Bab 9

1.7K 64 0
                                    

"Syai...kau nak balik dah?"
"Haa..aku nak balik masak. Nanti laki aku balik marah kalau aku tak masak kat dia" Rosyaida mencebikan mulutnya.
"Nah, untuk kau" Airin memberi sekeping kad yang berisi sampul.
"Ape ni?"
"Alah..kau bace la"
Rosyaida membuka sampul tersebut. Dia menarik keluar kad yang terisi di dalam sampul.
"Ya allah..serius la kau nak kawin? Tak bagitahu pun kau bercita." Rosyaida memeluk Airin.
"Bakal suami aku tak nak bertunang. Lagipun dia nak pindah sini. Nanti kena cari rumah sewa bagai. Kalau kami kawin cepat, dia tak payah la cari rumah." Airin menghadiahkan senyuman manis.
"Orang mane?"
"Dia dulu duduk dekat-dekat sini. Then, pindah pergi Penang. Kerja kat sana. Nanti aku kenalkan kat kau"
"Em..okayla. Aku nak balik." Rosyaida terus keluar dari kliniknya.

Sampai di hadapan banglonya, dia terkejut apabila pintu pagar dan pintu rumahnya terbuka. Seingatnya sebelum dia keluar, dia telah mengunci semua pintu dan pagar. Rosyaida mematikan enjin kereta Viosnya.
"Ya Allah!" Alangkah terkejutnya dia apabila melihat rumahnya berselerak. Pasu bunga yang di hias di bucu rumah pecak.
"Prang" bunyi pinggan pecah dari dapur.
Dia memberanikan diri ke dapur.
"Kau orang buat apa kat dalam rumah aku ni?" Tengkinya dengan kuat. Walaupun dia takut, dia cuba memberanikan dirinya.
"Hey..perempuan! Kau diam" seorang lelaki yang berpakaian hitam dan memakai topeng menarik tangannya.
"Lepaslah!" Dia cuba menendang lelaki itu.
"Kau ingat kau hebat?" Kawan lelaki itu menampar pipi Rosyaida.
"Pang" bibirnya pecah akibat ditampar kuat.
"Kau!" Rosyaida merentap kuat tanganya. Dia menendang perut lelaki itu.
Entah datang dari mana, seseorang memukul kepalanya dengan pasu. Pandangannya kabur. Dia cuba membuka mata, namun tiada kudrat. Akhirnya dia jatuh rebah di atas lantai.

**********************
Rosyaida membuka mata perlahan-lahan. Kepalanya masih sakit. Dia melihat rumahnya gelap. Pintu rumahnya terbuka. Dia cepat-cepat lari le luar rumah. Kereta yang di parkir di luar rumah tiada. Handbagnya juga tiada. Dia cepat-cepat menutup pagar dan mengunci pintu. Dia naik ke atas melihat biliknya. Alhamdulillah, biliknya masih sama seperti pagi tadi. Apabila mengigat peristiwa tadi, badanya mengigil takut. Dia baru sahaja dirompak.
"Klik" bunyi pintu biliknya dibuka.
"Hey! Kau buat apa kat rumah aku?" Amirul yang bermuka bengis menengkingnya.
Rosyaida mengeletar takut.
"Kau kalau tak suka dekat aku, jangan rosakkan rumah aku! Kau patutnya bersyukur ! Aku bagi kau duduk rumah ni! Siapa yang nak ganti rugi ni! Gaji kau kat klinik tu belum tentu boleh beli balik barang aku!" Amirul merentap tarik tudung Rosyaida. Dia menarik rambutnya dengan kuat.
"Kau ni selalu susahkan aku!" Kini Amirul menampar pipi kirinya. Rosyaida memegang pipinya. Ada darah yang mengalir.
"Cukup dah ke? Tampar la lagi!" Rosyaida menengking Amirul.
"Pang" satu tamparan di sebelah pipi kanan Rosyaida.
"Puas hati awak kan?"
"Belum!" Amirul menolak Rosyaida jatuh. Pingangnya terkena bucu katil.
"Baru puas hati aku! Kau dengar sini baik-baik! Kau jangan keluar dari bilik kau! Setapak kau keluar...kau kena lagi teruk dari yang ni" Amirul berlalu keluar dari bilik dan menutup pintu dengan kuat.
"Mirul, jangan buat saya macam ni" Rosyaida bangun berjalan ke muka pintu. Alangkah malangnya dia, pintu biliknya dikunci dari luar.
"Ya Allah...besarnya ujian kau kepada ku." Rosyaida memegang pingangnya yang baru terkena bucu katil.

**************************
Sudah 2 hari dia dikurung di dalam bilik. Dia langsung tidak dijenguk oleh Amirul. Hanya doa dan buku diarinya sahaja yang menemani.
Perasaanya sekarang sakit dan lapar.

Dear diary,
Hanya kau tempat ku mengadu. Terima kasih kerna menjadi salah satu tempat untuk aku mengadu. Terima kasih Allah kerana engkau memberi peluang untuk ku merasa perasaan orang yang di luar negara ditindas. Baruku mengerti. Hebatnya mereka di sana. Jika aku diberi peluang, aku mahu mengorbankan diri untuk syahid di sana. Hanya tangisan yang menemani. Andai aku pergi dari dunia ini, aki bermohon dari-Mu agar mengurniakan jodoh yang baik kepada suamiku. Semoga Amirul berlembut hati.

Mengigil tangan Rosyaida menulis. Air matanya tidak berhenti mengalir. Bibirnya yang pecah dipegang, masih ada darah yang mengalir. Dilap darahnya dengan tisu. Dia membuka laci meja di sebelah katil, diambilnya koyok dan dilekatkan di atas kepala. Kain yang dibasah dengan air di sapu di umbun-umbun kepalanya. Semenjak peristiwa hitam itu, dia jatuh demam.

"Klik" pintu biliknya dibuka. Rosyaida memandang ke arah pintunya. Apabila melihat seseorang memakai pakaian serba hitam, badanya mengigil kuat. Digengamnya selimut dengan erat.




Maaf hambar sikit,
Idea pelik2 yg keluar.
Jangan lupa tengok sambunganya❤❤
Love u guys❤
Tq for support❤

I'm Sorry (Complete) ✔Where stories live. Discover now