" nana " panggilan lysa dari iphone x nana.
" iya sayang kenapa? " kata nana yang masih sibuk dengan file ditangannya.
" malam ni kita makan luar nak? I'm bored" kata lysa mengada.
" sorry b i banyak kerja maybe i balik lambat malam ni hm you dinner dengan yang lain boleh? " tanya nana mula rasa bersalah.
" ohh you nak i teman you? " kata lysa masih mencuba nasib.
" it's okay you mesti penat takpe i boleh handle " kata nana pula tersenyum manis.
" sure bye " kata lysa mematikan talian.
" aih satu satu masalah la butik ni " kata nana sendirian meneliti file ditangan sesekali terlihat gambar di atas mejanya.
" aisy , you still waiting for me or not?" tanya nana sendirian melihat gambarnya bersama jejaka itu. Hanya gambar itu yang dapat disimpannya kerana gambar itu memang dibawa kemana mana .
" i hope so , hm " kata nana sendirian sebelum matanya mula dipenuhi air mata.
" no nana he will find you oneday " kata nana melentokkan kepala dimeja sungguh dia rindu lelaki itu tapi apa salah mereka sehingga lysa tidak benarkan mereka berenam kembali mencari rakan rakannya yang lain.
Lysa yang memaksa mereka untuk biarkan berita kematian mereka itu dipercayai kerana dia takut akan jadi lebih teruk walaubagaimanapun tiada siapa tahu punca lysa menjadi dingin , berani dan panas baran begitu.
" hi ! " jerit mya memasuki rumah banglo teruna teruna itu mereka kelihatan agak terkejut dengan tingkah laku mya.
" kau dah kenapa mya? " tanya qimie pelik dengan gadis itu.
" macam inilah abang abang ku mari dinner di luar saya lapar dan oleh itu saya boleh memberitahu tentang apa saya gembira hihi " kata mya dengan senyuman yang tidak lekang dari bibir.
" mya lanje? Onn " kata nazmy selepas itu mereka semua berlari ke atas untuk bersiap.
" mya tak cakap pun nak belanjaaa ee" kata mya mula memuncungkan mulutnya.
"lysa , nana tak balik lagi ke kata nak pergi dinner" tanya sofea yang dari tadi mundar mandir di ruang tamu itu.
" Kerja dia belum siap so dia tak join " kata lysa yang khusyuk bermain iphone 8+ nya itu.
" uyul dengan hany mana? " tanya ira yang baru sahaja melangkah ke ruang tamu itu.
" Hany!! Uyul!!! " jerit cina menggegarkan suasana.
" coming coming we are coming HAHHAHA SABAR LA AKU NAK PAKAI EARRINGS PUN TAK SENANG" kata hany dengan tawanya.
" tah aku nak tacap sikit pun tak boleh memekak je korang ni macam kedai tu lari " kata uyul pula menjeling cina.
" tah cina bising je " kata ira pula dengan tawa yang ditahan." dah la jom , lapar ni " kata sofea mengambil beg tangan lv nya.
" Wow kau bukan calang calang tempat kau pilih, dah dapat gaji ke? Baru 5 hari kerja " kata qimie pelik dengan adiknya itu.
" dah kan dah awal bulan ni " kata mya memelek menu
" masalahnya gaji kau tu simpan la bagi umi abah kau kat kampung" kata aisy memandang mya tajam.
" mya dah transfer rm2000 kat umi dengan abah , ada lagi balance janagn risau " kata mya sebelum memilih menu menu untuk makan malam.
" Mya nak tanya sikit boleh? "mya tiba tiba sahaja bersuara setelah lama mendiam kerana yang lain sibuk bermain gajet.
" bila korang nak kawin? " tanya mya dengan wajah yang agak bersalah.
" lol baru 25 years old la mya ,we're still young " kata Damian memandang mya dengan senyuman sinisnya.
" you dah ready ke nak kawin? " kata azril pula tersengih sengih di sebelah mya itu.
" woi abang dia kat sini woi" kata amar mematikan perbuatan azril dan mya.
