Del 2 - Kevin

22 2 0
                                    

På morgonen så låg jag i sängen en lång stund. Jag låg och tittade upp i taket och tänkte. Jag tänkte på mallis och om jag verkligen skulle bjuda med Frida vi hade ju bråkat ganska mycket på sista tiden. Jag tittade på min tomma res väska. Jag satte ner mina varma fötter på det kalla golvet. Min mobil började darra och ett pipit ljud började låta. Jag tog upp min mobil och kollade på displayen Kevin stod det. 

Hej, sa jag och lyfte upp mobilen till mitt öra.

Hej jag undra om du ville följa med mig till mitt landställe i tre veckor? sa han undrande. 

Äää asså jag ska till mallis på fredag så jag kan inte, sa nervöst.

Men vi kanske kan gå till marknaden idag, frågade han.

Ja det kan vi, sa jag glatt.

Bra vi ses vid caféet kl tolv om det går bra för dig? frågade han snällt.

Det blir jätte bra ses där, sa jag och la mobilen på sängen. Jag blev helt lycklig i kroppen. Hade verkligen Kevin snyggaste killen i värden frågat mig om jag ville följa med till hans landställe i treveckor. Jag kollade på klockan. Visarna pekade på kvart i elva. Jag gick fram till min garderob och tog fram ett par vita shorts och mitt lime gröna linne. Jag gick ut i köket och tog fram en limpa och leverpastejen. Jag bred på ett tjockt lager leverpastej.  Jag hällde upp ett glas apelsin juice och satte mig vid frukost bordet. Mamma satt i soffan och läste tidningen. Som hon verkade gilla det helt plötligt. Jag gick in på toaletten och tog fram sminket. Jag bredde på ett tunt lager mascara och lite läppglans. Jag smackade ihop läpparna och tittade mig i spegeln. Jag funderade en stund på om jag skulle fixa håret. Jag bestämde mig för att  jag skulle sätta upp mitt hår i en tofs på sidan. 

Va fin du var, sa mamma när jag kom ut i vardagsrummet.

Tack jag ska till marknaden, sa jag och travade ut i hallen.

Okej bara du kommer hem till middagstid, sa mamma.

Jada, sa jag och gick ut genom dörren. Jag kände hur mina ben kändes tunga när jag sakta gick ner mot port utgången. Jag kom ut på den soliga gatan. Det var fult av människor på gatorna. Det skulle nog vara fult på torget tänkte jag medan jag började gå ner mot caféet. När jag hade gått en liten stund så såg jag caféet. Där stod Kevin och tittade på mig. Han hade blåa shorts och en vit t-shirt. Hans bruna hår glänste i solen. 

Hej, sa han när jag hade kommit ner.

Hej ska vi ta lite fika, sa jag och lät väldigt vuxen av mig.

Visst, sa han och satte sig ner. Efter ett tag kom en servitör och av os menyn. Jag tog en choklad boll och Kevin en kladdkaka. Vi små pratade lite om Mallis och han berättade om sitt land ställe. 

Ska vi gå, sa jag när vi hade smaskat färdigt.

Okej, sa han och reste sig upp. När jag ställde mig upp så såg jag Frida.

Tja, ropade hon när hon såg mig.

Hej, ropade jag tillbaka när hon kom gående mot oss. Nej nu ska hon säkert följa med oss tänkte jag. Det var inte så att jag hade något emot henne efter som att vi var bästisar, men nu så skulle det ju bara vara jag och Kevin.

Var ska ni då, frågade hon och kikade underligt på mig.

Vi ska till marknaden, svarade Kevin.

Jaha får man följa med, frågade hon. 

Visst, svarade Kevin. Vi började gå mot torget och hur längre vi kom så blev det mer och mer folk. Till slut var vi framme. Jag gick fram till ett bord med massa silver smycken. Jag fastnade för ett par silver örhängen med små silver pärlor på. Jag tog upp dom och beundrar dom. 

Dom skulle du passa i, sa Kevin och tittade på mig. Jag bara rodnade men sa inget. Vi fortsatte att gå framåt. 

Kolla, sa Frida och pekade på ett stånd med kläder. Vi gick fram till ståndet och det första  Frida frågade var ”ursäkta har ni något omklädningsrum”.

Ja det har vi, sa hon i affären och pekade på ett litet skjul. Snabbt så hade Frida tagit åt sig en hög med kläder och så var hon inne i omklädningsrummet på en sekund. Jag tittade runt lite i affären men hittade inget. Kevin gick en bit bort och köpte glass till oss alla. Till mig köpte han polka glass, till Frida köpte han choklad glass och till han själv så köpte han citron. Jag satte mig ner på en stol precis utanför affären av trött het. Jag var så slut i benen. Jag funderade om Kevin var kär i mig eller om han bara ville vara min kompis.Ut kom Frida med en stor shopping påse (kanske inte så jätte stor då). Vi gick och satte oss på en park bänk på den lilla bron. Vi åt upp vår glass och sen gick vi hem Kevin följde med mig hem. När vi kom in i mitt rum blev det väldigt tyst. Jag tittade runt i mitt rum för att komma på något att göra. Kevin hade aldrig varit hemma hos mig. Jag gick och hämtade några kakor och sen slutade det med att vi tittade på en film fast bara halva. Han gick runt sex tiden.

Allt går i bitarWhere stories live. Discover now