Sharon slaakt een diepe, ongeïnteresseerde zucht wanneer ze Romeo's auditie bekijkt. Max had het blijkbaar helemaal gefilmd en laat het telefoonschermpje nu door de hele klas gaan.
"Zie je? Hij is gewoon op komen dagen!", herhaalt Max voor de zoveelste keer en Sharon rolt met haar ogen. "Whatever. Niet dat het mij wat aangaat."
Julian begrijpt niet helemaal waarom Max die snol ineens uit loopt te dagen, maar het is best vermakelijk om te zien.
Ondertussen vormt er een steeds grotere kring rondom Max, als een kudde nieuwschierige koeien. Ze zijn duidelijk gecharmeerd van Romeo's stem, bekijken de video aandachtig en fluisteren bewonderd naar elkaar.
Romeo krijgt nog meer mierenzoete aandacht over zich heen dan dat hij gewoonlijk al krijgt, en dat wekt een gore nasmaak bij Julian op. "Oké Max, we hebben het gezien. De les begint."
Max doet alsof ze niks gehoord heeft en zet het volume nog wat harder. Het had niet veel gescheeld of Julian had het apparaat uit haar handen gerukt. Wacht maar tot die held op sokken van je niet op komt dagen vanmiddag.
Julian besluit haar te negeren en neemt kalmpjes plaats achter zijn tafel. Ook Sharon is er klaar mee en verlaat de nieuwschierige kring. Julian is blij dat Romeo niet bij hen in de klas zit, hij verdiend het niet om hier ook maar een seconde van te genieten. Zuchtend doet hij zijn gejatte airpods in om Romeo's stem uit de achtergrond te blokkeren. Die dingen werken prima met zijn Huawei telefoontje ondanks dat ze van het merk Apple zijn.
***
De lente is Julian's favoriete seizoen, hij houdt vooral van de frisse maar perfecte temperatuur: niet te warm en niet te koud. De natuur valt in balans. Het zonlicht tekent patronen van bladeren op de ruggen van zijn vrienden die voor hem fietsen richting Duong's Paradise, het restaurant van Julian's moeder. De vier gaan er bijna dagelijks naartoe tijdens de tussenuren om loempia's te snacken. Het is een ritueel geworden.
Dries en Ayoub hebben vandaag gedaan alsof er niks aan de hand is en met Max had hij het gister al 'uitgepraat', ook al is Julian nogsteeds pissed over haar tenenkrommende Love Story - gezang. Maar zo is Max nou eenmaal en hij moet het maar accepteren.
"Hé slome! Fiets 'es door!", schreeuwt Dries terwijl hij achterom kijkt waar Julian blijft.
"Jullie fietsen zo tering snel, het tussenuur is nog lang niet voorbij. Kalm aan", snauwt Julian terug, maar hij versneld zijn tempo en sluit zich aan naast Max.
Dries en Julian kunnen werkelijk alles tegen elkaar zeggen zonder dat er een ruzie ontstaat. Daar was Julian al bij hun eerste ontmoeting achter gekomen.
Max was toen ziek en Julian zat alleen in de klas, wat hij helemaal niet erg vond. integendeel zelfs, hij genoot van de rust. Dries dacht daar anders over en ging naast hem zitten. Hij was ontzettend luid en probeerde continu gesprekken aan te knopen, waar Julian totaal niet op zat te wachten. Hij vroeg ook meerdere malen aan Dries of hij zijn mond kon houden, maar dat ging het ene oor in en het andere oor direct weer uit. 'Je adem stinkt, kun je ergens anders zitten?' , had Julian vervolgens gezegd. Het was zeker geen leugen, wel een rotopmerking. Maar Dries had alleen gelachen en volgde Julian sindsdien als een trouw hondje. Hoe dat precies zo gekomen is, begrijpt Julian nog steeds niet, maar hij is Dries wel gaan accepteren. Het is fijn om iemand om hem heen te hebben die hem nooit zomaar zou verlaten, ondanks Julian's onvoorspelbare gedrag. Dries heeft een dikke huid en dat is precies wat Julian nodig heeft in een vriendschap.
Het is niet zo vreemd dat het op een woensdagmiddag niet druk is in het afhaalrestaurant. Julian's moeder staat achter de balie vrolijk te bellen en schenkt geen aandacht aan de onverzorgt uitziende man die chilisaus over de hele tafel morst. Hij probeert het onhandig met een servetje schoon te boenen waardoor zijn mouwen onder de saus komen te zitten en het alleen maar erger wordt. Julian wendt geïrriteerd zijn ogen af en slaat hard met zijn vuist op de toonbank om zijn ma flink te laten schrikken. Het heeft effect, ze springt een meter de lucht in en laat bijna haar telefoon vallen.
JE LEEST
(nieuw/ongoing!) ROMEO × JULIAN
Teen FictionJulian's schoolbandje STARWAY is al tijden opzoek naar een nieuwe leadzanger(es) zodat ze mee kunnen doen aan de talentenjacht Battle of the Bands. Ze hangen posters rond de hele school en houden wekelijkse audities, maar er komt niets goeds van ter...