" tak reti hormat orang single betul kalian ni " kata furqan menjeling pasangan itu.
"duduk sini la " kata hany mengambil tempat di restoran berjenama itu sekali sekala mereka makan di restoran bukan milik mereka terasa bebas seketika namun mereka tidak akan pernah bebas dari tarikan orang sekeliling.
" aku tahu la aku cantik apahal semua pandang pandang " kata cina sebelum melihat menu.
" minta penampar la kau ni " kata hany tangan mengacah mahu menampar cina.
" korang berdua kalau aku sumbat dekat perigi jangan tanya kenapa eh? " kata uyul menjeling mereka berdua ada saja hal yang hendak dibuatnya.
"mya ... Itu bukan boss kau ke? " tanya furqan melihat gadis gadis cantik di hujung penjuru kedai itu.
" eh miss lysa la " kata mya tersenyum lebar.
" siapa nama betul boss kau? " tanya nazmy memandang tepat ke arah mata mya.
" lysa katriana " kata mya sebelum dia berdiri dan pergi ke meja lysa dan yang lain.
" miss? " panggil mya perlahan
" eh you new staf kat restaurant sofiy kan? " tanya ira tersenyum cantik.
" aah hihi tak sangka boleh jumpa semua top ceo kat sini" kata mya membalas senyuman ira. Lysa dengan wajah dinginnya tidak dapat dileraikan.
" sorang ke? " tanya lysa memandang gadis itu.
" dengan abang abang saya , ha miss nak kenal tak? " tanya mya masih tersenyum cantik.
" yang mana satu single? " sanpuk uyul dengan senyumannya
" kau ni sukahati je " marah sofea menepuk bahu uyul.
" ala boleh la dah lama aku single ni" kata uyul mengangkat kening ke arah mya .
" semua single miss pilih je nak mana hihi" kata mya sebelum mereka melepaskan tawa masing masing ,lysa hanya tersenyum melihat mereka...
Tanpa mereka sedar perkara yang sama berlaku pada hari itu, hari dimana mya dihalau oleh rakan rakan sebayanya kerana berkawan dengan orang yang lebih tua daripadanya . Mya kepangkuan lysa dan mereka juga la yang membuat mya kembali tertawa pada saat itu.
" Haritu boss dia kata nama dia lysa ferly " kata nazmy sebelum menyedut juice apple di tangannya.
" tak sangka kau masih sayang lysa " kata aisy memandang jejaka itu.
" dia kawan aku " kata nazmy matanya memandang ke arah gadis dingin yang mengaku bahawa dirinya lysa ferliya itu ..
" Aku taktahu bila kau nak mengaku benda sebenar naz " kata furqan dia tahu lebih dari segalanya tetapi dalam bab ini bukan sahaja dia tetapi semua orang confused .
Pada hari kematian tujuh orang gadis itu , polis menyerahkan satu rantai bernama dengan loket tulisan fermy gabungan nama ferliya dan nazmy yang diberikan oleh nazmy pada hari lahir lysa yang ke 15 tahun... Sehingga kini setiap hari lahir lysa, nazmy akan membelikan hadiah dan disimpan di bawah katilnya tanpa pengetahuan sesiapa..mereka berdua merupakan bekas pasangan kekasih.
" done! Finally !!" jerit nana sendirian pada pukul 1.00 a.m itu.
Nana bergegas untuk pulang selepas turun dari lif dia terus melangkah keluar dari pejabat itu namun malang tidak berbau . Satu tembakan dilepaskan dan terkena pada dinding kaca milik syarikat itu, nana mula ketakutan dia ternampak beberapa orang dengan topeng mula mengejarnya semakin lama semakin dekat dan nana berjaya ditangkap oleh mereka . Pisau dikeluarkan ditikam perut gadis itu dua kali berturut turut....
YOU ARE READING
Split Her
Teen FictionLysa yang mengalami mental illness selepas dituduh sudah terlanjur dengan nazmy hubungan mereka sudah berakhir. Rakannya yang setia tidak mengetahui bahawa lysa mengalami penyakit yang sangat teruk sehingga menyebabkan pembunuhan. •too much characte...