Sudah hampir seminggu Seokjin tiada. Rindu pulak pada pak cik bebel tu. Apa ye dia tengah buat sekarang? Members yang lain duk tengok tv. Tae yang sudah pulang dari hospital empat hari lepas masih menunjukkan minat pada tv manakala yang lain sudah mengantuk.
"Tae, aku masuk dulu lah ye."
Jimin terus menuju ke biliknya di atas. Namjoon dan Yoongi tiada, still kat ofis duk bincang pasal psychopath killer tu. Jungkook menguap. Dialihkan kepalanya memandang Tae yang masih lagi khusyuk menonton. Dia mengeluh.
"Mana Hobi hyeong ni? Takkan tak balik- balik lagi? Dah pukul berapa ni?"
Serentak pintu rumah terbuka. Muncul Hoseok dengan muka penat. Terus Jungkook bangun menghulurkan segelas air.
"Air bekas sape ni?" tanya Hoseok.
"Err.. Kookie. He..he.."
Hoseok face palm. Air diteguknya juga. Whatever, he so tired right now.
"Sejak abeoji tu pi kursus, sejak tu jugaklah Hoseok hyeong cover shift tuk member hyeong non stop. Now, still kene cover member post ke?"
Jungkook mengangguk mempersetujui kata- kata Taehyung. Wajah Hobi hyeong dipandang.
"Err.. ha'ah. Tinggal sehari je lagi. Cukup enam hari."
Muka Jungkook berubah.
"Mana adil camni! Manyak cantek suruh Hoseok hyeong cover sampai enam hari straight! Kookie nak report kat pejabat buruh!"
"Yah Kookie! tak yah la! Ni semua atas persetujuan hyeong juga. No need to complain." Tahan Hoseok.
"Tapi hyeong.." Kali ini Taehyung pula cuba membantah.
"Enough, stop. Hyeong penat. Tak larat nak pikir semua ni. Nanti Tae tolong angkat suitcase hyeong kat dalam kete yer?"
Hoseok terus menaiki tangga dalam keadaan lemah. He really need sleep right now.
Hoseok rasa pandangannya berbalam. Cepat- cepat penghadang tangga dipegang. Dia terduduk.
"Hoseok hyeong! kenapa ni?!"
Hoseok hanya diam. Pandangannya berpinar. Dia memegang bahu Jungkook cuba untuk bangun, tetapi kakinya amat goyah sekarang. Sekali lagi dia terduduk. Cepat- cepat Jungkook menangkapnya.
"Hobi hyeong! Kookie! kenapa ni?!" Teriak Tae dari jauh.
Suitcase Hoseok yang dibawa ke tempat kerja selama seminggu dilepaskan pantas. Terus menuju ke arah mereka berdua.
"Hope hyeong sakit! Tae hyeong pandu kete! Jom bawak Hobi hyeong pi hospital!"
Hoseok menarik tangan Kookie. Dia menggeleng.
"Hobi hyeong penat je. Just need some sleep and rest. No need to worry."
"Apa hyeong ni! Don't worry apa pulak! Ni muka ni pucat cam mayat dah. Janganlah camni hyeong! Kookie bawak pi hospital yer?"
Hoseok mengeluh. "Really. Hyeong just nak rehat je sekarang ni. Please understand me?"
Jungkook ingin membantah tetapi Taehyung menahannya.
"Kook, kau pi gerak Jimin jap. Suruh dia datang rawat Hoseok hyeong bawah ni."
Jungkook terus menaiki tangga menuju ke arah bilik Dr. Jimin. Taehyung memapah Hoseok ke sofa. Dibetul- betulkan kain selimut. Dahi Hoseok disentuh. Panas.
Mata Hoseok dilihat sebelum dia menjatuhkan pandangan balik. Dadanya gemuruh.
"Wae? Ada apa- apa Tae nak bagitau?"
Taehyung teragak- agak. Dia memegang erat lengan Hoseok. Matanya berair.
"Hobi hyeong! Are you okay? You sick?!"
Taehyung cepat- cepat cepat- cepat mengusap matanya. Tangan Hoseok dilepaskan dengan serta- merta. Dia berpaling ke belakang.
"Dia demam. Kau rawat Hobi hyeong Jimin."
Taehyung lantas berdiri. Pintu rumah dibuka.
