14
Delisya memandang Adam yang sedang memotong bawang. Dia tidak menyangka yang lelaki itu setuju untuk makan malam bersama dengan mereka.
“Awak memang pandai masak?” soalnya dengan senyuman manis. Adam tersenyum tanpa memandang wanita itu.
“Tak lah pandai sangat. Biasa aje. Dulu masa kat UK memang saya selalu masak sendiri. So, saya dah biasa,” jawabnya.
“Kalau awak nak tahu, saya tak sama dengan perempuan kat luar sana. You know, masak dan kemas rumah. Saya boleh aje sebenarnya. Cuma tak biasa,” beritahu Delisya tanpa rasa malu. Adam tersenyum sambil mula memandang wajah gadis itu.
“Awak tak boleh mengelak. Memang perkara tu berlaku dalam kalangan kaum hawa. Nasihat saya, awak jangan berhenti untuk mencuba. Lama-lama akan biasa,” nasihat Adam sambil menyambung kerjanya semula. Delisya tersenyum lebar. Memang dia akui kebenaran kata-kata lelaki itu.
“Sejak dari pasar tadi sampai lah kat dapur ni awak masih tak tinggalkan kerja awak,” katanya separuh mengusik. Berkerut kening Adam memandang gadis itu.
“Maksud?”
“Cara awak berbual dengan saya. Macam pesakit dengan doktor. Adam, sekarang ni awak kat luar tau. Awak adalah Adam. Bukan Doktor Adam,” usik Delisya. Adam tergelak kecil.
“Sorry,” ucapnya sambil menggelengkan kepala. Delisya terkesima memandang lelaki itu. Ini pertama kali dia melihat lelaki itu tertawa. Jantung Delisya berdegub kencang.
Kenapa dengan aku ni?
Datuk Taufiq yang berada di ruang tamu hanya tersenyum mendengar gelak tawa dari arah dapur. Dia menarik nafas lega.
*****
“Sebenarnya saya nak tanya awak pasal papa.” Delisya bersuara perlahan. Adam tidak jadi membuka pintu keretanya. Dia memandang wanita itu semula.
“Papa ada beritahu awak apa-apa tak?” soal Delisya sambil memandang tepat wajah lelaki di depannya itu.
“Pasal apa?” soal Adam semula. Dia agak berdebar. Dia seperti dapat meneka apa soalan yang akan diajukan oleh wanita itu.
“You know Adam, saya kahwin dengan Samuel dulu tidak semata-mata hanya sebab saya suka lelaki tu. Pada mulanya, papa yang rancang segalanya. Papa kata dia sakit. Oleh sebab tu dia nak saya kahwin dengan Samuel. Masa tu, saya memang tak kisah sebab saya memang sayangkan Samuel. Tapi bila papa suarakan semula yang dia sakit dan nak saya kahwin dengan awak. Saya rasa tak adil,” kata Delisya dengan perasaan sebak. Adam terdiam memandang gadis itu.
“Papa memang sakit ke Adam? Atau sengaja nak buat drama?” soalnya lagi. Adam menarik nafas dalam.
“Saya tahu yang papa ada beritahu awak pasal ni. Awak tak boleh tipu saya, Adam,” sambung Delisya lagi.
“Look Elis, mungkin sebelum ni papa awak cuma bergurau. Saya dah tengok rekod kesihatannya. Kali ni papa awak memang sakit Elis,” beritahu Adam dengan tenang. Jika dia gelabah sudah pasti Delisya akan panik.
“Teruk ke?’ soal Delisya dengan nada perlahan. Adam diam tidak menjawab. Delisya mula tidak keruan.
“Adam,” panggilnya dengan suara bergetar. Air mata yang ingin jatuh ditahannya.
“Elis, esok datang jumpa saya. Awak jangan risau. Insya Allah saya boleh bantu papa awak,” kata Adam sambil menepuk lembut bahu gadis itu. Delisya mengangguk perlahan.
“Saya balik dulu. Jumpa esok,” kata Adam sebelum masuk ke dalam keretanya. Delisya hanya memandang kereta lelaki itu berlalu. Dia melangkah masuk semula ke dalam rumah.
YOU ARE READING
AKU TANPAMU
RomanceAdam- "Jika memang sudah ditakdirkan..." Bella- "Kau tipu aku?! Apa kau fikir aku akan merayu??" Chinta - "Dah lama saya tunggu awak. Tapi..." Delisya- "Jantan tak guna!" Ikatan yang wujud antara kita adalah sesuatu yang tidak pernah dijangka. Saya...