Senaryo Yazım Kılavuzu
METNİN BİÇİMSEL ÖZELLİKLERİ
Metin; Courier veya Courier New yazı fontu ile 12 punto büyüklüğünde; sağa denkleştirilmiş olarak yazılmalıdır. Satır aralığı normalde 1ve 1,5 olmalıdır. Sadece sekanslar arasında bir satır boşluk bırakılmalıdır. Diğer paragraflar boş satırlar ile ayrılmamalıdır.
Örnek
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
XXX./XXX.- XXXXXXXXXXXX
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
(DOĞRU)
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
XX./XXX.- XXXXXXXXXXXXXXX
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
(YANLIŞ)
Italic tipi font sadece açıklamaların veya diyalogların parantez içindeki bölümlerinde kullanılmalıdır.
Örnek A (diyalogdaki paranteze örnek)
XXXXX (xxxxxx xxxxxx)
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
Örnek B (açıklamadaki paranteze örnek)
XXXXX xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx (xxxxx xxxxxx): xxxxxxxxxxxxxxx.
Her sekansın başlığı (Kalın ve büyük harflerle) şu öğeleri içermelidir: Sekansın numarası; hareket mekânının neresi olduğunu; iç ya da dış mekanda olarak belirtmeli, çekimin zamanını; gündüz veya gece gibi kesin bir ifadeyle belirtilmelidir.
Örnek
3- İÇ/ GECE–HASAN’IN EVİ
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
2. SENARYO YAZIMI İÇİN TEMEL KURALLAR
Hiç bir şey açıklanmaz, her şey bir hareket ile anlatılır ya da diyalogun kendisi aracılığıyla söylenir.
Örnek:
Hasan bunalım takılmaktadı, bir anda kızar ve telefonunu duvara atar.
(YANLIŞ)
Hasan telefonda konuştuğu kız arkadaşına bağırır ve sinirle telefonu duvara çarpar.
DOĞRU)
Kamera hareketlerine dair betimlemeler olmamalıdır. Yönetmenin işine karışılmamalıdır.
Örnek
Hasan tavana bakar. Kamera, Hasan’ın gözlerinden süzülen yaşları göstermek için yavaşça zoom yapar.
(YANLIŞ)
Hasan odasının karanlığını ile çevrelenmiş bir halde yatağına uzanmıştır. Tavanı seyretmektedir. Gözleri yaşlarla dolmuş, ağlamak üzeredir.
(DOĞRU)
Bütün hareketler geniş zaman kipinde yazılmalıdır. Geçmiş ve gelecek zaman kiplerinin her hangi bir biçimi kullanılmamalıdır.
Örnek:
Hasan odadan çıkar. Mutfağa gelir. Masada daha önceden bırakmış olduğu bıçağı alır. derin doldurucudan tavuk alacak, eline aldığı cıçak ile tavuğu kesecektir.
(YANLIŞ)
Hasan odasından çıkar. Masadan bıçağı alır ve buz dolabının kapağını açar. Derin dondurucudan tavukları çıkartır ve muftağın tezgahında tavukları ince ince keser.
(DOĞRU)
Metnin tek dili yazıldığı dil olmalıdır. Başka dillerde hiç bir ifade bulunmamalıdır. diyaloglarda veya başka bir yerde yabancı bir repliğe veya kelimeye ihtiyaç duyulduğu vakitlerde, yabancı olan bölümün başına parantez içinde italik olarak hangi dil ile söyleneceği veya çevirileceği belirtilir.
Örnek A:
LEYLA
Je t’aime à la folie, mon amour.
(YANLIŞ)
LEYLA (Fransızca)
Seni delicesine seviyorum, aşkım.
(DOĞRU)
Örnek B:
LEYLA yol boyunca yürür. Şiddetli yağmur vardır. Eski bir fotoğrafçı dükkânının tabelası rüzgârda sallanmaktadır. Tabelada “Les souvenirs sont le trésor le plus précieux” yazmaktadır.
(YANLIŞ)
LEYLA yol boyunca yürür. Şiddetli yağmur vardır. Eski bir fotoğrafçı dükkânının tabelası rüzgârda sallanmaktadır. Tabelada (Fransızca) “Hatıralar en değerli hazinedir.” yazmaktadır.
(DOĞRU)
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Senaryo Yazmak
RandomBu kitabta Senaryo ve senarist olmak isteyenler için öğütler ve is icin ne yapmaları gerektiği hakkında bir derleme yaptım.