BAB 8

4 0 0
                                    

AKU tersedar dari lena yang begitu indah  apabila dahiku terasa berdenyut-denyut.aku menyentuh dahiku.terasa sesuatu menjadi pengalas di kepalaku.patut aku lena tidur rupanya beralaskan kot mamat ni . sakitnya.ni mesti aku terhantuk dekat tingkap kereta .

Malu jer.aku menoleh ke arah izzat yang juga tertidur. mukanya berpaling kearah aku.
Tengah tidur pun comel. Baik hati dia ni. Aku tergelak kecil.

"Cik,dah bangun?",soal pak halim di bahagian pemandu.

Aku mengangguk."lena betul cik tidur tadi.pak cik tengok encik izzat tengok jer cik tidur tadi.Dia ketawa tengok cik terhantuk tadi. Dia kasian sangat kat cik sebab tu dia alaskan kepala cik dengan kot tu"terang pak halim.

Adoi!malunya.pak halim pun tahu.aku tersengih sendiri.
"Teruk sangat ke saya tidur tadi? Pak halim,lambat lagi ker nak sampai?"soal aku apabila melihat jam menunjukkan hampir masuk waktu solat magrib.

"Nak sampai dah. cik,boleh pak halim nak tanya satu soalan.",soal pak halim sopan.

"Boleh!",jawapku pantas.

"Apa hubungan cik dengan encik izzat?",aku terpana mendengar soalan itu.

"Pak halim bukan nak menyebuk tapi dah lama pak halim tak tengok encik izzat ada kawan perempuan selain dari cik ierla.ialah semenjak dia terluka dengan cik bella .encik izzat memang jarang keluar dengan perempuan dah."sambung pak halim.

Aku memandang wajah izzat yang begitu lena.ohh,pernah dilukai mamat ni.kesian betul.

"Saya dengan izzat ni KAWAN."entah bila aku berkawan dengan dia pun tak tahu."lagi satu pak halim dah salah faham.kami bukan keluar makan berdua tapi berempat.lagi dua tu ada hal penting sebab tu diorang tak de"tambah aku.

Tak naklah berita salah ni tersebar pulak.

"Maaf cik",pinta lelaki tua itu.

"Nama saya aisyah",aku mula memperkenalkan diri.

"Maaf cik aisyah .cik aisyah mana satu rumah cik?",soal lelaki tua itu lagi

"Yang ada kereta alza putih tu"sambil tangan di tuju kearah rumah kesayangan.

Kemudian pak hamid terus memberhentikan kereta mewah itu dihadapan rumahku.

Akhirnya dah sampai.mamat ni tidur lagi. Nak kejut ke tak yer.tapi tak beradap pulak kalau aku tak ucap terima kasih.

"Izzat!izzat!"panggilku dengan suara yang ditinggikan sedikit.kalau perlahan bukan bangun pun.

Kelopak matanya terbuka.dia memandang aku dengan sayu.ngantuk betul dia ni.dengan anak matanya berwarna merah.

Izzat bangun lalu membetulkan badannya.dia menoleh ke arah tingkap ."dah sampai ker?",soal izzat.

"Dah.izzat,terima kasih sebab belanja makan,hantar saya balik. And thanks sebab dah selamatkan saya tempoh hari. Kalau kita jumpa nanti , insyaallah saya pula belanja awak makan.",ucap aku.

Izzat hanya senyum.mungkin masih mamai."saya pergi dulu",ucap aku sebelum keluar dari perut kereta.

Aku berdiri dihadapan pintu pagar sehingga kelibat kereta itu hilang.aku mengeluh keletihan.

AKU BERSIAP punya laju.lewatnya aku bangun.hampir pukul 8 dah.kelas aku start pukul 8.30.aduh !pensyarah pulak yang lewat.ni pasal bergosip dengan nissalah ni

Aku laju menuruni anak tangga.tak sempat kalau nak tunggu nissa ni.dia dah lah bersiap lambat. Langsung tak sempat sarapan apa-apa.

Kasut tumit tinggi dicapai lalu disarung pada kakiku."nissa !aku pergi dulu yer.kunci pintu sebelum keluar."jerit aku di muka pintu kemudian aku berlari ke garaj kereta.

mengaku cintaWhere stories live. Discover now