CHAPTER 10

12 5 0
                                    

Apek pov
        "Macam mana ni? Han,Lee,Nisa,Noe,Khai?. Apa yang patut kita buat." Tanya ku kepada mereka. Mereka tidak membalas apa-apa selain menundukkan muka
       Khai menangis dengan teresak-esak kerana dia menyalahi dirinya punca Khatijah ditikam. Sekarang ini kami hanya mampu menunggu mama dan abahnya sampai sahaja.

          Beberapa minit selepas itu mamanya datang bersama abahnya dengan muka yang penuh kerisauan.
        "Ashari. Mana ijah? Bagaimana keadaannya" Soal mama Ijah kepada ku. Aku hanya mampu senyum kepada mereka.
          Tiba-tiba seorang doktor keluar dari bilik pembedahan tersebut dengan raut wajah yang sukar di tafsir.
          "Adakah kamu ibubapa kepada pesakit" Soal doktor tersebut.
          "Ya saya ibu kepada persakit tersebut. Bagaimana keadaan pesakit doktor? Adakah dia baik-baik sahaja" soal mama ijah yang penuh kerisauan.
         "Puan jangan risau. Dia tidak apa-apa. Lukanya juga tidak terlalu dalam. Lemak dibahagian perutnya telah menyelamatkan organ didalam badannya. Keadaannya juga sudah stabil. Kamu semua boleh melawatnya sekarang." Kata doktor tersebut. Kami semua bersyukur kerana lemak di bahagian perut ijah tebal.😂
          "Terima kasih doktor." Kata abah ijah sambil berjabat tangan bersama doktor tersebut
             Kami pun bergegas ke bilik tersebut untuk melihat keadaan ijah. Dia terbaring di atas katil sambil membuat bentuk peace menggunakan tangannya✌. Kami pun tergelak kecil melihat telatahnya yang tidak kurang lebih gilanya. Sudahlah ditikam boleh pula dia buat peace

      "Macam mana boleh jadi seperti ini haa sayang? Esok kita pegi buat laporan polis ye sayang." Ucap mama ijah.
       "No need ma. Tak perlu buat laporan polis. Ijah oke lagi ni. Mama dan abah jangan risau oke." Kata ijah dengan santainya.
      "Malam ni biar saya yang temankan ijah disini la uncle. Uncle dan aunty boleh balik rumah dan berehat ye." Kata ku kepada Mama dan Abah ijah.
        Mama ijah mencium dahinya dan kemudian membawa suaminya pulang kerumah. Han,Lee,Nisa,Noe dan Khai masih melepak disini.
       "Nasib baik lemak kau tebalkan. Hidup juga kau." Kata Noe sambil menyindir.
         "Ish abang Noe ni. Kesian ijah. Dia dah la pertahankan sahabatnya abang cakap macam tu pula." Kata Han sambil menyilangkan tangannya
     Kami hanya mampu memandang mereka tanpa berkata apa-apa. Ijah sudah diberikan kebenaran untuk keluar esok. Jadi aku telah memesan satu baju sekolah lengkap untuk dipakainya esok kesekolah.
      "Ijah aku minta maaf. Jika bukan disebabkan aku mesti kau tidak akan jadi seperti ini... Hiks... Hiks..." Kata Khai.
       "Khai. Lek la. Aku oke je. Jangan risau. Ada ubi ada batas. Ada hari aku balas. Aku sanggup korbankan segalanya untuk korang. Benda kecik je ni bagi aku. So chill." Kata ijah.
     Kami tersentuh mendengar dia sanggup mempertahankan kami apabila berhadapan dengan bala. Hmm aku susah untuk melihat Ijah dalam kesakitan tetapi apakan daya. Dia masih tidak tahu perasaan sebenarku padanya.
       "So ijah. Esok bagaimana? Apa lagi yang kau akan lakukan untuk membalas dendam?" Soal Nisa.
     Ijah hanya mampu senyum sinis menandakan ada rancangan jahat yang dia telah fikirkan.
      "Kalau korang semua penat korang balik la dulu. Aku ada Apek kat sini yang boleh jaga aku. Esok je aku bagitahu korang apa aku akan buat." Jelas kata ijah.
       Lalu mereka pun berangkat pulang. Waktu sudah pun menunjukkan pukul 9 lebih. Ijah tertidur diatas tilam dan aku pun mula melelapkan mata di atas sofa.
.
.
.
.
End pov (Apek)
.
.
.
.
.
.
.
  Apakah yang ijah akan lakukan esok? Sila nantikan

TIKAM BELAKANGWhere stories live. Discover now