kapitel 3

218 5 2
                                    

Martin satte sig upp från liggande ställning och boken; "Kriminalfotografens liv". Han såg på digitalklockan på boxen under den lilla 10 tums tvn.... 8.15.

Martin gick in i köket med colaflaskan och chipspåsen. Han skakade flaskan lite, en skvätt kvar, han förde flaskan till munnen och lät den sista klunken åka ner i strupen.

Sedan begav han sig till hallen, där tog han på sig sin skinnjacka och virade sin halsduk två varv och slog en knut och tog axelrämsväskan med kameran i.

Martin såg sig omkring, jo där stod en polis framför avspärrningen. Han sprang hukat fram till rosenbusken i Ivars trädgård. Han smög hukat längs med busken tills jan kom fram till ett fönster.

"Precis vad jag tänkte..." mumlade Martin till sig själv och lyfte bort en träskiva som var format som ett fönster." här tog mördaren sig in" .

I mörkret såg Martin blod på det krossade glaset. Han tog upp kameran och tog ett kort utan blixt på glaset. Martin klättrade in genom rutan utan att skära sig.

"Oh, jävlar" tänkte Martin när han såg den bleka Ivar på golvet.

Det var en enda gång för två år sedan i en bilkrasch där en bil voltat över en annan person i en polis jakt, det var enda gången Martin sett något värre.

Ivar låg blek och runt hans huvud hade det växt en stor pöl av blod. Hans läppar var lila och hans hy var kritvit. Martin tog ett kort på honom denna gång med blixt. Martin lyfte på Ivar och såg dödsorsaken att han slagit i huvudet och av golvet att döma verkade han slagit huvudet i golvet. Martin tog kort på både golvet och Ivars bakhuvud där han slagit i. Det var ett stort jack där som var fylld med blod.

Martin såg sig om i rummet och där hittade han det, på Ivars arbetsbord en låda var utdragen och slängd i golvet. Martin lyfte upp den, det stod ett årtal den:

1973.

Martin tog ett foto på det.

"Jag är klar här" tänkte han.

Martin tog sig ut samma väg som han kom in i och med att polisen stod nog kvar där. När han kommit ut satte han tillbaka träskivan och började gå mot torget tvärs över gatan. En bredaxlad figur med svart keps ned nerdragen över ansiktet och en svart munkjacka börja gå efter honom. Martin ökade tempot då gjorde figuren det också.

Mördarens hämdWhere stories live. Discover now