(Author : Korang enjoy je lah lagu kat atas tu. Kalau korang semua baca tajuk, mesti korang dah boleh tahu apa isi cerita ni. 😁)Dari episode yang lalu~
Tiba tiba, buku tebal itu mula bercahaya.
Mereka berempat : Eh?!
Sekarang~
Badang : Awang, kenapa dengan buku tu?
Awang : Manalah aku tahu!
Solar : Cuba kau buka buku tuAwang lakukan apa yang disuruh. Ianya adalah muka surat yang sama mereka mendapat pentunjuk pasal Solar. Tulisan petunjuk itu mula menghilang.......... dan muncul tulisan yang baru.
Putera pertama dijumpai, kuasa menanti,
Petunjuk kristal pertama dibongkarkan,
Puncak tertinggi, cahaya menyinari,
Disitu anda boleh menjumpai kekuatan.Awang : Petunjuk baru! Petunjuk dimana kristal tu berada!
Raja, Solar : Kristal?
Raja : M-maksud kamu kristal bumi ke? Kristal yang paling berkuasa tu?!
Awang : Ya tuanku. Kami perlu cari kristal itu dan bagikannya kepada Putera Solar.
Solar : Tapi..... Kenapa kena bagi ke aku?
Badang : Untuk memberi kau kuasa untuk melawan raja Adudu.
Solar : Tapi.........
Awang : Kenapa ni Solar?S
olar : Kenapa nak bagi kristal tu kalau aku memang dah ada kuasa?
Awang, Badang : .........
Downloading....
10%
20%
30%
40%
70% (skip~)
80%
90%
100%
Downloading complete.Awang, Badang : APA?!
Solar : Kenapa korang terkejut?
Badang : Kau ada kuasa?!
Solar : Ya. Jadi? Korang kan ada kuasa juga. Kalau tak macam mana korang datang kesini? Korang mesti boleh terbang kan?
Awang : Masalahnya, kuasa kami bukan semula jadi. Kuasa aku datang dari mantel yang aku pakai ni. Badang pula dapat kuasa dia dari urat besi yang dimasukkan ke tangannya.
Solar : Oh~itu biasa untuk rakyat biasa. Kerana hanya keluarga kerajaan atau rakyat dari Kingdom Frost dan Inferno je yang ada kuasa semula jadi.
Awang : Hah? Kenapa pulak?
Solar : Sebabnya, kalau keluarga kerajaan dapat kuasa sebab memang dah diwariskan dari generasi ke generasi dan dikatakan sebagai anugerahlah. Kalau rakyat di Kingdom Inferno dan Frost sebab diaorang perlukan kuasa tu untuk bertahan di kerajaan mereka yang bercuaca extream.Terang Solar Panjang x lebar x tinggi. (Author merepek)
Awang, Badang : Oh~
Raja : Sebenarnya kristal tu bukan untuk memberi kuasa, tapi untuk menguatkan kuasa atau menstabilkannya.
Solar : Oh, ye ke? Sorry, tak tahu. Apa petunjuk tu? Biar aku baca. *rampas buku dari Awang*
Awang :Hei!
Solar : Puncak tertinggi? Cahaya menyinari? Apa maksudnya......... Aha! Aku tahu kat mana kristal tu!
Badang : Hah? Kat mana?
Solar : Ianya di Gunung Kasturi. (Author reka) Maksud dari puncak tertinggi adalah tempat tertinggi di Kingdom Suria. Dan Gunung Kasturi lah gunung tertinggi disini. Jom! Kami pergi dulu ya ayahanda.
Raja : Baiklah. Pastikan kamu balik kesini dengan selamat, ok? *muka risau*
Solar : Baiklah, ayahanda. Solar janji.* peluk ayah dia*Selepas itu, mereka bertiga pun pergi menuju destinasi mereka. Solar dah kemas barang dia.
Awang : Kat mana Gunung Kasturi tu?
Solar : Dah nak sampai dah.Beberapa minit kemudian, merekapun sampai di Gunung Kasturi. Gunung Kasturi itu menembus awan di bawah mereka.
