Türkmax’ta yayınlanan “1 Kadın 1 Erkek” adlı diziyle fırtınalar estiren Altıoklar Prodüksiyon’un ortağı Mehmet Altıoklar da sektörde şu an yaşanan en ciddi problemlerden birinin senarist sıkıntısı olduğunu belirtiyor. Yakın dönemde yayınlanmaya başlayacak iki yeni projeye daha hazırlandıklarını belirten Altıoklar, yüksek risklerin bulunduğu bu sektörde yapımcıların önceki sezonlarda başarılı işlere imza atmış “marka” yazarlarla çalışmayı tercih ettiğini söylüyor. Öte yandan ekranlardaki dizilerin her bir bölümünün uzun metrajlı bir filme eşdeğer olması, artık yapımcıların tek bir senaristle çalışmalarını zorlaştırmaya başlamış. Bu durumun adaylar için iyi bir fırsat olduğuna değinen Altıoklar, artık senaryo ekiplerinde 1 profesyonel yazarın yanı sıra 3-5 amatör senaristin de istihdam edildiğini ekliyor.
Özellikle eli kalem tutan gençlerin bu işe çok hevesli olduklarını söyleyen Altıoklar, özellikle dizi yazarı olmanın sanıldığı kadar kolay olmadığı konusunda da gençleri uyarıyor. Genç dediğimize bakmayın; dizi sektöründe senarist olmanın yaş bariyeri bulunmuyor. Hatta Altıoklar, bazı diziler için yaşı ve yaşamsal deneyimi daha fazla yazarlarla çalışmayı tercih ettiklerini hatırlatıyor.
İşin aslı bu adayların hevesini anlamak hiç de zor değil. Sektörde dizi yazarlarının bölüm başı aldığı ücret 1500 liradan başlayıp, 20 bin liraya kadar yükseliyor. Bu konuda henüz bir ortalama yok; ama Senaryo Yazarları Derneği (Sen-Der) diğer ülkelerdeki oranın Türkiye’de uygulanması için çalışmalar yürütüyor. Buna göre senaryo için bölüm başı senariste ödenen asgari bedel, bölüm bütçesinin yüzde 5’inin altında olamaz. Bu tür yapımların maliyetinin 100 ila 300 bin TL arasında değiştiği göz önüne alınırsa, senaryo grubu için ayrılan btçenin de minimum 5 bin liradan başlaması gerektiği ortaya çıkıyor. Tabii bu işte sigorta ve iş güvencinin olmaması gibi riskleri de baştan kabullenmek gerekiyor.
Ayrıca hatırlatalım; maddi ve manevi açıdan oldukça parlak görünen bu sektörde çalışmak hiç de kolay değil. Sadece iyi bir fikir ve yazma yeteneği de yeterli değil. Senaryonun kendi içinde bir matematiği bulunduğuna değinen Altıoklar, “İşin bu matematiksel kısmı oldukça zahmetli ve uzun mesailer gerektiriyor” diyor. Yani sabah 9 akşam 6 türünden bir mesaisi bulunmayan bu iş için çoğu zaman özel hayattan da fedakarlıkta bulunmak gerekiyor.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Senaryo Yazmak
RandomBu kitabta Senaryo ve senarist olmak isteyenler için öğütler ve is icin ne yapmaları gerektiği hakkında bir derleme yaptım.