BAB 2

31 4 0
                                    

"Hah Zana macam mana pergi tak"kata Kak Liya menunggu jawapan dariku. Aku mengangguk sahaja. "Wah bestnya akak pon teringin jugak nak pergi mesti best"kata Kak Liya dengan teruja.Tiba-tiba bunyi pintu ditolak seperti ada pelanggan datang. "Eh makcik datang nak beli barang kek lagi ke"tanyaku kepada wanita yang menjemputki semalam. Wanita itu hanya senyum "Makcik nak cakap malam nanti ada driver makcik ambik ye takyah la susah-susah Naik apa-apa "kata makcik itu dengan senyuman manis.

Aku mengangguk  "Mm makcik boleh tak saya nak ajak kawan Saya Liya boleh tak sebab Saya takde kawan kat sana"kataku dengan gagap sikit. Wanita itu hanya mengangguk senyum "Boleh je" kata wanita itu. "Yer ke terima kasih makcik"kataku dengan teruja. "Makcik pergi dulu apa-apa call ye "kata makcik itu lalu meninggalkan kedai kami.

Kak Liya terkejut "Aaku .. boleh pergi"katanya seolah tidak percaya Aku mengangguk. "Yeay!!"kata Kak Liya terlompat-lompat aku tersenyum melihat gelagat Kak Liya dah lah dah besar.

__________________________________
8:00 mlm....

"Mm Zana mananya driver ni lambat lah"kata Kak Liya seolah tak sabar-sabar. Tiba-tiba sebuat h kereta mewah berwarna hitam berhenti dihadapan rumah sewaku. Aku melihat seorang lelaki keluar dengan pakaian seperti bodygroud  "Ini cik Nur Farzana ke?" tanya lelaki itu dengan lembut . "Yer saya ni kawan saya"jawabku dengan senyuman. "Kalau begitu jemput masuk dalam kereta ye nanti lambat pulak sampai"pelawa lelaki itu. Kami segera memasuk kereta dan memulakan perjalanan kami ke Villa Forest.

___________________________________

Setelah lama dalam perjalanan akhirnya kami sampai. "Wah mewah benor Villa ni wah cantik nya"kata Kak Liya apabila sudah keluar dari perut kereta. Aku mencari wanita yang menjemput kami nasib baik jumpa kat luar "Hah sampai pun lama makcik tunggu dah jom masuk majlis dah nak mula dah ni"kata wanita itu kami pun segera masuk ke kawasan majlis itu.

Setelah kami mendapat tempat duduk aku pun melihat suasana majlis tersebut memang meriah dengan kehadiran datuk Datin orang-orang kaya je aku rasa aku dengan Kak Liya je orang sederhana kat sini pulak. "Weh Zana belaka orang kaya Mana ada orang yang tak berkemampuan kat sini"kata Kak Liya memandangku amboi ayat. "Haah lah rasa janggal pulak hihi"jawabku memang pun.

"Tuan-tuan dan puan-puan terima kasih kerana hadir pada majlis sambutan hari jadi Tuan Tengku Mikael terima kasih. Dengan segala hormatnya menjemput Tuan Tengku Mikael untuk memberi ucapan. Dipersilakan"kata pengerusi majlis. Tiba-tiba seseorang naik pentas dengan memegang mic yang diberi tadi 'ya Allah tu ke Tuan Tengku Mikael bapak hensem ' ujar hati eh aku ni  dah kenapa dah crush kat dia ke. "Terima kasih kepada yang sudi datang ke majlis saya semuanya cantik dan kacak belaka sebenarnya saya tak harap sangat pun nak majlis besar sebegini tapi takpe lah rezeki jangan ditolak"kata Tuan Tengku Mikael dengan segaknya . Aku hanya mendengarkan apa yang dia perkatakan tiba-tiba matanya tertumpu arahku ah sudah mamat ni jangan buat hal kau tu dah lah Kat pentas oiii. Segera Aku kalihkan pandanganku semua orang disiti tercari-cari apa yang Tuan Tengku Mikael pandang diatas pentas.

'Haih janganlah buat hal malu setepek kang aku ni dah lah aku sorang pakai baju kurung si Kak Liya pulak pakai dress bagai huhu' ujar hatiku. Tiba-tiba matanya memandang ke arah lain dan menamatkan ucapanya. "Mm Kak Liya jom balik rasa Tak selesa ah"kataku dengan sedikit malu. "Eh tak makan lagi kejap lah jap lagi baru balik"kata Kak Liya Lalu ke ruangan makanan Aku mengangguk.

Aku terlihat Ada kek bapak lah besar dah lah bertingkat di hujung mejaku. "Zana Tak makan ke?"tanya Kak Liya dari tadi tenggok aku tak bangun. Aku geleng "diet"jawabku ringkas. "Mm yelah"kata Kak Liya pula lalu menikmati makanannya.

