Mereka semua di bawa ke istana. Mereka cuba memberontak tapi tak berkesan. Mereka kini tiba di istana.
???2 : Kamu semua jaga mereka di luar. Saya mahu maklumkan perkara ini ke raja.
Pengawal : Baik!???2 pun masuk ke dalam istana.
???2 : Tuanku.
Permaisuri : Kenapa Aini?
Aini : Kami berjaya menangkap penceroboh yang memasuki negara kita.
Permaisuri : Bagus. Bawa mereka menghadap beta.
Aini : Menjunjung perintah tuanku. *tunduk hormat*Aini pun keluar dari istana.
Aini : Bawa mereka masuk.
Pengawal : Baik kapten!Mereka bertiga menolak mereka semua masuk kedalam istana dengan kasar. Mereka kini berada di depan permaisuri.
Aini : Ini lah mereka tuanku.
Permaisuri : Bagus. Eh?
Aini : Kenapa tuanku?
Permaisuri : T-tak mungkin! K-korang ni...........Permaisuri : Thorn, Solar dan Blaze kan?!
Tho, Sol, Bla : Eh?
Thorn : Macam mana tuanku kenal kami?
Permaisuri : Tak kan lah korang tak kenal aku? Ni aku lah! Taliya!
Mereka bertiga : Taliya?!
Blaze : Biar betul?! Tuanku ni Kak Taliya?!
Taliya : Ya!
Mereka berempat : Hahahaha!
Thorn : Dah lama tak jumpa!
Taliya : Tulah! Rindu betul!Mereka berempat berborak sesama sendiri.
Thorn : Tapi........ Macam mana kau jadi permaisuri? Bukan kau sebaya saya ke?
Taliya : ...............
Blaze : Kak Taliya?
Taliya : Ayah aku gering......
Sol, Bla, Tho : Apa?!
Taliya : Ya...... Kerana aku adalah puteri mahkota, aku kena gantikan tempat raja semasa ayahanda gering....Keadaan menjadi suram. Tiada sesiapa sanggup membuka suara. Tiba tiba, Taliya melihat Roy yang didukung oleh Ad.
Taliya : Ya ampun, apa dah jadi dengan budak ni?! *lari ke arah Ad* Siapa buat dia macam ni?! Liyana?
Liyana : Ad yang buat.
Ad : S-saya bukan bermaksud nak cedera dia! Dia tadi memberontak. S-saya cuma mahu diamkan dia sahaja! M-maafkan saya tuanku!
Taliya : Jangan minta maaf pada beta. Kamu kena minta maaf pada budak ni.
Ad : B-baik tuanku.........Taliya membawa Roy ke bilik rawatan. Jururawat istana merawat Roy sehingga sembuh tapi Roy masih belum sedar.
Blaze : Roy...........cepat lah bangun............
Taliya : Jadi nama dia Roy lah ya? Berapa umur dia?
Blaze : Dia baru 13 tahun.
Taliya : Ya ke? Jadi dia sebaya dengan Nura lah ni?
Blaze : Siapa Nura?
Taliya : Alah, kau lupa ke? Adik bongsu aku, yang rambut pink tu.
Blaze : Oh! Aku ingat!
Roy : Er........
Mereka berdua : Eh?!Roy sudah sedar.
Roy : A-apa yang berlaku?
Blaze : Roy! *peluk Roy* Akhirnya kau bangun jugak!
Roy : A-apa...?
Taliya : Kau dipukul oleh Ad sampai pengsan. Kepala kau berdarah. Jururawat istana telah merawat kamu.
Roy : Oh...... Tuanku ini....... Siapa?
Taliya : Beta adalah permaisuri kingdom ini. Nama beta Taliya. Beta 18 tahun.
Roy : Baiklah tuanku. Tapi...... Bukan ke tuanku terlalu muda untuk jadi permaisuri?
Taliya : Beta hanya lah permaisuri sementara sahaja. Ayahanda beta, Raja Taufiq sedang gering. Sebagai anak sulung di dalam keluarga, ini adalah tanggung jawab beta untuk memerintah negara ini sehingga raja sembuh kembali.
Roy : Oh......