"Kau nak pi mana tu?" Soal Jimin pelik. Jungkook turut berkerut melihat perangai Taehyung tetiba berubah. Takkan datang bulan kot?
Taehyung tidak menjawab. Dia menarik nafas berat. Dadanya sebak.
"Belakang jap. Ambik angin."
Sehabis daya dia mengawal intonasi suara. Tidak mahu mereka mengecam dia sedang menangis. Terus pintu ditutup.
Jimin merenung pelik kawannya. Ada sesuatu yang tidak kena. Dia tahu, tapi buat waktu sekarang dia harus fokus kepada Hoseok. Jimin memberi Hoseok makan beberapa pil tahan sakit. Kepala Hoseok turut di lekatkan cool fever dan terus badan hyeongnya itu diselimutkan. Hoseok ketiduran.
Jungkook naik ke biliknya untuk tidur. Waktu sekarang sudah pukul 12 malam namun dua lagi hyeongnya masih belum pulang. Jimin pula terus keluar rumah. Dia ingin berjumpa dengan Taehyung.
--------------------------------------------
Taehyung merenung bulan yang cerah mengambang. Hatinya masih lagi sakit. Dia menyembunyikan wajahnya ke tangan. Badannya bergetar menahan tangis.
"Tae? Kau nangis?! Kau tak paper ke weh?!"
Jimin terus duduk di sebelah Ta di atas bangku di halaman rumah mereka. Mukanya merenung tajam wajah Tae, meminta penjelasan.
"Tae kau kenapa? Jangan buat aku camni please? Palleun bagi tau apa yang tak kena?!"
Badan Tae digoncang. Perlahan- lahan Taehyung menganggkat wajahnya. Muka Jimin dipandang dengan air mata yang masih mengalir di pipinya. Wajahnya merah menahan tangis.
"Ji.. Jimin.. kalau a..aku takde. Kau akan rindu aku macam kau rindu Hoshi tak?"
Wajah Jimin berubah. Badan Tae dipegang.
"Kau cakap apa ni?! Jangan nak mengarut! Aku tak kan maafkan kau kalau kau tinggalkan aku!"
Wajah Jimin merah padam. Badannya ternaik memandang Taehyung. Seketika dia menghela nafas. Terus dia duduk menghadap Taehyung.
"Kau ade sakit kat mana- mana ke? Atau.. atau aku ada pernah lukakan perasaan kau?"
Jimin merenung mata Tae dengan berkaca. Dia menunduk. Tidak mampu menahan tangis jika Taehyung benar- benar akan tinggalkan dia.
"Aku minta maaf. Tolong jangan tinggalkan aku. Jangan pergi macam Hoshi buat. Aku tak sanggup kehilangan kawan sekali lagi."
Jimin sudah teresak. Tangan Taehyung dipegang dengan erat. Benar- benar tidak mahu melepaskan Taehyung dari sisinya.
"Aku takkan tinggalkan kau. Unless.. unless kau yang suruh aku pergi." Jimin tersentak. Terus wajahnya diangkat.
"Apa yang kau mengarut ni? Kita dah bersama sejak dari rumah anak yatim! Kau yang tegur aku first aku masuk kat sana! Kau yang protect aku time aku kena buli kat sekolah dulu! So, stop talking as I will let you go! Nonsense! Never!"
Jimin termengah- mengah. Dia memandang wajah Tae yang sudah menunduk. Dikumpulkan kekuatan untuk bertanya. Dia perlukan satu jawapan yang tulus sekarang.
"Promise you will never leave me behind? Promise you will keep me beside you? Promise you will not let me go?"
Tanya Taehyung dengan tidak sabar. Matanya sudah bergenang.
"Of course and always. You my friend and my best friend."
Taehyung mengeluh nafas panjang. Dia mengharapkan Jimin mampu memegang kata- katanya dengan ampuh.
Disebalik percakapan mereka, perlahan- lahan tirai tingkap dilepaskan. Hoseok mendengar perbualan mereka dengan hati yang pilu. Dia tahu apa makna kata- kata Tae itu.
YOU ARE READING
Falling Spring Day [COMPLETE] HYBE FAMILY
FanfictionMereka ibarat bayangan satu sama lain. Pertemuan di rumah anak yatim kembali memberi sinar harapan dan kasih sayang antara mereka berlapan. Namun, bukan hidup jika tiada ujian. Bukan rindu jika tiada hilang dan bukan maaf jika tiada kesilapan. Ke...