4
“Papa kahwinkan kamu dengan Samuel sebab nak kembangkan syarikat papa. Tengok apa Elis dah buat? Samuel tu bukan setakat bijak berniaga. Ada rupa dan baik hati. Apa lagi yang Elis nak?” soal Datuk Taufiq dengan nada marah. Delisya mendengus perlahan. Dia menjeling Samuel yang duduk tenang di atas sofa tidak jauh darinya.
“Dia sendiri yang ceraikan Elis. Bukannya Elis yang minta cerai,” jawabnya selamba.
Terangkat kening Samuel memandang wanita itu.
“Sebab kamu ugut Samuel! Apa nak jadi dengan kamu ni Elis? Kalau mama kamu masih ada, dia pasti kecewa dengan sikap kamu,” balas Datuk Taufiq dengan perasaan sebak sebelum berlalu naik ke tingkat atas. Dia sangat kecewa dengan sikap anak perempuannya itu.
“Kau memang pelakon yang hebat Samuel. Kau jangan harap aku akan rujuk dengan kau semula! Mati hidup kembali pun aku tak nak lah dengan jantan tak guna macam kau!” kutuk Delisya dengan nada keras. Samuel tersenyum sinis.
“Hei perempuan! Kau ingat aku kahwin dengan kau sebab cinta? Perempuan hodoh macam kau ni tak berlaki lah kalau aku tak ada kat dunia ni. Lagi satu, kau jangan mimpi aku akan rujuk dengan kau semula. Kalau kau nak tahu, hari paling bahagia aku adalah hari dimana aku ceraikan kau. Sekarang ni aku bebas dan syarikat papa kau pun akan jadi milik aku,” balasnya sambil tergelak kecil. Delisya menggigit bibir geram.
“Ahh! Aku hampir lupa. Kau dengar ek, kau tu bukan isteri aku lagi. So, kau jangan pandai-pandai nak serang girlfriend aku. Nasib baik aku tak ada tau malam tu. Kalau tak, kau dah jadi mayat!” kata Samuel dengan nada keras sebelum bangun lantas beredar keluar dari banglo mewah milik Datuk Taufiq. Delisya melemparkan bantal sofa yang dipegangnya ke lantai lalu memijaknya dengan sekuat hati.
“Jantan tak guna!” kutuknya sambil memijak-mijak bantal sofa tersebut. Penat dengan tindakannya, Delisya duduk semula di atas sofa.
Kau tunggu Sam. Kau ingat aku Delisya yang dulu? Kau jangan harap kau boleh senyum lebar lepas ni!
Bisik hatinya penuh dendam.
*****
“Hai,” ucap Chinta kepada doktor yang sedang berdiri di hadapan kaunter. Dia masih ingat yang doktor di hadapannya itu ada datang minggu lepas di sekolahnya. Namun dia sudah lupa siapa nama doktor tersebut.
“Hai,” balas Ekram.
“Awak kenal doktor Adam?” soal Chinta dengan senyuman manis. Agak lama Ekram memandang gadis itu sebelum tersenyum.
“Chinta?” soalnya separuh meneka. Chinta mengangguk pantas.
“Macam mana awak kenal saya?” soalnya ingin tahu.
“Minggu lepas kan saya ada datang kat sekolah awak,” jawab Ekram sambil tergelak kecil. Chinta ikut tergelak.
“Sorry. Sebenarnya saya memang ada nampak awak hari tu. Cuma tak ingat nama awak,” katanya agak rasa bersalah.
“Saya Ekram. Tadi tanya pasal doktor Adam kan?” soal Ekram semula. Chinta mengangguk lagi.
“Adam tak ada hari ni. Dia cuti,” beritahu Ekram.
“Oh ya ke,” balas Chinta agak kecewa.
“Boleh saya dapatkan nombor Adam?” soalnya kembali separuh meminta. Ekram terdiam sejenak memikirkan permintaan gadis itu. Melihat riak wajah gadis itu yang penuh mengharap tidak pula sampai hatinya untuk menolak.
“Boleh,” balasnya dengan senyuman. Chinta tersenyum lebar.
Yes!
*****
YOU ARE READING
AKU TANPAMU
RomanceAdam- "Jika memang sudah ditakdirkan..." Bella- "Kau tipu aku?! Apa kau fikir aku akan merayu??" Chinta - "Dah lama saya tunggu awak. Tapi..." Delisya- "Jantan tak guna!" Ikatan yang wujud antara kita adalah sesuatu yang tidak pernah dijangka. Saya...