BAB 10

5 0 0
                                    

Aku hanya berdiri memerhati kelibat wanita tua itu pergi sambil mengusap pergelangan tangan kiri yang sudah merah.

Izzat datang menghampiri aku. Dia memandang tangan kiriku
.aku terus melarikan tangan ke belakang badan sambil mata memandang kearahnya.

Mata kami bertembung seketika.pantas aku melarikan mata memandang kearah wanita cina yang berada di muka pintu.

Wanita itu hanya memandang kearah kami.aku membalas dengan senyuman manis. Dan berjalan menuju kearahnya. Tangan wanita itu disalami.

"Aisyah!jom saya hantar balik!",ajak izzat kemudian dia meminta izin dari wanita disebelahku.

"Umi,zatt keluar jap yer.Nak hantar Aisyah balik"

Wanita itu terus memegang tanganku.Terkejut beruk aku.

"Awalnya nak balik. Masuklah dulu.Umi nak borak-borak dengan kawan zatt ni dulu.Bukan selalu zatt bawak kawan perempuan.Aisyah,jom masuk",ajak wanita yang digelar umi itu.

Aku tak sempat nak membalas
.tangan sudah ditarik masuk kedalam rumah.aku akur sambil jalan beriringan dengan wanita itu.

Dari luar rumah dah lawa. rupanya bahagian dalam 3 kali ganda lawanya.Ruang tamu yang luas berkonsepkan model. Hiasan dalaman yang begitu menyerlahkan konsep itu.Perabot yang begitu cantik mengindahkan lagi ruang itu.

Terdapat sebuah kolam yang agak besar ditengah-tengah ruang mewah itu.kolam yang menempatkan sekumpulan ikan koi yang agak besar.so,ni bukan swimming pool. Dalam rumah pun ada kolam ikan.Selesa betul ikan tu.

"Aisyah duduk sini kejap yer.umi nak sediakan makanan" kata wanita itu.

"Ehh,puan takpe.susah-susah jer",balas aku.aku singgah sini pun sebab mamat ni jer.kalau tak memang tak merasa jejak kaki dekat rumah ni.

Wanita itu tersenyum kemudian membalas.

"Panggil jer umi.Lagipun bukan selalu umi dapat tetamu istimewa dari izzat ni" wanita itu tersenyum pada izzat yang berdiri di belakang aku.

Aku menoleh kearah izzat.Dia membalas dengan senyuman yang begitu manis.

"Aisyah tunggu kejap yer", kemudian wanita itu berlalu ke ruang dapur.

Meninggalkan aku dan izzat di ruang tetamu itu.Aku terus duduk atas sofa sambil mata ralit menonton telivisyen.

"Syah,saya nak naik atas kejap",
kata izzat kepada aku.mamat ni saje nak tinggalkan aku.

Aku angguk lalu sambung menonton telivisyen. Kemudian aku memandang kearah dinding rumah itu.terdapat sebuah bingkai gambar yang agak besar tergantung di situ.

Laju aku bangun menuju kearah gambar itu. Satu persatu wajah dalam gambar itu diperhati.

Gambar izzat bersama keluarganya.Dalam gambar pun dah handsome. Aku tak tahu kenapa aku tersenyum tengok gambar tu.

Senyum sampai sakit mulut aku.punya lebar aku senyum.

"Aisyah !"panggil wanita yang kini sudah berada di belakangku. Dia menarik tanganku supaya duduk disebelahnya .

"Aisyah orang mana?",soalan pertama yang diajukan kepadaku. Kenapa dia tanya tiba-tiba ni? Seram pulak aku .

" perak"balas aku.Dah macam temu uji jadi menantu pulak.

"Ohh,orang jauh lah ni.kerja apa dekat Kl ni?",soalnya lagi.

"Saya pensyarah ",jawap aku dengan penuh perasaan rendah diri. Malas riakkan tapi nak dibandingkan dengan izzat memang jauh beza kan.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 16, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

mengaku cintaWhere stories live. Discover now