Bab 2

30K 197 7
                                    

Sejak awal pagi lagi, Razman sudah berlegar-legar di sekitar taman perumahan itu. Matanya liar mencari nombor rumah seperti yang tertera didalam surat itu. Setelah puas berpusing di kawasan sekitar, akhirnya Razman menemui alamat yang tertera. Segera dia bersembunyi disebalik tiang lampu di tepi jalan. Dia memerhatikan di setiap penjuru rumah itu. Mencari-cari jalan untuk menyelinap kedalam. Niatnya hanya satu, merompak.

Sedang Razman menunggu peluang yang sesuai, tiba-tiba pintu rumah itu dibuka. Seorang wanita keluar dari rumah. Razman segera bersembunyi. Dia memerhatikan gerak-geri wanita itu. Dengan pakaian yang dikenakan oleh wanita itu, Razman percaya yang wanita itu ingin keluar berjogging. Inilah peluangnya.

Setelah menunggu beberapa ketika, akhirnya wanita itu berlalu meninggalkan kawasan rumah. Razman yang menunggu peluang, terus bertindak. Dia segera memanjat pagar dan masuk kedalam.

***

Razman mula menggeledah disetiap penjuru rumah. Apa sahaja barangan yang berharga yang dijumpai akan diambil. Dia perlu cepat kerana wanita tadi akan balik ada bila-bila masa sahaja. Sia-sia sahaja usahanya datang kemari jika dia ditangkap.

Setelah puas menggeledah ditingkat bawah, Razman melangkah naik ke tingkat atas.

" Dekat sini mana ada apa-apa. Baik aku pergi masuk dalam bilik tidur kat atas sana. Mana taubade barang kemas ke." dia berbisik didalam hati.

Dari almari solek, Razman beralih pula ke almari pakaian. Setiap laci yang terdapat di situ tidak lepas dari pandangannya. Gelang emas, jam tangan, cincin berlian, semuanya diambil.

Sedang Razman melakukan kerjanya, dia terpandang sekeping gambar yang terletak di atas meja bersebelahan dengan bilik tidur. Dia mengambil gambar tersebut dan menatapnya. Seorang wanita dan suaminya sedang bergambar mesra dihari perkahwinan.

"Dah kahwin rupanya perempuan tu. Tapi macam kenal pulak laki ni. Bukan ke dato? Tak sangka ada bini muda. Huh." Razman berkata sendirian. Terus dia teringatkan isterinya yang telah meninggalkan dia disaat dirinya sudah tidak punya apa-apa. Hatinya tiba-tiba terasa panas. Geram, benci, marah dan dendam pada isterinya itu.

"Dasar perempuan mata duitan! Semua peempuan memang mata duitan!" dia membentak geram.

Tiba-tiba Razman terdengar bunyi pintu pagar dibuka dari tingkat bawah.

"Shit! Perempuan tu dah balik." Razman terperanjat. Segera dia meletakkan kembali gambar itu ditempat asal. Kerana tergesa-gesa gambar itu terjatuh ke atas lantai.

"Aduhh. Sial betul." Razman memaki dirinya sendiri kerana kelalaian nya itu.

Maria yang melangkah masuk ke dalam rumah terdengar bunyi sesuatu di dalam biliknya di tingkat atas.

"Bunyi apa pulak tu?" Maria bertanya pelik. Dengan berhati-hati dia melangkah naik anak tangga menuju ke bilik tidurnya.

Sementara itu Razman sudah bersiap sedia di balik dinding bersebelahan dengan tangga. Dia tiada pilihan lain. Terpaksa menyerang wanita itu kerana tidak mahu tertangkap. Langkah kaki wanita itu kedengaran semakin hampir. Baru sahaja dia hendak menyergah, kedengaran loceng rumah berbunyi.

Meriah yang sedang menaiki anak tangga itu juga turut berhenti melangkah. Dan akhirnya dia turun semula ke bawah untuk melihat siapa yang datang ke rumahnya.

"Shopee."

Terdengar suara lelaki sejurus pintu dibuka. Razman berasa lega. Dengan kelam kabut dia masuk semula ke bilik tidur. Dia cuba mengemas semula barang yang berselerak akibat digeledah nya sebentar tadi. Gambar yang terjatuh tadi juga diletakkan kembali.

"Aduh. Macammana aku nak keluar ni? Perempuan ni pon satu. Balik cepat sangat kenapa?" Razman panik otaknya ligat memikirkan cara untuk dia keluar melepaskan diri.

Dan akhirnya dia terpandang satu pintu dibahagian dinding bilik tidur itu. Kelihatan seperti closet. Dia tiada pilihan lagi. Razman masuk ke dalam dan bersembunyi di situ buat sementara waktu.

***

Sudah hampir dua jam Razman bersembunyi di dalam closet itu. Tiada tanda-tanda yang dia dapat keluar dari rumah itu tanpa dikesan. Sesekali dia cuba mengintai di luar. Kelihatan perempuan itu sedang sibuk mengemas di dalam bilik.

"Aduh. Sampai bila aku nak duduk dalam ni? Dah la panas. Mati aku kalau perempuan tu bukak closet ni." Razman berkata didalam hati.

Akibat kepenatan menunggu akhirnya Razman tertidur di dalam closet itu.

****

Razman tiba-tiba terjaga dari tidurnya apabila terdengar bunyi erangan perempuan dari luar. Matanya yang pedih digosok dengan tangan. Dia mengamati bunyi itu. Jelas kedengaran seperti seseorang sedang melakukan hubungan seks.

Razman memberanikan diri untuk membuka pintu closet. Perlahan-lahan. Dia memandang ke arah katil. Kelihatan seorang lelaki tua sedang mendayung perempuan. Razman pasti lelaki tua itu adalah suami kepada perempuan tersebut. Razman melihat lelaki tua terbabit sedang menghenjut sambil dengan rakus menggomol kedua tetek isterinya. Desahan dan rengekan perempuan itu secara tidak sengaja menaikkan nafsu syahwatnya. Dan tanpa dia sedari, akhirnya Razman melancap sendiri sambik menyaksikan aksi asmara pasangan suami isteri itu.

Bersambung...

PsychopathWhere stories live. Discover now