Polisbilen rullade in på gårdsplanen till villan. Här bodde han med en dotter. Villan hade två våningar plus en vind.
''Är det jag som ska sköta snacket, eller?'' undra Martin.
''Visst, men ta det lugnt. Han är ju inte misstänkt än'' men Jonas tvivlade på det han sa.
Jonas tryckte på ringklockan efter en stund öppnades dörren och en man med grått hår, blå T-shirt och bruna byxor öppnade.
''Ja?''
''Hej, vi är från polisen'' sa Jonas och visade upp polisbrickan.
''Och?''
''Är du Oskar Sjöstedt?''
''Ja, kan ni nu säga vad ni vill?''
Martin sa:
''Vi har börjat utreda mordet på en som heter Ivar, i utredningen fick vi upp ett spår som ledde till ett mord för 15 år sedan. Då var det din far som blev mördad''.
Oskar blev tyst.
''Min far?'' nu darrade han på rösten. Hans blå ögon blev fylld av tårar. ''Kom in'' sa han hest.
Martin var först in i hallen. Han tog av sig sina joggingskor och hängde av sig sin jacka och knöt upp halsduken. Jonas såg sig om i hallen medan han hängde av sig sin vinterjacka, han brydde sig inte om att ta av sig skorna.
''Det här kan inte jag har råd med på min polislön. Bor han här ensammen?'' tänkte han
Jonas och Martin tog ett kliv in i köket och såg Oskar sitta med en flicka i knät.
Oskar sa:
''Det här är Mia och hon är fem''
Mia var klädd i en lila pyjamas och håret satt i en tovs.
I Jonas ögon var hon jättesöt.
Oskar fortsatte:
''Det här är två poliser''
''Ja, vi heter Jonas och Martin'' sa Jonas med en ''gulligull'' röst.
"Nå, var vad det om'' sa Oskar och visade att de kunde slå sig ner. Martin och Jonas drog ut varsin stol.
''Som sagt'' började Martin. ''Visste du ens vem din pappa var?''
''Nej'' svarade Oskar.
''Okej, vi kan berätta lite för dig'' började Martin men avbröts av Oskar, som sa:
''Kan du inte gå in i vardagsrummet och leka med Teddy och Nalla?''
''Visst pappa'' sa Mia och hoppade ner från hans knä vigt som en apa och sprang in i vardagsrummet.
''Så''
''Det ända vi vet var att han hette Olle Sjöstedt och han hade nog ett väldans temperament, vet du något?''
Oskar ruskade på huvudet.
''Här har du mitt visitkort'' sa Jonas och räckte över ett kort. ''Ring mig ifall du kommer på något''
''Har du adressen till din mor?'' sa Martin
''Javisst, Götagatan 56''
Sedan lämnade Martin och Jonas huset och begav sig till Götagatan 56.
ESTÁS LEYENDO
Mördarens hämd
Misterio / Suspenso[#5 på genren thriller och deckare] Kriminalfotografen Martin Berman ska till sin arbetskamrat Ivar i Sandvikens stora gator så gör han en fasansfull upptäckt. Han finner Ivar mördad! I utredningen framställer det en fasansfull upptäckt efter den...