Part 5

1.3K 84 17
                                    

Pi ka tak pi ka? 


Hesy... Pasai apa aku yang nak kena pi? Dia yang nak mai bincang, dia la mai jumpa aku. Pasai aku pula yang nak kena pi jumpa dia? La ni siapa yang ajak siapa? Nama pun nak bincang pasai jodoh. Takkan kita pi jumpa dia. Kita bukannya perigi nak pi cari timba. Timba la yang kena mai cari kita.

"Betui ka tak betui?"

"Gila nak cakap tak betui dekat bos. Sat lagi tak pasai kena potong gaji."

"Dah tau, tanya lagi. Awat? Mamat tu telefon hang ka?"

"Dak aih. Tak daklah telefon Manis. Tapi, biasalah... Orang dah amanahkan kita. Kita hanya ingatkan aje. Sat lagi, orang tak percaya dah..."

"La ni, hang kena ingat... hang kerja dengan siapa. Amara Sofya kan? Jadi amanah hang tu untuk Amara Sofya aje bukannya Ean Qhalif."

"Yalah... Yalah."

Haih... Si Manis ni.

Sibuk duk tanya aku...

Bila aku nak pi... Bila aku nak pi...

Tak dan-dan nak tolong aku buatkan appoinment.

"Hantaq dah ka kain tu kat Kak Dah?"

"Dah. Hantaq dah semalam lagi. Habaq dah juga kita stop dah tempahan raya. Kak Dah kata... lega dah. Tak larat nak pulun."

"Nama pun raya. Masa ni la nak buat duit lebih pun. Nak kumpui... nak bayaq apa yang patut."

Manis mengangguk-angguk. "Betui-betui. Masa ni la nak dapat bonus pun. Kan bos..."

Bonus aje dia tau...

"Ni awat berterabuq ni? Kain mai mana? Kain apa ni?"

"Sample kain yang bos nak dari China tu dah sampai. Baru tak sat sampai. Tu yang buka kedai awai ni..."

"Dah tu, nak biaq tang ni ka? Tak reti nak letak kat dalam? Bonus laju aje hang ni. Kerja kalau tak hingaq, tak buat."

Tak pasai Manis kena. Aku pun saja buat akai nak cari pasai...

"La... Bangla ni kan. Aku habaq dah kain ni jangan letak tang ni, letak juga tang ni. Kalau dah Bangla... Bangla juga. Aku juga yang nak kena kemaih! Ingat senang ka nak angkat benda-benda ni... Boleh turun tau peranakan aku. Siap hang Bangla. Kalau aku tak dapat bonus raya, aku hantaq hang balik Bangladesh!"

Aku tersengih. Saja nak tengok Manis membebel. Dia tu sungguh pun muda... tapi kalau bab membebel dah macam mak nenek.

Baru aku masuk ke dalam bilik aku...

Aku terdengaq suara kucing mengiau.

"Syhhh..."

"Bukan salah Manis tau. Salah Bangla tu!"

"Syhhh... Hang dengaq tak apa yang Kak Ra dengaq?"

Teruih Manis meloncat ke arah aku. Peluk aku.

"Apaaa hang ni!"

"Kak Ra jangan macam-macam. Dengaq apa ni?"

"Amboi hang... Tak sat, pagi-pagi buta hang buka kedai boleh. Tak takut apa. La ni, dah terang benderang... baru hang nak takut. Hang ni betui ka tak betui? Dengaq dak bunyi kucing tu..."

"Ohhh... Haih, buat suspense betuilah Kak Ra ni. Ingatkan bunyi apa... Tu ha... Kucing kat luaq tu. Dia duk cari tempat nak beranak. Tak sat, masa depa duk angkat kain ni masuk... Dia pun nak masuk sekali. Halau keluaq dah banyak kali."

ENCIK EMPAT MUSIMWhere stories live. Discover now