9
Adam mengeluh perlahan apabila melihat gadis yang sedang duduk di atas sofa miliknya. Lebar senyuman Delisya membalas pandangannya.
“Sorry Dam. Tadi dia kata nak tunggu kau kat dalam ni. Aku pergi dulu,” bisik Ekram di telinganya sebelum berlalu dengan pantas. Adam hanya memandang sekilas ke arah rakannya itu sebelum melangkah menghampiri mejanya. Dia tidak mengendahkan Delisya yang masih memandangnya. Delisya menggigit bibir. Dia bangun lantas menghampiri meja Adam. Kini dia berdiri tepat di hadapan lelaki itu. Adam yang sedang bersandar pada kerusinya membalas pandangan Delisya.
“Hai,” sapa Delisya. Adam diam membisu. Cuma pandangannya masih tertumpu pada wajah gadis itu. Berdebar dada Delisya dengan renungan tajam lelaki itu.
“Awak nak saya buat apa?” soal Adam tanpa senyuman. Delisya terdiam sejenak. Perlahan-lahan bibirnya mengukir senyuman.
“Awak setuju?” soalnya kembali masih tidak percaya.
“Saya tak kata yang saya setuju nak kahwin dengan awak. Saya akan tolong awak dengan syarat awak tak akan ganggu saya lagi lepas ni,” jawab Adam dengan wajah serius. Delisya terdiam memandang wajah lelaki itu.
“Kalau dah jelas, tolong keluar sekarang. Saya ada banyak kerja nak buat,” sambung Adam separuh menghalau. Delisya menarik nafas dalam.
“Terima kasih awak. Esok saya jemput awak,” balas Delisya sebelum melangkah perlahan keluar dari bilik pejabat lelaki itu. Adam mengeluh perlahan.
Adam, betul ke apa yang kau buat ni?
*****
“So?” soal Rasya sambil memandang tepat ke arah gadis itu.
“So what?” soal Bella kembali.
“Kau tetap nak teruskan niat tak nak kahwin dengan Khai?” soal Rasya semula.
“Yes. Papa memang kurang setuju. Aku tak salahkan papa. Dia berhak nak marah aku. Aku sedar aku dah malukan papa. Tapi, aku dah tak ada hati nak kahwin dengan Khai,” jawab Bella perlahan. Rasya mengeluh.
“Kau tak nak beritahu aku sebabnya?” soalnya.
“Aku tak bersedia lagi nak beritahu kau,” balas Bella dengan perasaan bersalah.
“Kau jangan pendam seorang. Aku dan Lara sentiasa ada untuk kau,” kata Rasya prihatin. Ikutkan hati mahu saja dia memaksa gadis itu untuk memberitahunya apa sebenarnya yang berlaku. Namun dia menahan diri. Bella terdiam sejenak apabila mendengar nama Lara diseru.
“Lara ada datang sini tak?” soalnya perlahan. Rasya mengangguk.
“Kau ada beritahu dia pasal aku dan Khai?” soal Bella lagi kini memandang tepat wajah rakannya.
“Tak sempat. Aku sibuk masa dia datang hari tu. Kau tak beritahu dia lagi?” soal Rasya pula.
“Tak payah beritahu dia. Biar aku sendiri yang beritahu,” jawab Bella dengan nada tegas. Terangkat kening Rasya memandang gadis itu.
“Aku balik dulu,” kata Bella sebelum berlalu.
“Hati-hati,” pesan Rasya sambil menggeleng perlahan.
Sejak bila kau pandai berahsia dengan aku ni, Bell.
*****
Marwah menghampiri Chinta yang sedang termenung di beranda bilik mereka.
“Apa yang berlaku?” soalnya sambil memandang tepat wajah sahabatnya itu. Chinta menoleh memandang gadis itu.
“Apa?” soalnya semula agak keliru.
YOU ARE READING
AKU TANPAMU
Любовные романыAdam- "Jika memang sudah ditakdirkan..." Bella- "Kau tipu aku?! Apa kau fikir aku akan merayu??" Chinta - "Dah lama saya tunggu awak. Tapi..." Delisya- "Jantan tak guna!" Ikatan yang wujud antara kita adalah sesuatu yang tidak pernah dijangka. Saya...