni, dik?"
"Adik dapat tempahan baju Melayu dan orang yang tempah tu tak mai. Dia hantaq wakil. Tu aje..."
"Buang masa haih dengaq cerita adik ni. Ingatkan dia ajaq menikah ka apa... Tu pasai hang kelupoq lagu ikan ni. Dahlah, pak nak pi makan cuq udang mak hang tu. Mai makan sekali. Mak hang panggil makan. Cukup-cukuplah bagi makan ikan pak... Sat lagi kembung lagu mak hang. Kalau kembung lagu ikan kembung boleh juga makan."
Takkan aku nak habaq mamat tu ajak sembang pasai jodoh. Mai hantaq baju aje dah berharap mai menikah. Kalau aku kata lagu tu, entah apa angan-angan pak aku tu... Tu belum mak aku lagi.
Jadi, tak payah pikiaq apa... Cepat siapkan baju ayah dia, cepatlah kita tak akan berjumpa lagi. Tak sat pun, aku dah potong kain tu. Tinggai nak bagi kat tukang jahit aje. Sibuk dengan projek nak raya ni... Aku tak dan nak jahitkan.
Hidup ni terlalu singkat untuk pikiaq semua masalah yang remeh dan temeh ni. Baiklah kita pi makan cuq udang cicah kuah kacang. Selesai masalah...
Tapi baru nak ngap...
"Doktor Ean tu ka yang mai?"
Haih... Pak cik piring Astro betuilah pak aku ni. Sat aje tukaq channel. Tak sat kata buang masa dengaq cerita aku tapi... pi sampaikan juga kat mak. Sampai kat mak... akulah yang kembung sat lagi.
"Kawan mak tu hantaq posmen dia mai. Anak dia. Kaki dia sakit tak boleh mangkit."
"Jadi, apa pandangan adik? Okey ka, tak okey ka?"
"Okey aje. Mana-mana pun tak pa. Orang tak mai pun boleh, orang mai hantaq baju contoh pun boleh. Kalau mai lebih baiklah, adik boleh ukuq. Tak mai pun tak pa. Adik ikut bulat-bulat ukuran baju contoh tu. Dah potong, tinggai nak hantaq dah kat Kak Dah. Kak Dah jahit elok sikit. Material kain tu sejuk. Dia beli tang mana cotton lagu tu? Sahih kain baru. Pasai komisen jangan risau. Adik settle dah untuk mak."
Mak teruih tepuk dahi.
"Belum tau komisen berapa dah tepuk dahi..."
"Haih... Orang kata lain, dia habaq lain. Lagu mana mak hang tak berangin dengan anak pak hang ni."
"Eh, bukan mak hang yang mengandung dan melahirkan?"
"Terkenan kat Benggali juai karpet tu agaknya... Orang kata tak mau, dia duk angguk-angguk. Orang nak beli, dia duk geleng-geleng. Tu pasai muka lagu Benggali!"
Aku... Blur. Apa yang aku salah pula ni?
"Pa dia ni?"
"Tu.... Ean tu, lagu mana?"
"Lagu tu la. Hantaq baju, baliklah. Pa dia soalan mak lagu soalan pak ni? Dah simpui dah tak sat..."
"Pak hang dah kena dah tak sat. Mak hang tak percaya. La ni mak hang dengaqlah dari mulut dia sendiri." Pak menyampuk.
"Tu la. Duk ralit sangat bercinta dengan Singer. Habih Singer, pi Brother... La ni, tengok orang pun dah tak reti. Ean tu, handsome ka dak? Okey ka dak?"
Ceh... Aku ingat okey menatang apa!
Hmmm... Dia tu?
"Lagu empat musim. Sat panaih, sat sejuk... Dahlah, nak pi rehat. La ni musim panaih... hangat."
Aku terus mangkit.
"Eloklah... Nanti mailah musim bunga."
Dahi aku berkerut. Mak dan pak aku ni... Ada agenda apa ni? Ni ka... yang Ean suruh aku mai bincang tu? Hmmm... Keluarga dia dan keluarga aku duk buat komplot ka ni?
YOU ARE READING
ENCIK EMPAT MUSIM
HumorKegagalan percintaan selama lima tahun dengan Adrianne membuatkan sikap Ean Qhalif selalu bermusim. Kali ini dia lebih berhati-hati dalam memilih pasangan. Dengan cara itu, Ean Qhalif merasakan dia dapat bertemu dengan orang yang tepat. Tetapi, tida...