Dari episode yang lalu~
Tiba tiba, buku itu menyala lagi.
Sekarang~
Awang :Buku ni menyala lagi!
Badang : Cepat buka!Awang pun membuka buku itu. Terdapat kalimat baru yang tertulis di dalam buku itu. Awang membaca kalimat itu.
Putera kedua dijumpai,
Kristal kedua menanti,
Puncak tertinggi boleh dijumpai,
Pergi segera atau kembali.Awang : Apa maksud petunjuk ni?
Blaze : Saya tahu.
All-Blaze : Hah?!
Solar : Kat mana?! O(≧▽≦)O
Blaze : Puncak Gunung Pheonix, gunung paling tinggi di sini.
Roy, Mira : Apa?!
Blaze : Ya, betul. Tapi.......untuk apa? Korang nak cari apa sebenarnya?
Solar : Kristal bumi.
Blaze, Mira, Roy : Apa?!
Solar : Ya. Dan kita kena cepat! Kita cuma ada masa sebulan je untuk cari kesemuanya.Mereka semua kecuali Mira telah pergi ke Gunung Pheonix itu. Roy pun ikut sekali untuk memastikan Blaze selamat.
Blaze : Ini lah dia.
Mereka semua kini berada di kaki Gunung Pheonik.
(Author : Woah! Gunung pun ada kaki eh? Baru ni kali pertama Author dengar. QwQ
Gempa : Kamu semua tak perlu layan Author. Kepala dia masuk air sikit. =_=)
Solar : T-tingginya........
Awang : Macam mana kita nak naik ni?
Blaze : Heh! Senang je. Roy. *pandang Roy*
Roy : *Angguk*Tiba tiba, keluar dua lingkaran biru dan jingga di bawah kaki mereka berdua.
Blaze : Helang Api!
Roy : Naga ais!Maka, keluarlah seekor helang yang diperbuat daripada api dan seekor naga putih salji di depan mereka berlima.
Mereka bertiga : Wah........
Blaze : *Naik atas helang api* Jomlah. Korang semua naik atas naga Roy.
Mereka bertiga : Ok!Mereka berlima pun terbang ke puncak Gunung Pheonik itu.
Blaze, Roy : *hilangkan helang dan naga*
Blaze : Baiklah. Jom cari kristal tu.Mereka pun mencari di sekitar tempat tapi tak jumpa.
Solar : Aduh! Mana ni?!
Tiba tiba, Blaze terdengar suara bisikan yang berasal dari dalam gua yang berada berdekatannya.
Kasih sayang......
Blaze : Huh?
Kekuatan......
Blaze pun berjalan masuk ke dalam gua itu.
Roy : Tu-tuanku?
Roy mengikuti Blaze dari belakang. Apa yang dilihat oleh mereka berdua sangat buat mereka terkejut. Nak tahu apa? Burung Pheonix Api, burung lagenda Kingdom Inferno. Burung itu kelihatan sedang tidur di dalam sarang besar yang diperbuat oleh tulang manusia. Muahahahaha! Ok ok. Author begurau. Ia diperbuat oleh tulang haiwan.
Roy : I-i-itu......
Blaze : Pheonik Api......Di dahi Pheonix itu, terdapat satu batu bujur berwarna jingga. Itulah kristal yang mereka cari.
Blaze : I-itu kristal tu.......
Blaze berjalan perlahan lahan mendekati burung itu. Bunyi bisikan menjadi makin kuat.
Kasih sayang........
Kekuatan...........
Hanya yang layak boleh memilikinya......
Blaze :'Hanya yang layak boleh memilikinya? A..... Apa aku cukup layak...... Ya! Aku layak! '
Akhirnya, Blaze menyentuh kristal itu. Sama seperti Solar, berlaku sebuah letupan yang menyebabkan Roy tercampak keluar dari gua dan belakangnya terhentak pokok.
Roy : Akh!
Asap mulai hilang. Kelihatan burung Pheonix Api itu terbang di hadapan Blaze. Mata Blaze terbeliak besar. Burung Pheonix itu terbang tinggi dan bertukar menjadi seorang lelaki tak pakai baju dan berambut kuning
??? : Syabas tuanku.
Blaze : A-apa?
??? : Tuanku telah dipilih untuk menjadi pemegang kristal patik yang keseterusnya. Patik adalah roh pembimbing tuanku, Valir. Panggillah patik bila tuanku perlukan bantuan. Sayonara.Valir telah bertukar menjadi kristal bumi kedua, iaitu kristal api dan telah melekat di zip baju yang dipakai oleh Blaze. Blaze pun keluar dari gua itu. Blaze terkejut melihat Roy terbaring tidak sedarkan diri di tanah.
Blaze : Roy!
Roy : Erhhh............
Mereka berempat : Eh?!
Blaze : Roy! *peluk Roy* Nasib baik kamu tak apa apa!
Roy : Er........ Kita kat mana ni? Apa yang berlaku?
Solar : Blaze jumpa kau pengsan di luar gua selepas dia dapat kristal dia. Kepala kau berdarah. Apa yang terjadi sebenarnya?
Roy : ........ Benda terakhir yang saya ingat, tuan putera menyentuh kristal yang berada di atas kepala burung Pheonix tu......... Dan ada berlaku satu letupan dan saya tercampak keluar gua...... Badan saya terhempas ke satu pokok....... Lepas tu semuanya gelap......
Blaze : *peluk Roy* Maafkan beta, maafkan beta, maafkan beta! Ada tak benda yang boleh buatkan kamu maafkan beta.......
Roy : *terkejut**berfikir* Ada.
Blaze : Apa dia?! 😃
Roy : Tuanku mesti bawa patik bersama tuanku.
Blaze : Hah?! Kenapa?!
Roy : Patik mesti memastikan tuanku selamat. Sebagai kapten tentera, ini tanggung jawap patik.
Blaze : T-tapi, kalau kamu pengsan macam mana?! Juru rawat ada cakap kalau kamu terlalu bebankan diri, nanti kamu akan pengsan lagi!
Roy : Tuanku tak perlu risau. Patikkan ada Suzy. Semuanya akan baik baik sahaja. Ok? 😊
Blaze : O-ok.......
Solar : Er........ Korang?
Blaze, Roy : Hm? *pandang Solar*
Solar : Apa maksud Roy yang dia ni kapten tentera. Dan siapa Suzy?
Blaze : Kalau yang pertama tu kau tak perlu tahu lagi. Aku akan cerita masa perjalanan nanti. Suzy tu adalah harimau putih yang dibela oleh Roy.
Roy : Dan korang pernah jumpa dia sebelum ni. Ingat tak pagi tadi, waktu saya serang korang? Korang ada nampakkan seekor harimau kat atas pokok tu? Tu lah Suzy.
Awang : Oh.... Aku nampak..... Tapi...... Aku tak nak ingat masa tu...... 😌
Badang : Aku pun......... Aku ditangkap oleh seorang budak 13 tahun.......... Jatuh maruah aku...... 😌
All : Hahahahahahah!!Buku itu menyala lagi......
813 perkataan
Huray! Episode baru dah siap! Amacam reader? Ok tak? Kalau ok, Author minta kalian semua komen dan vote cerita ini! Sayonara! Author here to say goodbye, roger and out!
YOU ARE READING
Kristal Kuasa (COMPLETE)
FanfictionCross over Boboiboy x Awang kenit Nak tahu? Baca lah! Mula : 26/10/2019 Tamat : 15/12/2019