خیلی فکر کردم ببینم اولین پست باید چی باشه و تصمیم گرفتم با یه موضوع بنیادین و زیربنایی شروع کنیم و چی زیربناییتر از ژانر؟
اگر میخواین یه بوک پابلیش کنین و میخواین موفق بشه باید ژانر خودتون رو پیدا کنید.
ژانر در واقع نوع داستانی که دارین مینویسین رو مشخص میکنه. اینکه کمدیه؟ فانتزیه؟ علمی تخیلیه؟ یا هر ژانر دیگهای.
حتی انتشاراتها هم یه لیست از ژانرایی که باهاشون کار میکنن دارن و هر انتشارات همهی ژانرا رو چاپ نمیکنه. حتی ویراستارا هم همینطور. یه لیست از ژانرایی دارن که بیشتر دوست دارن روشون کار کنن.
البته خیلی وقتا ممکنه داستانتون پر از المانهایی از ژانرای مختلف باشه و انتخاب یه ژانر مشخص براش کار خیلی چالش برانگیزی به نظر بیاد.
پس اگر تا حالا به این مشکل خوردین که دقیق نتونین تشخیص بدین دقیقا ژانرتون چیه و کارتون تو کودوم ژانر قرار میگیره این پست به دردتون میخوره. 😊
۱) ژانر با گروه سنی فرق داره:
اول بیاین راجب این حرف بزنیم که ژانر چی نیست! ژانر گروه سنیای نیست که شما براشون مینویسید.
درسته که این دوتا کنار هم میان اما هم معنی نیستن.
بدون شک خیلی خیلی مهمه که حدودا رنج سنیای که قراره داستانتون رو بخونن بشناسین چون مشخص میکنه چه چیزایی میتونین تو داستان بنویسین که خوانندهتون بفهمه و درک کنه و ازش خوشش بیاد اما باید حواستون باشه که جای ژانر رو پر نمیکنه.
اگر بخوام مثال بزنم میتونم مثلا بگم یه کتابی ژانرش وحشت نوجوانانه. خب این ژانرش میشه وحشت ولی نوجوان میشه گروه سنی در حالی که کتابای ترسناک برای بزرگسالان هم وجود دارن مثل سه گانهی شهر که دارن شان نوشته. حالا درسته من اونو چند سال پیش خوندم ولی خب مال بزرگسالان بود. 😅
اینجوریه که این دوتا بیشتر مواقع کنار همهن اما هم معنی نیستن.
۲) یه ژانر اصلی انتخاب کنین:
وقتی یه ژانر اساسی و اصلی انتخاب میکنین بخش خیلی بزرگی از داستان روشن میشه چرا که دارین مهمترین عناصر داستانتون رو تعیین میکنین.
مثلا اگر همون ژانر وحشت رو انتخاب کنید (بله من عاشق این ژانرم 😆) واضحه که داستانتون باید ویژگیهای یه داستان ترسناک رو داشته باشه و حالا که معلوم شد پایه و اساس داستان چه ژانریه میرید سراغ بقیهی ماجرا. اینکه چجور ترسناکیه؟ از این اسلشرای خون و خونریزی مثل اره یا از اینایی که جن و روح دارن مثل حلقه؟ و ...
حالا اینجا یه سری سوال میگم که میتونید از خودتون بپرسید تا ژانر درستتون رو تعیین کنید:
DU LIEST GERADE
Writerly
Sachbücherاگر یه داستان/رمان/فنفیکشن تو سرت داری که نمیدونی چجوری باید بیاد رو کاغذ یا نوشتی ولی دوست داری بهترین باشه اینجا به دردت میخوره :) Highest Rankings: #1 Writing #1 Humor #1 Paranormal #1 Nonfiction #1 Adventure #1 teenfiction #1 sciencefiction