"Hah along cepat lah Maya dah tak sabar nak makan kek ni!"kata seorang budak seperti tak sabar nak makan kek. "Kejaplah along nak potong lah ni"kata Tuan Tengku Mikael Oo adik dia comel. Aku hanya melihat Tuan Tengku Mikael memotong kek yang besar bapak tu guna pisau pon besar kaya benor. Setelah mereka memotong kek yang besor tu tiba-tiba mata Tuan Tengku Mikael merenung kearahku ah sudah. 'Haih Aku nak balik cepatlah minah makan mamat tu dari tadi tenggok aku macamlah tak boleh tenggok orang lain wawawa umi nak umi' ujar hatiku. "Oi makan tu cepat sikit aku nak balik kucing aku tak makan lagi tu"Aku beri alasan supaya Kak Liya cepat habiskan makanan. "Alah rileks ah Zana bukan senang nak dapat makan macam ni lagipun kucing kau tak mati pun balik nanti boleh bagi"jawab Kak Liya matanya tumpu lagi pada makanan.Ni aku malas gi ni.

Tiba-tiba seseorang menegurku "Dik..."kata seseorang macam suara wanita. Aku mengalihkan pandanganku "Oh makcik ingat sape tadi kenapa"kataku nasib baik bukan hantu. " Makcik nak bawak Zana jumpa seseorang Liya boleh makcik pinjam kawan kamu kejap"kata Wanita itu dengan lembut. Kak Liya mengangguk masih lagi menikmati makanan dasar tak sayang junior.

"Makcik nak bawak saya pergi mana?"tanyaku dari tadi berjalan tal sampai-sampai pun. "Hah dah sampai"kata wanita itu. Sekarang ni aku berada di sebuah kolam ikan yang sangat besar bapak banyak ikan. "Ni makcik nak kenalkan kamu dengan anak makcik Tengku Mikael"kata wanita itu barulah Aku sedar seseorang datang kesini. Aku mengalihkan pandanganku ke dia 'Mak ai hensemnya kalau tenggok dekat-dekat' ujar  hatiku. "Hah kamu berdua sembang eh hah Kael layan tetamu ni Zana makcik ada hal kejap"kata  wanita itu lalu pergi. Alamak takkan nak tinggal aku sorang kat sini dah lah aku tak kenal dia.

"Kau tak malu ke pakai baju kurung"kata Tuan Tengku Mikael pergh ayat dia memang nak kene hempuk dengan kuali ke apa. "Buat apa nak malu bukan ada masalah pun"jawabku pedas ambik kau. "Memang takde masalah tapi yang bermasalahnya nampak macam orang miskin"katanya selambe. Amboi ayat kau aku bagi sepak aku kang merana tak bertempat. "Ker kau memang orang miskin ooo sebab tu lah kau sibuk tergedik nak pergi majlis lepastu kau tergedik-gedik dengan mak aku suruh ajak kau pergi majlis aku oi hello sedar sikit aku tak suka perempuan terhegeh-hengeh kat aku Kay"katanya dengan panjang lebar tak berhati perut. "Okay dah habis giliran saya pulak yang pertama memang saya ni orang miskin orang yang tak berkemampuan sebabtu saya pakai baju kurung saya mana ada duit macam awak rumah besar,kek besar,kolam ikan besar tapi saya bersyukur segala yang saya ada yang kedua eh awak ingat saya nak sangat ke hah datang majlis hari jadi awak ni saya datang pun sebab terpakse lagipun saya sebenarnya tak kenal sapa awak tu pon saya baru tahu"terang aku pula panjang lebar biar dia rasa padan ke muka dia.

Aku dengan serabutnya meninggalkan tempat itu lalu pergi ke Kak Liya tarik tangan dia lalu meninggalkan Villa itu dengan jalan kaki. "Eh kenapa ni Zana marah-marah "aku diam memang waktu tu nak menangis suka hati dia cakap macam tu jantan yak berhati perut. Aku diam pertanyaan Kak Liya aku mengambil telefon oppoku lalu menelefon Aris merupakan sahabatku sewaktu sekolah menengah dia jelah boleh harap. "Hello Aris ambik aku dekat Villa Forest okay terima kasih"kataku menamatkan panggilan.

___________________________________

Akhirnya kereta Myvi berwarna unggu berhenti di hadapanku itulah kereta Aris. Sepanjang dalam kereta kau mendiamkan diri. "Kenapa korang ada dekat Villa tu?"tanya Aris memecahkan kesunyian. "Oh kitorang dijemput pergi majlis tu"kata Kak Liya pula. Aris meng 'O' kan "Zana kenapa senyap je dari tadi"tanya Aris pula dari tadi senyap. "Takde ape ah takde mood" kataku memaling kepalaku kearah tingkap kereta.

___________________________________

"Terima kasih Aris sebab tumpangkan aku dengan Kak Liya sampai rumah eh"kataku memandangnya. Aris mengangguk "Zana.."kata Aris "Kalau kau ada apa-apa masalah bagitahu aku jangan pedam"kata dia seolah-olah tahu aku ada masalah. "Okay terima kasih sebab ambil berat pasal aku kau je kawan lelaki aku ada hihi gurau"kataku dengan ceria. Aris pun ketawa sekali. "Okay bye goodnight "kataku lalu keluar dari perut keretanya.

___________________________________

"Huh ya Allah apa dah jadi hari ni"kataku lalu mengambil tuala untuk mandi. Selepas Mandi aku solat isyak habis solat isyak aku terus baring atas katil lalu tidur.

SEINDAH CINTA KUWhere stories live. Discover now