Mereka berempat pun berjalan melintasi Hutan Gemstone. Dengan bantuan Roy, mereka berjaya keluar dari hutan itu.
Roy : Kita dah sampai!
Mereka bertiga : Wah.......Kingdom Inferno itu dipenuhi oleh beratus penduduk yang melakukan aktiviti sendiri dengan aman tanpa ganguan. Kingdom itu juga mempunyai tiga gunung berapi yang berada di setiap penjuru kingdom itu.
Solar : I-ini ke Kingdom Inferno?
Roy : Ya. Tuanku tak pernah datang ke sini ke sebelum ni?
Solar : Tolong jangan panggil saya dengan panggilan "tuanku". Panggil je saya Solar dan tak. Ini kali pertama saya datang kesini.
Roy : Ok. Biar saya ceritakan sikit pasal kingdom ini. Kingdom Inferno dulu adalah kawasan gunung berapi aktif paling merbahaya di negara kita. Tapi, 195 tahun yang lalu, gunung berapi di sini sudah mulai tidak aktif. Anak kedua dari Raja Gardon, raja ketiga Kingdom Suria, iaitu Putera Dyan telah menjadikan tempat ini sebagai salah satu negeri di negara ini. Korang nampak kan tiga gunung tu kan?
Mereka bertiga : Ya.
Roy : Terdapat juga lagenda disebalik gunung berapi itu. Dikatakan, terdapat penjaga di dalam gunung itu. Gunung paling kecil, yang berada di timur, seekor ular naga berwarna putih. Gunung sederhana yang berada di barat, seekor kuda kristal ,dan gunung paling besar di utara, seekor burung pheonix api.
Mereka bertiga : Oh~
Roy : Kenapa korang nak kesini sebenarnya ?
Awang : Oh! Sebenarnya kami nak ke istana. Boleh adik tunjukkan kat mana istana?
Roy : Oh! Boleh je. Dah tolong panggil saya Roy. Jom!Mereka berempat pun berjalan ke istana. Semasa dalam perjalanan, ada seorang lelaki berusia 39 tahun memanggil Roy.
??? : Roy! Sini kejap boleh?
Roy : Oh! Pak Cik Iz! Ok! *lari ke arah Iz*
Mereka bertiga : Eh? Roy! Tunggu! *kejar Roy*Kini, mereka berempat berada di depan Iz.
Roy : Pak cik nak apa?
Iz : Kamu dalam perjalanan ke istana kan?
Roy : Ya.
Iz : Boleh kamu tolong pak cik tak?
Roy : Boleh! Tolong apa?
Iz : Tolong pak cik hantar kan beras beras tu ke istana. Beras tu untuk majlis esok. Boleh? *tunjuk ke arah beras*Roy memandang beras yang dimaksudkan oleh Iz. Terdapat 3 guni beras berlonggok di depan pintu kedai Iz.
Roy : Oh, boleh je. Korang tunggu sini kejap ye? *lari ke arah beras*
Solar : Er..... Pak cik?
Iz : Ya, saya?
Solar : Pak cik kenal ke siapa Roy tu?
Iz : Roy? Kenal sangat. Budak tu satu kingdom ni kenal tau.
Badang : Hah? Betul ke?
Iz : Ya.
Awang : Macam mana budak tu boleh jadi terkenal?
Iz : Kamu semua tak perlu tahu. Kalau kamu semua nak tahu, tanya lah dengan Putera Blaze. Kamu semua ni nak ke istana kan?
Awang : Y-ya!
Roy : *baru datang balik dengan mengangkat ketiga tiga guni beras* J-jom korang! Nanti lambat pula sampai!
Mereka bertiga : Ok!Mereka berempat pun sambung perjalanan mereka ke istana. Mereka kini berada di hadapan pintu istana. Terdapat 2 orang pengawal yang berada di pintu istana.
Roy : Hai abang Taufiq, abang Haziq.
Taufiq : Ah, Roy! Beras beras tu untuk majlis esok kan?
Roy : Ya!
Haziq : Kamu boleh letakkan beras tu di dapur istana.
Roy : Ok.Mereka berempat pun berjalan ke dapur istana yang berada di belakang istana.
Roy : Kak Sofey! Ini beras untuk majlis esok!
Sofey : Ah! Ya! Letakkan beras tu di tepi tu. *tunjuk ke tepi peti sejuk*
Roy : Okey! *letakkan beras * Okey, dah selesai! Korang nak apa pergi ke sini sebenarnya?
Solar : Kami nak berjumpa dengan Putera Blaze. Boleh?
Roy : Biar saya panggil Putera Blaze. Korang tunggu sini. *pergi*Beberapa minit kemudian, Roy datang kembali dengan seorang lelaki sebaya Solar dan berambut merah dan bermata jingga. Dialah Blaze.
Roy : Ni mereka tuanku. Awang, Badang dan Putera Solar.
Blaze : Solar!
Solar : Blaze!
Blaze, Solar : *Hi-5* Hahahaha!
Blaze : Kenapa kau kat sini, Solar?
Solar : Errr........ *pandang Awang dan Badang*
Awang : *Faham* Putera Blaze, saya dan Badang telah dihantar kesini untuk meminta bantuan putera untuk membantu kami mengalahkan raja jahat dari La Muerte. Baginda mahu menyerang kerajaan kami, Indrasakti. Bolehkah tuanku ikut kami?
Blaze : Kerajaan kalian akan diserang?! Tak boleh jadi ni!
Badang : Jadi...... Tuanku mahu ikut kami?
Blaze : Aku nak ikut...... Tapi...... Esok ada majlis untuk hari jadi adik aku.
Solar : Eh? Esok hari jadi Mira ke?
Blaze : Ya. Hari jadi dia yang ke 15.
??? : Tak apa lah bang. Abang pergi je. Perkara tu lagi penting.
Mereka berlima : Eh?!Seorang budak perempuan 15 tahun berambut pink paras leher berada di pintu dapur.
Blaze : Betul ke ni Mira?
Mira : Ya. Perkara ni lagi penting. Tak apa.
Blaze : T-terima kasih Mira.Tiba tiba, buku itu menyala lagi.
737 perkataan
Yahoo! Dah siap! Terima kasih kerana dah baca cerita Author sampai ke episode ni. Arigato! Sayonara! Author here to say goodbye, roger and out!
YOU ARE READING
Kristal Kuasa (COMPLETE)
FanfictionCross over Boboiboy x Awang kenit Nak tahu? Baca lah! Mula : 26/10/2019 Tamat : 15/12/2019