Bab 13

16 4 0
                                    

13

Adam mengeluh perlahan. Apa yang berlaku sejak kebelakangan ini benar-benar membuatnya tertekan. Semuanya bermula sejak kehadiran ketiga-tiga orang gadis itu.

“Dam, tak balik lagi?” soal Ekram yang sedang berdiri di muka pintu.

“Kau balik lah dulu. Kejap lagi aku gerak,” balas Adam tanpa memandang rakannya itu. Ekram menggeleng perlahan sebelum melangkah masuk.

“Bella ada kat bawah. Saya terserempak dengan dia tadi. Katanya nak jumpa kau,” beritahunya dengan hati-hati. Adam mengeluh lagi. Ekram simpati melihat wajah tidak bermaya rakannya itu.

“Aku dah terlanjur beritahu kau kat sini. Sorry,” ucapnya dengan perasaan bersalah.

“Tak apa Ram. Aku pun memang nak jumpa dia. Kejap lagi aku turun,” balas Adam kini memandang Ekram dengan senyuman hambar. Ekram mengangguk perlahan.

“Kalau macam tu aku balik dulu,” katanya sebelum berlalu. Adam hanya memandang langkah lelaki itu berlalu tanpa berkata apa-apa. Tanpa sedar dia mengeluh lagi.

*****

Delisya melangkah perlahan ke beranda biliknya. Angin malam menyapa wajahnya. Dia memandang telefon bimbit di tangannya.

Nak call ke tak?

Dia mengeluh. Perasaan bersalah pada lelaki itu masih menebal. Malu dia mahu bertentang mata dengan Adam. Namun dia juga tidak mampu menolak bila hatinya mula meronta untuk memiliki lelaki itu. Perasaan yang pada mulanya hanya rekaan kini memakan diri. Dia mula rindukan Adam.

“Aku tak tahu apa hubungan korang berdua dengan Adam. Tapi satu aje aku nak beritahu. Aku nak Adam,” kata Bella dengan nada tegas.

“Adam tu bukan benda,” celah Chinta dengan sinis.

Delisya mengeluh lagi apabila teringat semula perbualannya dengan Bella dan Chinta pada malam itu. Jika kedua-dua gadis itu tidak mahu mengalah, dia juga tidak akan sesekali berputus asa. Apa pun yang akan terjadi dia tetap akan cari cara untuk menjadi isteri lelaki itu. Dia sudah tidak kisah apa yang akan berlaku.

*****

Bella menghidangkan makanan di hadapan lelaki itu. Adam hanya memandang tanpa berkata apa-apa.

“Saya tak tahu awak suka makan apa. Makanan depan awak ni antara makanan yang paling orang suka kat cafe saya ni. Saya jamin awak pun mesti suka,” beritahu Bella dengan senyuman lebar. Adam hanya mengangguk sambil mula mencapai sudu. Dia sememangnya tidak menolak apabila gadis itu mengajaknya makan kerana perutnya memang kosong sejak awal pagi lagi.

“Awak tak makan?” soalnya apabila melihat gadis itu hanya memandangnya tanpa menjamah makanan. Bella menggeleng dengan senyuman.

“Saya masih kenyang. Tengok awak makan pun saya dah kenyang,” balasnya separuh bergurau. Adam tersenyum hambar mendengar gurauan gadis itu.

“Adam, mak awak baik. Awak rasa saya boleh jadi menantu yang baik tak?” soal Bella kini dengan wajah serius. Hampir tersedak Adam dibuatnya. Bella pantas menghulurkan gelas yang berisi air kepada lelaki itu.

Sorry,” ucapnya dengan perasaan bersalah. Adam menggeleng perlahan sambil menyambut gelas yang dihulurkan oleh gadis itu.

“Sebenarnya sejak malam tu, saya rasa tak tenang. Walaupun saya tahu yang saya cuma pergunakan awak, tapi saya benar-benar tak suka dengan kehadiran Chinta dan Elis. Apatah lagi bila tahu tujuan mereka nak kawan dengan awak. Saya nak awak jumpa papa saya. Please,” pinta Bella separuh merayu. Adam bersandar pada kerusi. Seleranya hilang serta merta. Bella agak berdebar melihat wajah serius lelaki itu.

AKU TANPAMUWhere stories live. Discover now