⸙ Chapter 12 : Stage Two

717 76 20
                                    

STAY WITH ME

I don't want to keep thinking the possibility for you to leave so please, be with me, stay for me, stay with me

• ━━━━━━ ⸙❀⸙ ━━━━━━ •

"Stage kedua pertandingan University of The Year akan berlansung sekarang. Diminta para peserta yang terlibat menaiki pentas sekarang juga,"

"Good luck korang," ucap Fang. Yang lain juga memberi kata-kata semangat kepada Taufan, Solar dan Ying.

"Hali? Kau tak nak cakap apa-apa ke?" Soal Gempa. Semua memandang Halilintar.

Halilintar hanya diam sambil memuncungkan bibirnya. Dia berjalan ke arah Ying.

"Good Luck..." Bisiknya perlahan. Ying tersenyum.

Halilintar berjalan ke arah Taufan dan Solar pula. Dia memukul bahu mereka dengan kuat.

"Ouch! Kau dah kenapa—" Taufan memukul pula belakang badan Solar. Barulah dia faham kenapa.

"Thanks korang," Taufan tersengih.

Dia, Solar dan Ying menaiki ke atas pentas dan berdiri di spot masing-masing.

"Baiklah. Stage kedua akan diuji dengan kecekapan fizikal dan mental kamu. Crime Prevention: Theory and Exercise dan Contemporary Policing Issues. Tugas kamu ialah untuk mencari punca dan berikan teori tentang crime yang akan diberikan,"

"Kami sediakan empat suspek. Pilih suspek yang melakukan jenayah tersebut dan kamu juga boleh soal beberapa soalan keoada jenayah. Semoga berjaya,"

Langsir yang berada di belakang mereka dibuka dan muncul rekaan dan susunan seolah-olah tempat itu telah berlakukanya sebuah jenayah.

"Okey, jom mulakan," Solar, Taufan dan Ying berjalan ke arah sana.

Ying melutut dan melihat jika ada sebarang kerosakkan yang berlaku. Namun tiada petunjuk yang diberikan.

"How can? Kita tak diberi apa sebenarnya kes ni. Yang kita dapat agak, semua ni kes pembunuhan. Tiada petunjuk pun," Taufan mengusap dagunya.

"Ceh, aku rasa aku dah dapat agak apa motif diorang. Jom pergi tanya suspek," Solar dengan swagnya berjalan ke arah empat suspek bersama Ying di belakangnya.

"Baiklah, aku nak tanya soalan pada korang," pinta Solar.

"Hah, tanyalah," kata suspek pertama.

[ btw , readers pun boleh teka siapa yang lakukan jenayah ~ good luck ~ ]

Suspek pertama merupakan seorang pekebun sekolah.

Suspek kedua merupakan seorang guru matematik.

Suspek ketiga merupakan cleaner sekolah.

Suspek keempat merupakan guru besar.

"Korang—" Belum sempat Solar menyoal, suara Taufan menjerit kedengaran memanggil Solar dan Ying.

Disebabkan itu, kesemua peserta pergi ke arahnya.

"Tengok ni. Ada soalan yang ditulis dengan darah kat sini. Aku rasa si mangsa yang tulis," kata Taufan.

Aku dibunuh pada hari pertama persekolahan. Aku nak jumpa kawan-kawan aku setelah lama cuti panjang berlansung. Aku tak sempat pun nak minta maaf pada ibu bapa aku

"Macam mana dia sempat tulis semua ni?" Soal Ying dengan muka datar.

"Hurm... Apa yang korang semua buat sebelum pembunuhan ini berlaku?" Soal Taufan.

"Aku tengah siram pokok bungalah... Apa lagi aku nak buat? Duhhh," jawab pekebun.

"Tengah bagi kertas periksa pertengahan tahun pada murid-murid. So, aku kat dalam kelas," jawab guru matematik.

"Tengah bersihkan tandas yang busuk gila nak mampus kat tingkat tiga," jawab cleaner.

"Lol, mestilah dalam pejabat. Kat mana lagi aku nak duduk? Atas kepala kau?" Jawab Guru Besar pula.

"Selain daripada kekurangan ajar dari dua pihak suspek, aku tahu siapa pembunuh tu," Solar bersweatdrop.

"Haiya... Kacang kepala kotak sajalah~" Ying tersengih.

"Nah~ Aku malas nak fikir. Habis tu apa function aku letak Solar dalam group kali ni kan?" Taufan meletakkan tangannya pada belakang kepalanya.

⸙ Stay With Me

"Baiklah... Sila submit jawapan anda,"

UAP: Guru Matematik

UGA: Guru Matematik

USG: Cleaner

UHS: Guru Matematik

"Baiklah, jawapan yang betul ialah guru matematik. Maka, UAP, UGA dan UHS akan masuk ke stage ketiga. USG diminta pulang dengan perasaan kecewa. Tulah, siapa suruh jadi lembap sangat?"

"Eh, siot. Sempat lagi pengacara sindir student USG. Macamlah dia boleh jawab," kata Taufan.

"Entah dia," Solar, Taufan dan Ying kembali ke rakan-rakan mereka yang lain.

- Chapter 12 , Tamat -

[ old conversation AGAIN ]

Erm... Hai?

Hali: Kau pergi masuk kubur sekarang

Me: Waeyo? *puppy eyes*

Hali: Aku tak kira... Kau masuk jugak dalam kubur

Taufan: Aku setuju dengan kau

Solar: Hiatus tak kena tempat

Thorn: Bila aku nak keluar?

Blaze: Asyik budak duo rival tu aje keluar. Aku mana?

Ice: ZZZ... Kat dalam hati readers... ZZZ...

Blaze: *anak panah kena hati* *tutup muka*

Me: *pandang readers* Will you forgive me~~~

You: ...Pi mampus...

Me: *duduk kat penjuru bilik* Hiks... Mana Gempa bila kau perlukan dia? Hiks...

©quexnlatte

STAY WITH ME | TAUHALIWhere stories live. Discover now