Penafian

167 4 0
                                    

Aku masih ingat waktu tu period aku lewat seminggu. Aku jenis perempuan yang keep track bila waktu period aku bermula, berapa lama, dan bila dah berkahwin ni, waktu kesuburan pun aku kira.

Tapi lewat seminggu tu buat aku jadi cuak. Aku tak ready dengan kebarangkalian yang berlegar dalam kepala aku, tapi aku rileks dulu. Minggu depan period la tu, aku cuba pujuk hati aku.

Masuk minggu baru pun tak datang gak period.

Aku selongkar laci, cari pregnancy test kit. Aku memang beli awal-awal, in case kalau jadi macam sekarang ni.

Aku pun masuk toilet dan kencing kat test kit tu. Cuak jugak mula-mula, tapi bila tengok result, natang alah tu pun tak sure aku pregnant ke tak. Aku cuba Google, apa result pregnancy test kalau kit ni tunjuk kaler pink, yang sepatutnya merah kalau betul pregnant.

Bila search, depa kata mungkin masih awal nak test. Tunggu seminggu lagi at least, pastu buat sekali lagi. Sebab hormon mengandung tu tak naik lagi.

Aku pun ikut jelah nasihat tu.

Seminggu kemudian, aku nampak dengan jelas dua garis merah pekat kat strip tu. Aku tak tahu nak react macam mana. Tang tu jugak aku terduduk kat toilet bowl, termenung. Serius weh, aku tak ready lagi untuk semua ni!

Kalaulah diri aku yang 2-3 tahun lepas jumpa aku yang sekarang ni, pasti dia akan ketawa terbahak bila dapat tahu yang aku sedang mengandung sekarang ni. Aku betul-betul tak tahu nak fikir apa. Semua ni accident, tak dirancang sama sekali! Secara mental, aku tak bersedia langsung untuk melangkah ke arah itu. 

... ... ... 

Bagi aku termenung kejap kat dalam toilet ni sebelum tunjuk result pregnancy test ni kat laki aku.

ParacetamolWhere stories live. Discover now