Setelah adik adikku dan suamiku makan kami menonton cerita di television. "kring kring" kedengaran bunyi telefon bimbit Adi berdering. Lihat di telefonya menulis "Ibuku". ohh ibu telefon. Dia menangkat panggilan itu.
"assalamualaikum? ibu kenapa? Ya Allah. ok. okay nanti Adi datang. ok ok sekarang.bye" bunyinya macam cemas. Apa yang berlaku? "kenapa awak?" tanyaku takut. "i-ibu dia dalam kecemasan. Awak cepat pergi pakai tudung." aku
pun bergegas masuk ke bilik dan memakai tudung instant. Aku keluar dan ambil kunci dan beg dan terus keluar. Adi dan adik adik sudah menungguku di bawah.Apabila di dalam kereta aku berasa takut kerana Adi membawa keretanya sangat laju. "awak ape yang jadi kat ibu?" dia tidak menjawap. Aku tidak tanya lagi kerana aku tau kalau ditanya lagi pasti dia akan marah.
Tiba sahaja di rumah ibu. Kedengaran suara ibu memekik. "aduhhh sakitnyaa."jerit ibu. Adi terus menendang kasutnya dan masuk. "ibu?ibu?" dia mencari ibu dari satu bilik ke satu bilik. Aku dan adik adik pun bergegas mengikut Adi. Ibu sebenarnya jatuh di dalam tandas dan kaki dan tanggannya sakit. Nasib dia bawa telefon dengannya kalau tidak susah dia mahu minta bantuan
"Di tolong ibu Di! Sakit sangat ni Di" kata ibu dengan nada penat kepada Adi. Mungkin dia penat menahan kesakitannya. "Leeya call ambulans sekarang! Now Leeya now!" kataku sambil mengangkat ibu.
Kami semua menunggu 10 minit untuk ambulans tiba di rumah ibu. Aku,Adi dan adik adik semua menaiki kereta dan kami mengikut ambulans dari belakang. Aku menelefon mama dan beritahu apa yang berlaku. Dan mama akan datang menziarah ibu.
Tiba sahaja di hospital Singapore General Hospital,kami pun duduk dan berdoa supaya kaki dan tangan ibu tidak berapa sirius. "Assalamualaikum Ana Adi ibu macam mana?" mama pun tiba di situ."Waalaikumsalam ma. Kita belum tau ape ape lagi la ma. Adi risau sangat. "jawap Adi setelah dia menyalam mama. Mama hanya mengosok bahu Adi supaya dia tenang.
Beberapa jam kemudian doktor yang merawat ibu pun keluar. "Doktor macam mane dengan ibu saye?" tanye Adi dengan segera. "Alhamdullilah ibu kamu tidak cedera terus cuma tangan sebelah kanannya patah."kata doktor. "berapa lame lagi ibu saye tinggal di hospital." tanya Adi."mungkin dalam 4/5 hari. kalau awak nak jumpe ibu awak silakan.Kami semua pun masuk.
YOU ARE READING
awak lah hero saya
Romance"Awak nak tau tak awaklah hero saya"kataku. Dia mencium dahiku