Taliya : Sebenarnya, kenapa korang semua berada di kerajaan aku?
Blaze : Kami perlu mencari Putera Taufan.
Taliya : Hah? Kenapa kalian cari adik aku?
Roy : Kerajaan Indrasakti akan di serang oleh raja jahat dari La Muerte 25 hari dari sekarang. Awang dan Badang perlu mencari 7 putera dari 7 kerajaan yang berbeza. Selepas mencari mereka, kami perlu mencari kristal bumi untuk di berikan kepada putera putera itu. Kami sudah menjumpai 3 puteta iaitu Putera Thorn, Putera Solar dan Putera Blaze. Dan Putera Taufan adalah putera yang keempat.Terang Roy setinggi Gunung Olympus Mons yang berada di Planet Marith yang tingginya adalah 24 km di atas paras laut atau sama dengan 3 kali tinggi Gunung Everest.
(Hali : Apasal belajar pasal Gunung Olympus Mons pulak ni? 😑
Author : Saja. 😅
All-Author : Krik krik....... 😑
Author : Ok ok. Sambung balik cerita!)Taliya : K-kamu cakap, kristal bumi ke tadi?
Roy : Ya.Taliya tidak dapat cakap apa apa. Dia sudah kehabisan kata.
Roy : Tuanku, boleh tak Putera Taufan mengikuti kami?
Taliya : Perkara ni serius. Beta benarkan.
Roy : Terima kasih tuanku.
Taliya : Biar beta panggilkan Taufan.Taliya pun keluar dari bilik itu. Selepas Taliya keluar, Thorn, Solar, Awang dan Badang memasuki bilik itu.
Thorn : Roy! Kau dah bangun!
Solar : Nak gugur jantung aku masa kau pengsan tadi!
Roy : M-maafkan saya tuanku.....
Solar : Tak apa. Ni bukan salah kau. Ini salah pengawal Ad tu.Tiba tiba, pintu bilik itu diketuk. Pintu itu dibuka menampakkan pengawal berambut ungu tadi.
??? : Maaf kan patik tuanku. Patik adalah Rusli. Permaisuri menyuruh kamu semua ke bilik singgahsana.
Thorn : Baiklah. Terima kasih Rusli.
Rusli : Patik hanya menjungjung perintah, tuanku.Mereka semua pun pergi ke bilik singgahsana. Kelihatan Taliya, Taufan dan Nura di sana.
Taufan : Abang Blaze!
Taufan berlari ke arah Blaze dan memeluknya.
Blaze : Taufan! Hahahaha!
Taufan : Saya sudah dengar apa yang berlaku. Saya setuju untuk ikut abang Blaze!
Solar : Bagus lah macam tu.Nura berjalan mendekati mereka.
Nura : Betul ke abang mahu mengikuti mereka? Siapa yang nak jadi penasihat diraja masa abang tiada?
Taufan : A-ah........
Roy : Tak apa tuanku. Patik boleh tolong dalam hal itu.
Nura : Macam mana?
Roy : Putera Thorn, patik perlukan bantuan tuanku.
Thorn : Saya kena buat apa?Roy membisikkan sesuatu ke telinga Thorn. Thorn mengangukkan kepalanya. Mereka berdua berpegang tangan. Mereka membaca satu kalimat yang tiada sesiapa boleh dengar. Tangan mereka bercahaya. Di dalam tangan mereka, muncul satu botol kaca kecil. Roy mengambil botol kaca itu.
Roy : Letak sedikit cecair ini di dalam air tuanku. Biar raja meminumnya. Insyaallah, esok raja akan sembuh.
Roy bagi botol kaca itu pada Taliya.
Taliya : T-terima kasih banyak banyak!
Roy : Patik hanya ingin membantu tuanku.Sekali lagi, buku tebal itu menyala lagi.
896 perkataan
Yeah! Episode baru sudah siap! Sorry kalau tak best. Arigato! Sayonara! Author here to say goodbye, roger and out!
YOU ARE READING
Kristal Kuasa (COMPLETE)
FanfictionCross over Boboiboy x Awang kenit Nak tahu? Baca lah! Mula : 26/10/2019 Tamat : 15/12/2019