چجوری یه ایده رو به داستان تبدیل کنیم؟
سلاااام 😍
ببینین کی برگشتهه 😝
ببخشید انقدر بین چپترا فاصله افتاد هفته ی گذشته به شکل دیوانه واری شلوغ پلوغ بود 😩
عوضش امروز یه چپتر مهم داریم و قراره راجب یه چیز خیلی مهم حرف بزنیم!
احتمالا برای شما هم پیش اومده که یه ایده برای نوشتن داستان یا رمان داشته باشین ولی ندونین که از کجا باید شروع کنین تا بتونین اون ایده رو از ذهنتون بیارید رو کاغذ 😖
(یا تو نوت گوشیتون البته! چندتاتون مثل من اونجا مینویسین؟😂)فکر نکنید این یه چیز عجیب غربیه و چون شما نمیدونین از کجا باید شروع کنین دیگه نویسنده نیستین و از دست رفته این و این حرفا! اتفاقا برای خیلی از نویسنده ها این اتفاق میوفته و طبیعی هم است. طبیعیه به خاطر اینکه یه ایده لزوما مساوی با یه داستان نیست!
اگر به ایده هاتون دقت کرده باشین میبینین یه سری تصویرای درهم و برهمن. مثلا داشتین یه آهنگی گوش میدادین و اون اهنگ باعث شده یه ایده به ذهتون برسه. یا اتفاقی یه عکسی دیدین که به نظرتون برای نوشتن یه داستان الهام بخش بوده یا هزار تا چیز دیگه. برای همینه که ایده ها خام و ناواضح هستن و در حقیقت ایده های اولیه هیچ چیز مهمی راجب داستان به ما نمیدن.
ایده ها چیزی راجب کرکترا یا روند کلی داستان به ما نمیگن و همین بدون جهت بودنشونه که شروع نوشتن از یک ایده ی خشک و خالی رو برامون سخت میکنه.
اگر جهتی نباشه نمیتونی از خودت توقع داشته باشی که بشینی و شروع کنی به نوشتن و تا آخر یا همون ایده ی اولیت بری و به به حالا یه رمان داشته باشی!
اگه قرار بود نوشتن انقدر آسون باشه که دیگه نویسندگی انقدر جذاب نبود که :) برای همینه که در نود درصد مواقع تلاش کردن برای به ثمر رسوندن یه ایده ی خام به بن بست میرسه.
حالا چاره چیه؟؟ خب خیلی سادست: از یه ایده ی خام شروع به نوشتن نکنید.
یه پدیده ی جذابی وجود داره به اسم Outline! و اوت لاین درواقع نقشه ی راه شماست.
وقتی یه ایده ای به ذهتون خطور میکنه شما شروع میکنین به کنکاش کردن درباره ی اون ایده. اینکه از کجا شروع بشه، چه چیزایی رو پشت سر بزاره و به کجا برسه. به این روند کلی ای که برای داستانتون تعیین میکنین میگن اوت لاین.
راستش به نظر من همیشه اوت لاین چیدن از شروع کردن نوشتن راحت تره :| دیگه شما رو نمیدونم.
حالا برای نوشتن اوت لاین همونطور که گفتم به یه سری مواد اولیه نیاز داریم که بهش میگن کانسپت (concept).
همونطور که گفتم ایده فقط یه جرقه ست و ما نیاز داریم تا این جرقه رو گسترش بدیم تا از اون تصاویر درهم و برهم تبدیل بشه به یه مفهوم کلی یا همون کانسپت.
YOU ARE READING
Writerly
Non-Fictionاگر یه داستان/رمان/فنفیکشن تو سرت داری که نمیدونی چجوری باید بیاد رو کاغذ یا نوشتی ولی دوست داری بهترین باشه اینجا به دردت میخوره :) Highest Rankings: #1 Writing #1 Humor #1 Paranormal #1 Nonfiction #1 Adventure #1 teenfiction #1 sciencefiction