Ulaşma Yolları

1.5K 13 0
                                    

Senarist olmak için yollar bunlarla da sınırlı değil. Elinde projesi ya da kafasında parlak bir fikri olanlar, direkt olarak yapımcıların kapıları da çalabiliyor. Ancak hemen ekleyelim; yapımcılar her gün kendilerine iletilen onlarca projeyi incelemekte zorlanıyor. Bunun için bazıları şirket bünyesinde sadece bunun için bir ekip oluşturmuş; bir kısmı da adayların senaryo projelerini gönderirken uymaları gereken bir format düzenlemiş.

Projesi olanlara, bu formata uygun olarak, ana hikayelerini, yan hikayelerini, hikayelerinde yer alacak karakterleri ve bu karakterler arasındaki çatışmaları bir sayfalık metinde özetlemeleri öneriliyor. Mehmet Altıoklar, sinopsis olarak adlandırılan bu metinlerde adayların yazılarını senaryo yazım kurallarına uygun olarak yazıp yazmamalarının, projenin incelenmesi açısından birinci kriter olduğunun altını çiziyor. Çünkü sektörde, parlak fikirlerden çok, bu fikri senaryoya dökebilecek kalemlere ihtiyaç var.

Bunun yanı sıra yapımcıların proje sahiplerine diğer bir önerisi projelerini tek bir yapımcıyla paylaşmaları. Aksinin hem etik olmadığını hem de birden fazla yapım şirketine gönderilen projelerin incelenmeye alınmadığını belirten Altıoklar senarist adaylarına proje gönderiminden sonra bir süre beklemelerini, olumlu yanıt gelmediği taksidrde adayların şanslarını başka bir yapımcıda değerlendirmeleri gerektiğini söylüyor.

Sen-Der’den Nilgün Öneş ise, direkt olarak yapımcılarla ilişki kuran senarist adaylarına iyi bir proje için en az 6 aylık bir ön çalışma gerektiğini unutmamaları gerektiğini öneriyor. Ancak böyle bir çalışma sonunda ilk sezonun hikayeleri ortaya çıkabilir. İlk sunum için ise başarılı bir sinopsis ve ilk iki bölümün tretmanın (filmdeki görüntüleri yazı diliyle anlatan metin) yeterli olacağını söylüyor. Öte yandan artık birçok yapım şirketinin risk almamak adına daha uzun ve detaylı bir çalışma istediğini de ekliyor.

Mint Yapım’ın sahibi yapımcı ve senarist Birol Güven de sektörde bir senarist sıkıntısı yaşandığı konusunda diğer yapımcılarla hemfikir. Ancak Güven bu sıkıntının Türkiye’ye özgü olmadığını, dizi ve film sektöründe gelişmekte olan diğer ülkelerde de özgün hikaye ve senaryoyla bu senaryoları yazacak yetenekteki elemana ihtiyaç duyulduğunu söylüyor. Öte yandan Birol Güven, yeni senaristlerin sektördeki şansı konusunda diğer yapımcılardan daha iyimser. Sektörün alışılmış kalıpların dışına çıkma ve ezber bozma isteğinden bahseden Güven, bunun ancak yeni yazarlarla mümkün olacağı kanısında.

Güven de senaryo projesini yapım şirketlerine gönderen adaylara öncelikle senaryonun başına ilgi çekecek ve tüm hikayeyi özetleyecek bir girişin eklenmesini öneriyor. Gönderilecek projelerin mutlaka özgün olması gerektiğine değinen Güven, daha önce değinilmiş bir konuda adayların şansı olmadığı konusunda da uyarıyor.

Senaryonun hikayesine gelince... Yapımcılar Türk halkının en çok izlemekten hoşlandığı konunun aşk olduğunda hemfikir. Hatta şu an ekranlarda yayınlanan dönem dizilerinde dahi, aşk temasının ön planda tutulduğu belirtiliyor. Türk halkı en çok aile içi sorunlar, entrikalar, intikam ve umutsuz aşk hikayelerini seviyor. Son yılların yükselen değeri ise kötü karakterler, özellikle kötü kadın karakter yüksek reyting alıyor. Öte yandan yine drama dayalı ağlatan projelerin komediden daha fazla şansı olduğunu da ekleyelim.

Yılda 3 bin sayfa yazıyorlar

Sektörde bu saydığımız adımları atarak başarıya ulaşmış onlarca uzman senarist var. Bunlardan biri de Meriç Acemi. Bu işe asistan (junior) yazar olarak başladığını söyleyen Acemi, 2005’ten bu yana ekiplerde uzman (senior) yazar konumunda. Acemi’nin senaryo ekibinde olduğu diziler arasında “Emret Komutanım”, “Zeliha’nın Gözleri”, “Kız Takımı” ve “Kahve Bahane” var. Son iki yıldır ise “1 Kadın 1 Erkek” adlı dizinin yazar kadrosunda.

Acemi’nin bu sektöre girmek isteyenlere ilk önerisi, senaryo yazmadan önce senaryo yazım tekniklerini öğrenmeleri. Bunun için de adayların kendi hikayelerini yazarak bu işe başlamaları yerine, yazılmakta olan bir dizi senaryosu grubuna dahil olmalarını daha verimli buluyor.

Projelerini yapımcılara iletecek adaylara ise, yapımcılar gibi o da, yazdıkları projenin konsepti hakkında bilgi verecek bir sayfalık sunum hazırlamalarını öneriyor. Acemi’nin bu adaylara bir uyarısı da, projeleri yapımcı şirkete iletmeden önce, mutlaka meslek birliklerine onaylatmaları. Bir roman yazarının ortalama 2 yılda bir romanı tamamladığını hatırlatan Acemi, bir senaristin ise yılda ortalama 2500-3000 sayfa yazdığını belirtiyor: Acemi’ye göre bu katı disiplin ve hızlı maratonu göze almayanlar boşuna yapımcı kapılarında beklemesin.

Senaryo YazmakHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin