kapitel 13

100 3 1
                                    

Polisbilen åkte in framför gårdsplanen och Martin och Jonas gick fram till lägenhetsporten.
Jonas slängde en blick på lappen, sedan sa han:
"6C" han slängde en blick på en guldplåt där det stod inristat 6C. "Här är det" sa Jonas.
Martin öppnade porten. Det gick in.
Här luktade det unket, det tyckte båda två. Dom gick upp för trapporna och lät blickarna vandra över dörrarna. Tillslut såg det em skylt med namnet: Rikard & Hanna Sjöstedt.
"Hon har visst gift om sig med sitt ex mördare. Mysiga karlar hon blir ihop med" sa Martin. "Ska vi gripa honom?"
Jonas skrattade till Martins skämt:
"Haha, ja vi griper honom"
Jonas tryckte på ringklockan och Martin såg hur Jonas grep tag i sitt tjänstevapen innanför sin vinterjacka.
Snart öppnades dörren.
Martin mötte mannens skrynkliga fyrkantiga huvud. Han hade grått baby hår på huvudet.
"Hej är du Rikard Sjöstedt?" frågade Martin.
"Ja" svarade mannen i dörren.
"Du är gripen för mordet på Olle för 9 årsen " sa Jonas och riktade sitt tjänstevapen mot den gamle mannen. "Sätt handklovar på honom Martin" Jonas räckte över ett par handklovar till Martin.
Martin drog bak den gamle mannens armar och satte handklovar på honom.
Jonas ropade:
"Hanna!!"
"Hon är och handlar" sa Rikard.
"Okej, jag ringer Oskar och ber honom meddela henne om att vi gripit dig" sa Jonas. "Nu åker vi till stationen."

Mördarens hämdWhere stories live. Discover now