whatts up gais.
now 02.39 am..
so today, i wanna talk about INSOMNIA. Rasa macam pernah post sebelum ni but kali ni aku nak share lebih details. aa gituww (bang jatt)
Apa itu Insomnia ?
Secara ringkas kesulitan untuk tidur apa yang aku faham la. / difficulty to falling or staying asleep.Simptom Insomnia :-
°Sukar untuk tidur atau lelapkan mata
°kau selalu terjaga dari waktu sepatutnya
°Penat dan mengantuk siang hari. Dan menyebabkan kau tidur siang kerap.Faktor faktor penyebab ?
Ikutkan faktor dia banyak. But aku share mana ingat naa. Antaranya :-•Stres, depresi - maybe sebab masalah besar yang dihadapi. Or peristiwa duka yang beri kesan kat korang. ( lain macam bipolar, Skizofrenia)
•Masalah kesihatan pun penyebab dia. (Macam macam penyakit. boleh try search)
•Merokok, kaffien/ alkohol berlebihan.
Langkah untuk pulihkan :-
° set waktu dan bangun tidur yang tetap.
°Buat senaman setiap petang.
°Please kurang tidur siang or better takyah tido la.
°Jangan makan benda berat sebelum tidur.*Penggunaan pil atau sebarang ubat sila rujuk doktor dahulu*
okay. Insomnia ni ada level dia tak silap.
1. Insomnia sementara.
Berlaku beberapa hari saja. Akan pulih beberapa hari kemudian.2.Insomnia jangka pendek.
Dari beberapa hari ke 3 minggu macam tu. & tak melebihi 3 minggu.3.Insomnia kronik.
start dari berbulan sampai la bertahun.so gais. tu ja aku nak share. and yeah aku tengah alaminya sekarang. i really want to sleep. but i cant. Aku try nak lelap tapi hampir 2 jam tutup mata tak lelap pun. Aku harap pulihlah. i think almost 3 weeks or dah lebih. semua aku dah try tapi tak jalan. tinggal nak amik sleeping pills je 😩.
so manfaat la waktu dan masa tidur anda. sleep on time, okay.
nanti dah kena menyesal tak sudah weh *nangis bawah bantal*