kapitel 20

84 3 1
                                    

Martin satte på blåljuset och körde till polisstationen. Undertiden ringde Jonas polisstationen.
"Okej, mm, jag förstår" sa Jonas innan han vände sig om till Martin och sa:
"Polisen hade fått ett anonymt tips om att kolla Ivars konto och där hade såg dom att det hade förts över en stor summa pengar varannan månad från Hanna och Roberts sparkonto"
"Shit, menar du att Ivar utpressade Hanna och Robert"
"Precis"
Martin svängde in under polisstationens garage. Sedan rusade dom till Hannas sell.
"Öppna sell nr 14!" skrek Jonas i sin radio. Strax där på öppnades sell nr 14 och Martin och Jonas såg en livlös kropp hänga där. Ansiktet och händerna var vita och hennes läppar var lila.
"Fan, det är Hanna!" skrek Martin.
"Vi har en kvinna som har tagit självmord" sa Jonas i sin radio. "Kom igen Martin vi måste prata med Rikard om utpressningen."
Jonas och Martin gick till Rikards sell.
"Vi vill förhöra honom i sin sell" sa Martin till polismannen som öppnade dörren.
Martin när dom kom in:
"Hej Rikard din fru mördade Ivar och Robert. Ivar mördade hon för att han utpressade er. Visste du om att han utpressade er?"
Robert nickade innan han sa:
"Ja, det var för att han visste och såg när jag "mördade" Olle. Han sa att om vi inte gjorde som han sa så skulle han berätta för polisen. En kväll gick Hanna till Ivar för att be om mindre krav och jag gissar att hon dödade honom då"
"Men då råkade Robert vara där och ta ett foto på henne som bevis" fyllde Martin på. "Men Hanna såg Robert lämna huset så hon var tvungen att döda honom med"
Robert nickade och sa:
"Vart är Hanna nu?"
Jonas harklade sig men avbröts av Martin.
"Hon är i himmelriket"
"Nej skrek Robert och dunkade huvudet i väggen 5 gånger innan Jonas var framme och drog bak honom. Roberts ansikte var fyllt av blod och ögonen bara stirrade tomt på Jonas. Jonas kände på pulsen och sa:
"Han är död"
Jonas bar ut honom till samma poliser som skickade Hanna till begravningsfirman.
"Dom här två är ett par, säg det till prästen" sa Martin.
När dom hade kommit längre bort i korridoren frågade Martin:
"Du Jonas, ska vi gå på middag någon kväll?"
"På torsdag?"
"Visst" sa Martin och blinkade med ena ögat till Jonas.

Mördarens hämdWhere stories live. Discover now