Solar : Kita dah sampai! Ini lah Gunung Kasturi!
Awang, Badang : Wah!
Awang : Tingginya! Macam mana kita nak naik keatas? Aku tak larat nak angkat korang berdua.
Solar : Hemmm............... Aha! Aku tahu!
Badang : Macam mana?
Solar : Korang berdua pegang tangan aku. *hulur tangan*
Awang : Er..... Baiklah. *pengang tangan Solar *
Badang : *sama*Solar menutup matanya, dan.......
Solar : Gerakkan cahaya!
Awang, Badang : WARG!!!!!Dalam sekelip mata, mereka sudah berada di puncak Gunung Kasturi.
Awang : Kita dah sampai?!
Solar : Hehe! Jom cari kristal tu cepat.
Awang, Badang : O-ok!Mereka mencari di semua tempat tapi tak jumpa jumpa.
Awang : Ish! Mana kristal ni?!
Badang : Dah semua tempat kita cari tapi tak jumpa jumpa.
Solar : Hmmmm.......... Eh? *terdengar suara bisikan* Bunyi apa tu? *ikut arah suara bisikan*
Badang : Eh? Solar! Tunggu kitaorang!Mereka berduapun mengikuti Solar dari berlakang sehinggalah sampai di sebatang pokok besar. Di batang pokok itu, ada seperti sebiji batu kuning bersinar.
Solar : Itu kristalnya! *lari ke arah pokok itu *
Badang : Eh?! Solar, kejap!!!Solar tidak mengendahkan amaran Badang. Dia terus berlari sampai dekat dengan kristal itu. Kedengaran suara berbisik itu semakin kuat.
Solar : Hm? *dengar suara bisikan itu*
Hanya yang layak boleh menyentuhnya................
Solar : *dalam hati* ' Hanya yang layak boleh menyentuhnya? Aku pasti! Aku layak!'
Solar pun mengambil kristal itu dari dalam batang pokok. Terjadi letupan yang besar berlaku menyebabkan Awang dan Badang terpelanting.
Awang, Badang : Arg!!!
Setelah semua asap hilang, kelihatan Solar berdiri tetap diatas tanah tanpa sebarang luka pun. Solar membuka matanya perlahan lahan.
Solar : A... aku berjaya mengeluarkannya!
Awang : *bangun* Wow!
Solar : Eh?!Kristal yang dipegang Solar terbang diudara.............
Solar : A-apa dah jadi ni?
Tiba tiba, batu kristal itu berubah menjadi seorang manusia siluman.
( Author : Bayangkan jelah manusia siluman tu macam yang kat atas ni.)
??? : Ampunkan patik tuanku. Tuanku mesti orang yang telah dipilih untuk menjadi pengguna kuasa patik yang seterusnya. Patik adalah roh pembimbing tuanku, Damien.
Solar : Oh.......
Damien : Patik akan sentiasa muncul untuk menolong tuanku. Panggillah patik jika tuanku perlukan bantuan.....Damien telah berubah balik menjadi kristal bumi yang pertama, iaitu kristal cahaya. Kristal itu terbang kearah Solar dan melekat di rantai loket Solar yang ada corak matahari tu.
Solar: Baiklah, Damien....
Awang : Kita dah jumpa kristal pertama. Lepas ni nak kemana pula? Eh?Buku itu kembali menyala. Awang pun membukanya. Kali ini muka surat sebelah petunjuk Solar.
845 perkataan
Akhirnya!!!! Siap jugak!!!! Inilah episode paling panjang yang author taip setakat ni.....
Macam mana para reader sekalian? Ok tak? Kalau ok, author tolong minta tolong sangat sangat untuk vote dan komen cerita ni. Author here to say goodbye, roger and out!
Ok, itu dah buatnya 888 perkataan.....
YOU ARE READING
Kristal Kuasa (COMPLETE)
FanficCross over Boboiboy x Awang kenit Nak tahu? Baca lah! Mula : 26/10/2019 Tamat : 15/12/2019