Untuk memastikan yang aku betul-betul mengandung, aku telah setkan satu appointment dengan doktor di klinik.
Malam tu, sepanjang masa menunggu giliran, aku diam. Fikiran aku memang bising habis, aku tak dapat nak control rasa gundah dan cuak dalam hati. Tapi aku cuba untuk act cool.
Sampai giliran aku, doktor senyum je kat aku masa aku duduk kat kerusi rawatan.
"Kalau tengok pada kad awak ni, awak nak buat scan, betul? Bila last period awak?"
"6 Mac."
Kat tangan doktor tu ada satu kad berbentuk bulat yang ada garis-garis tarikh, ada satu lagi kad bulat yang kecil sedikit dia tengahnya diputar-putarkan. Sampai sekarang aku tak tahu apa nama benda tu. Nantilah aku tanyakan kat nurse atau doktor.
"Okey, jom kita ke belakang sana."
Aku pun ikut. Laki aku mengekor je sambil pegangkan beg aku. Aku baring atas katil kat dalam bilik pemeriksaan dan doktor tu ready-kan mesin untuk scan.
Bila dah ready, doktor tu sapu gel kat perut aku. Rasa sejuk air-cond dan cuak bertambah dengan rasa sejuk gel tu tadi. Aku pandang laki aku. Dia senyum. Aku tahu, dia suruh aku rileks.
Aku cuba.
Aku ambil nafas dan lepas. Doktor dah ready nak scan. Dia halakan kepala scanner tu kat bawah pusat. Digentel, dipilin... sampai aku rasa geli macam kena geletek.
Aku nampak dia seperti menanda sesuatu pada apa yang dia nampak di skrin. Aku rasa dia tengah ukur sesuatu. Bila dah setel, dia kembali memandang aku.
"Puan tengok ni. Kalau ikut kiraan, puan baru mengandung 7 minggu. Ni kantung telur yang dah pun melekat kat dinding rahim..."
Masa tu, fikiran aku dah melalut pi tempat lain. Aku dok pandang je kantung yang bergerak statik tu. Macam tak percaya, tapi kena jugak, sebab dah jadi.
"Tahniah, puan!" Ayat doktor tu betul-betul kejutkan aku. "Bila dah cukup paling kurang 2 bulan, bolehlah bukak buku pink kat klinik!"
Doktor tu hulur foto scan tadi. Aku takut nak tengok, jadi aku pegang je gambar tu.
Tapi bila sampai rumah, aku termenung sambil tengok gambar scan tu. Entah la kenapa, aku rasa sejuk hati. Aku mampu senyum lepas tu. Rasa gembira tu slow-slow datang.
Aku ambil gambar scan tadi guna fon dan WhatsApp kat Mama Abah. Aku pandang laki aku, muka dia ceria. Padahal, dia pun dalam denial gak sebelum ni.
Lucu kalau ingat balik. Aku harap ini permulaan yang baik buat aku dan laki aku.
YOU ARE READING
Paracetamol
Short StoryTahun 2018 adalah sebuah tahun yang 'tidak dirancang' bagiku. Bayangkan, tahun sebelumnya, aku tidak merancang untuk berkahwin. Tapi untuk tahun ini, aku tidak merancang untuk menimang cahaya mata. Aku dan suami pernah bersembang dan bertukar fikira...