Part 6

1.4K 90 12
                                    

Tu dia...

Dalam tangan Kak Dah duk ada 20 pasang untuk disiapkan. Nasib baiklah hat beratuih sebelum tu dia dah siapkan. Tinggai hat baru-baru aje. Masalahnya... Yang tinggai ni semua pelanggan cerewet pula tu. Hantaq tempahan lambat tapi nak cepat. Cepat satu hal... Nak diskaun satu hal pula. Lepaih tu memilih. Kalau Kak Dah yang jahit nak Kak Dah aje... Pasai Kak Dah punya jahitan ni... memang A plus. Kalah jahitan aku. Yang lain memang boleh jahit... bukannya tak boleh. Tapi, yang lain pun dah penuh.

"Bolehlah, Kak Lina. Kak ambil tiga tempahan lagi jadilah. Kak Lina jahit lima pasang sehari kut."

"Bukan tak mau tolong tapi, baju anak akak pun, akak tak tau sempat jahit ka dak ni, Ra. Tak dan. Memang tak dan sungguh. Banyak la ni tempahan mai. Bukan lima pasang sehari dah ni, Ra. Tak menang tangan betui."

Kak Lina pun tak boleh...

"Kak Effa? Awat sengap ni tak tau... Boleh ka dak? Kalau boleh, Ra nak suruh Manis pi hantaq kat Kak Effa. Bukan banyak. Tiga pasang aje."

"Satlah... Tengah pikiaq ni. Kak Effa tak boleh confirmlah Ra... Pasainya, tahun ni Kak Effa ambil projek buat kuih juga. Jadi, takut jadual pack sangat. Lagipun, tempahan hat Ra bagi hari tu pun, tak siap lagi. Ada lagi lima pasang. Habih hat tu, kita tengok lagu mana."

Aduh... Habih semua dah aku telefon. Semuanya dah tak menang tangan.

"Nak tak nak... Kita kena siapkanlah, Manis. Hang ambil separuh, Kak Ra ambil separuh. Nak bagi kilang pun, entah lagu mana depa tu jahit. Lagipun, sikit-sikit ni depa tak mau."

"Manis okey aje. Lawa dengan tak lawa ajelah."

"Eh, hang kenalah jahit bagi lawa. Apa guna ilmu dah bagi tapi tak manfaat kan. Masa ni la nak guna pun. Kain semua dah potong. Tinggai nak jahit aje."

"Yalah... Yalah."

"Sepasang hang siap, ada komisen Kak Ra bagi hang..."

Membuntanglah mata Manis.

"Kalau lagu ni, 19 helai ni Manis boleh buat. Seminggu boleh siap."

"Awat tak ambil 20? Pasai apa tinggai sehelai."

"Hat baju pak Doktor Ean tu Kak Ra buatlah. Manis bukan apa... Manis tak maulah menghalang perjalanan jodoh Kak Ra."

"Pungkoq hang la... Dah, mula kerja. Sehelai pun belum tentu boleh siap, dah berangan nak sampai 19 helai..."

Manis mencebik. Banyaklah dia punya penghalang jodoh. Jodoh tu dah ditetapkan. Kalau halang lagu mana pun... tetap akan berjodoh juga.

Sekali lagi...

Telinga aku menangkap bunyi mengiau. Aku pandang cermin luar. Kucing tu ada lagi!

"Awat kucing tu duk tang tu lagi, Manis? Hang bagi dak kotak tu?"

"Bagi dah Kak Ra. Dia lapaq kut."

"Lapaq? Pi belilah makanan dia tu..."

"Perasan dak bila kucing tu mai... Rezeki kita masuk menderu-deru hari ni walaupun Kak Dah accident. Satu Allah tarik, sepuluh Allah bagi."

Betuilah... Kalau kita reda, Allah gantikan dengan lebih baik. Tiba-tiba pula banyak pelanggan datang hari ini. Patutnya, boleh siap jahit sehari lima pasang... Aku dan Manis, tak sempat nak tekan mesin jahit pun. Dia sibuk dengan oder online... aku sibuk dengan pelanggan walk-in. Tak boleh nak fokus langsung!

Kain pun tak sempat nak cek. Patutnya dah kena hantaq ke kilang dah untuk depa jahit baju contoh. Dan-dan bertalu-talu kerja yang mai.

Itulah yang namanya rezeki kan...

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 08, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

ENCIK EMPAT MUSIMWhere stories live. Discover now