Suasana bandar raya kuala Lumpur kelihatan sibuk seperti selalu.
Mikhael duduk termenung di balkoni apartment miliknya. Menikmati angin malam yang mendamaikan.
Gelang dengan design sunflower yang berada di tangannya diperhatikan.
Fikiran nya terfikir akan seseorang. Seseorang yang sudah lama pergi meninggalkannya.
Hidup sebatang kara bukan lah perkara mudah baginya. Sudah banyak dengan dan cabaran yang di hadapi olehnya.
Kehilangan satu satu ahli keluarganya menjadikan Mikhael seorang yang pendiam dan tidak ramah mesra dengan orang lain. Hanya orang tertentu sahaja.
Kringg!! Kring!!
Kedengaran telefon miliknya berbunyi. Tertera nama Nadia di layar skrin telefon pintar miliknya.
Mikhael mengeluh kecil.
"Hello" jawab Mikhael dengan malas.
"Hello Mikhael. Sorry ganggu u" kata Nadia sedikit perlahan.
Dah tahu tu asal call.
"Takpe. Awak nak apa ni call saya malam malam"
" ok macam ni. Sabtu ni boleh tak awak jadi patner saya datang majlis papa? Pleaseee " rayu Nadia.
Mikhael hanya diam. Dia tidak tahu bagaimana mana lagi mahu menjelaskan kepada Nadia supaya jangan libatkan apa apa lagi dalam hal keluarga nya
"You diam, means yes!! Ok good see you pukul 8 jangan lupa!" talian di matikan.
Mikhael tidak memberi kan respon apa apa. Skrin telefon nya yang gelap ditatap.
Takpelah, teman je lah lagi pun kau free Sabtu tu.
Pintu balkoni ditutup. Mata pun sudah rasa berat. Masa untuk tidur
__________________________________
Suasan cafe pagi ini tidak terlalu ramai. Seperti biasa Mikhael akan memesan nescafe untuk menyegarkan badannya.
Dia jugak tidak tahu kenapa dia suka minum di cafe ini. Mungkin dapat melihat Raisya?
Dia tersenyum kecil.
"Yee ibu. Raisya pergi. Ibu jangan risau ok? Ibu dengan ayah elok elok dekat sana. Ye Raisya pun elok je kat sini. Ok bye Assalamualaikum " talian dimatikan
Tidak perlu pusing dia sudah tahu siapa pemilik suara itu.
"Kau pergi nanti dengan siapa? " soal Najihah kepada kawan baiknya Raisya.
Mikhael hanya memasang telinga mendengar perbualan mereka. Tersebut kurang sopan pula.
"Entahlah"
"Abang kau? "
"Dia ada kerja"
"Ajak lah si buah hati kau tu" usik Najihah
Mikhael masih mendengar. Tidak menunjukkan sebarang reaksi pun. Dia tidak terkejut jika Raisyah sudah mempunyai kekasih. Siapa saja yang tidak mahu perempuan seperti itu?
"Ish apa kau ni? Aku mana ada buah hati memandai je" kata Raisya. Tangan nya galak mencubit lengan sahabatnya. Najihah hanya tergelak suka melihat wajah cemberut Raisya. Comel je.
Mikhael bangun dari duduk nya setelah menghabiskan minumannya.
Baru sahaja dia ingin memusing kan tubunhnya ada seseorang tidak sengaja merempuh bahu kirinnya.
"Arghh!! " terjerit kecil Mikhael kerana terasa pedih di bahunya.
"Encik maaf saya tak perasan"
"Takpe. " kata Mikhael cuba menahan pedih. Terasa darah mula mengalir di balik bajunya. Mikhael dapat merasa kan jahitan nya mula koyak. Mata tiba-tiba menjadi kabur. Mungkin terlalu sakit. Dia rebah tidak sedar kan diri.
_______________________________
"Ibu? Ayah? "
Tiada sahutan. Budak lelaki berusia 5 tahun itu memandang sekeliling pelusuk rumahnya.
Barang barang bersepah seperti baru sahaja dilanda ribut.
"Ibu? " kelihatan ibunya terbaring lemah di lantai dapur. Darah mengalir di kepala ibunya.
Tangisan mula bergema.
"Ibuuu!!! Jangan macam ni ibuu!! Bangun lahhh!! " tubuh yang tidak berdaya itu digoncang semahunya berusaha untuk menyedarkan ibunya
"Ibuuu!! ""
"Ibuuu!!! "" Mikhael tersedar dari mimpi tersebut. Mulutnya tidak berhenti dari beristighfar. Peluh mula mengalir.
Bilik berwarna putih itu dipandang sekeliling. Cuba mengingati apa yang telah berlaku.
"Oh Encik Mikhael awal dah terjaga. Tolong jangan banyak bergerak nanti jahitan tu terbuka semula. " kata Raisya sambil meletakkan ubat di atas meja.
"Berapa lama aku baring kat sini? "
"Tak lama pun. Dalam 4 jam setengah " katanya dengan selamber.
Mikhael tersenyum sinis. Tak lama dia kata?
"Bila boleh aku balik? "
"Kalau Encik nak balik sekarang, encik bo... " belum sempat Raisya menghabiskan kata kata nya Mikhael terlebih dahulu mencabut jarum yang berada di pergelangan tangan nya dan berura ura mahu pergi.
"Err tadi girlfriend Encik ada call"
Terhenti langkah Mikhael.
"Siapa? "
"Seingat saya nama dia Nadia"
Mikhael tidak menjawab hanya anggukan sahaja yang diberikan.
"Kalau awak rasa sakit lagi awak call je saya." kad hospital diberikan.
Mikhael mengambil kad tersebut tanpa mengatakan apa apa. Dan dia pergi begitu sahaja.
Raisya memandang ke arah pintu yang sudah tertutup rapat itu.
Bukan dia tidak dengar lelaki itu baru sahaja memanggil nama ibunya. Apa lah yang dia mimpi sampai meracau seperti itu.
Rasa kasihan tiba-tiba menyelubungi diri.
Raisya terpandang ke arah meja. Allahu dia tak ingat dompet dia ke?
Raisya mengambil dompet berwarna coklat tersebut. Dia membuka, sengaja ingin melihat isi dompet tersebut. Mana tahu ada gambar girlfriend dia tu.
Ic nya terpampang
Mohamad Mikhael Irhan bin Mohamad Mokhtar.
Menarik nama dia. Macam tuan dia.
Baru saja Raisya ingin membelek kad seterusnya dompet itu sudah dirampas.
"I think this is mine " katanya sedikit sinis.
Raisya cuba berlagak biasa, walhal jantungnya mahu tercabut.
"Of course this is yours" kata Raisya dengan senyuman yang di buat buat.
"And you? "
"Ha? "
"Kau pun aku punya "
Mati terus senyum Raisya.
Saya tulis cerita ni saja saja je😂😂 tapi ada orang suruh update, so saya buat lah hahaha saya tulis time saya bosan je sorry yee lambat update 🤗💜
YOU ARE READING
Lelaki kiriman Tuhan
RomanceFIRST BOOK! "This is my one and only lie you don't have to wait for me" Ni sinilah kisahnya bermula diantara cinta dan tugasnya. Kedua- dua adalah nyawanya. Tersilap langkah kau akan kehilangan semuanya.