BAB 6

21 3 0
                                    

Tibalah hari pedebaranku yelah selamalam Puan Mastura cakap nak pergi meminang aku. Aku ke kerja seperti biasa tapi kali tak biasa dari aku ke kerja sebelum ni.

Aku masuk ke tempat kerjaku dengan gembira ada berdebar pun ada "Hah, kenapa kau ni Zana gelisah lain macam"sergah Mia melihat aku yang leka termenung. "Hah, oh... ni .... a ..ku eh bukan .... Ada.. ora.g datang ..nak..mi.nang aku hah ada orang datang nak meminang aku"kataku gagap oi. "What! Ada orang datang nak meminang kau mean kau nak kahwin weh tak sangka kawan aku dah berpunya"kata Mia sambil menolak manja dekat aku. "Ish kau ni orang dengarlah"marahku. "Alah kau ni, btw sapa nak meminang kau tu nak tahu jugak"tanya Mia yang senyum macam busuk. "Tengku Mikael "jawabku ringkas. "WHAT! Weh serius lah wah betul cakap orang jodoh tak kemana"kata Mia yang terkejut itu.

"Ish diamlah aku meminang je kut tu pun kecoh"kataku. Mia senyum "Nanti bolehlah kau dapat anak comel"usik Mia. Ish Mia ni aku cekik Kang!.

____________________________________

Dalam perjalanan ke rumah sewaku aku membuat keputusan untuk berjalan kaki bukan taknak naik teksi saja bersenam hahah jimat duit. Dalam perjalanan menuju ke rumah telefon Oppoku berdering menunjukkan ada seseorang call.

Aku mengangkat "Hello umi kenapa umi call Zana?"tanyaku kepada Umi bernama Puan Zarina. "Alah kamu ni macam tak boleh call pulak kamu sihat ke?"tanya Puan Zarina bunyi macam tersengih-sengih. "Sihat Alhamdulillah"jawabku. "Umi gembira sangat Zana"kata Puan Zarina dengan gembira. "Gembira sebab?"tanyaku pelik. "Bertuah punya anak, kamu tahu tak ada orang meminang kamu?"tanya Puan Zarina dengan geram. Aku menepuk dahi lupa "Oh lupa umi hihi sorry"jawabku boleh pulak lupa. "Tu je lah kamu ni, lupa-lupa, silap-silap suami sendiri lupa"kata Puan Zarina gurau. "Umi ni!"marahku "Tapi calon bakal suami kamu tu hensem jugak kan"puji Puan Zarina. "Amboi umi kenapa berkenan ke?"gurauku. "Ish kamu ni mana ada buat apa nak berkenan tu kan bakal suami kamu tak sabar nak dapat menantu"kata Puan Zarina dengan teruja. Amboi umi aku ni "Ye lah umi bye Zana nak pergi balik rumah ni"kataku "Ye lah hati-hati Assalamualaikum"kata Puan Zarina menamatkan panggilan "Waalaikumussalam" kataku lalu mematikan panggilan kami.

___________________________________

Sampai dirumah aku terus mandi selesai mandi aku berbaring diatas katil sambil bermain telefon bimbit.

Beeq Beeq! Bunyi telefon oppoku menunjukkan mesej masuk. Aku segera membuka app Whatsaap lah mamat tropika rupanya.

Mamat tropika
Hai Assalamualaikum buat pe?

Waalaikumussalam tak buat apa kenapa?
Send

Mamat tropika
Oo tak rindu ke?

Tak!
Send

Mamat tropika
Alah ingat rindu, Aku rindu kau lah!

Makan ubat belum, sejak bila Kita couple?
Send

Mamat tropika
Sejak ibu jodohkan Kita🤭

Amboi! Ayat ingat sweet ke?🤨

Mamat tropika
Bagi saya sweet, kenapa tak sweet?
Takpe nanti kita kahwin saya buat
lebih sweet ye 😗😘.

Ish, taknak lah dahlah bye!

Mamat tropika
Alah nak pergi dah okay lah
Bye sayang( ˘ ³˘)♥ take care.

SEINDAH CINTA KUWhere stories live. Discover now