BAB 5

27 4 0
                                    

Keesokan harinya, aku siap-siap untuk ke kerja walaupun takde mood. Nanti Aku kene potong gaji habis aku sapa nak bayar hutang sewa rumah huhuhu.

Sampai di tempat kerjaku. Pap depan mataku terlihat Tengku Mikael yang sedang berdiri dihadapanku.Eh sejak bila dia masuk pulak mamat tropika ni.

"Lambat sampai kerja?"tanya dia sejak bila mamat ni caring pasal aku. "Biarlah bukan menyusahkan awak pun tapi kenapa awak ni? Caring pasal orang?"tanyaku pula. "Saja takkan tak boleh nak ambil berat pasal kau ye lah kau kan bakal isteri aku nanti"balasnya pula amboi aku tak bagi keputisan lagi.

Lama kami berperang mulut tiba-tiba "Hah Zana ni Tengku ni dari tadi tunggu lamu datang kenapa lambat sampai?"tanya Kak Liya pula. "Mm ada masalah sikit tadi"jawabku acuh tak acuh. Kak Liya hanya mengangguk kepala tanda faham. "Masalah apa?"sampuk Tengku Mikael. "Ish sibuklah awak ni dah lah pergi"kataku sambil membuka pintu keluar untuknya. "Mm aku keluar but kau kene ikut Aku dalam pukul 5 nanti ibu suruh aku jemput kau katanya nak pergi beli barang kahwin"katanya sambil senyum miang. "Saya tak buat keputusan lagi lah"kataku geram mamat ni. "Eh bukan aku suruh. Ibu yang  suruh kau ingat aku nak sangat ke kahwin dengan kau tolonglah"katanya lalu keluar dari kedai kami.

Aku mengeluh.

___________________________________

Balik dari tempat kerja Aku dalam perjalanan menuju ke rumah sewaku. Tiba-tiba kelibat sebuah kereta yang amat aku kenali ya itulah kereta mamat tropika. Keretanya berhenti dihadapanku.

"Oi makcik bakery aku dah cakapkan tunggu aku ambik kau kat tempat kerja kau"katanya dengan geram. "Biarlah sibuk punya tropika"balasku pedas. "Ewah cantik mulut aku cili mulut kang baru kau tahu pedas tu"katanya dengan penuh marah. "Hah, awak cakap awak nak cili mulut saya? hahha"kataku sambil ketawakannya. "Apa yang lawak sangat minah?"tanyanya tidak faham. "Awak tu lah ada hati nak cili mulut orang nak potong cili pon tak reti apatah lagi nak beza cili hijau dengan cili merah"terangku dengan ketawanya. "Apa benda kemaruk merepek kau ni? Ish dah ah aku tak dengar tiber sabitkan potong cili lah beza cili lah ahh pelik minah ni"katanya tidak berpuas hati. "Cepatlah nanti ibu aku bising lah naik lah kereta cepat"rayunya kasihan pulak.

__________________________________

Sepanjang kami dalam perjalanan. Kami asyik bertekak je aku senyap dia kacau ish payahlah.

"Oi kau dengar eh jaga perangai kau tu nanti kat rumah aku jangan buat macam rumah sendiri"kata Tengku Mikael dengan tegas. "Ish saya tahulah menyampuk"balasku pedas. "Ewah mulut tu puakanya. dahla nak jadi bini aku mulut mengalahkan setan"katanya geram sambil menfokuskan pemandunya. "Sape cakap Saya nak jadi bini awak eee saya taknak jadi bini awak. Lagi-lagi suami macam ni kalau perangai baik boleh la kalau setakat perangai macam......"kataku memandangnya sinis. "Hah perangai macam bende-bende aku sepak kang "katanya geram.

___________________________________

Sampai dirumah Tengku Mikael kami keluar didalam perut kereta kelihatan Puan Mastura menunggu dihadapan pintu utama.

"Hah Zana cepat masuk "pelawa Puan Mastura "Terima kasih makcik"kataku lembut. Tengku Mikael membuat mulut "Hah Kael kenapa macam tu sakit ke?"tanya puan Mastura. "Eh tak nk exersice mulut ni"jawab Tengku Mikael sambil memegang mulutnya. "Haih ada-adalah kamu ni dah pergi panggil Maya tu kat atas"kata Puan Mastura menyuruh Tengku Mikael keatas memanggil Maya. Tengku Mikael mengangguk lalu keatas.

____________________________________

Sewaktu kami menjamah makanan diatas meja masing-masing senyap menikmati makanan. "Zana dah ready ke?"tanya Puan Mastura memecah kesunyian kami. "Ready apa makcik?"tanyaku pula. Puan Mastura memandangku "Ready kahwin dengan Kael la"jawab puan Mastura dengan lembut. "Oo mm Zana re..ady"kataku gagap sedikit. Tengku Mikael terkejut  "serius Zana. Zana tak tipu makcik kan?"tanya Puan Mastura dengan reaksinya teruja aku mengangguk. "Kalau macam tu esok jugak makcik dengan pakcik pergi meminang Zana dekat rumah Zana"balas Puan Mastura dengan teruja. "Tapi... Rumah Zana dekat Pahang makcik"kataku "Alah hal kecil je esok makcik dengan pakcik gerak kan Kael"kata Puan Mastura memandang Tengku Mikael yang masih lagi terkejut. "Hah, ye esok gerak"kata Tengku Mikael dari berangannya. Aku hanya menayangkan seyuman pahit nak buat guana lagi.

____________________________________

Selesai makan aku Dan keluarga Tengku Mikael bersembang diruang tamu. "Zana... Anak yang ke berapa?"tanya Puan Mastura. "Anak bongsu makcik"jawabku yang duduk di sofa yang empuk. "Oo anak terakhir elok lah tu Kael  anak sulong"balas Puan Mastura dengan teruja. "Mm makcik Zana dah lambat ni sebab esok Zana kene pergi kerja"kataku dengan lembut kepada Puan Mastura. Puan Mastura mengangguk faham "Okaylah Zana hati-hati ye, Kael bawa kereta elok-elok"kata Puan Mastura kepada anaknya Mikael. Selepas aku salam segera aku menuju ke kereta Tengku Mikael.

____________________________________

Waktu kami dalam kereta aku perasan yang Tengku Mikael dari tadi senyum macam kerang busuk mamat ni okay ke tak. "Awak ni kenapa dari tadi senyum-senyum macam kerang busuk"kataku memandang Tengku Mikael. "Takde apa-apa cuma terkejut"jawabnya sambil menfokuskan pemandunya tetapi muka tetap senyum. "Zana serius ah kau nak jadi bini aku?"tanyanya ingin mendapatkan kepastian. "Yer"jawabku pendek. Tiba-tiba dia ketawa "Hahaha kau tak menyesal ke hahah" katanya ketawa. "Awak ni okay ke dok?"tanyaku apahal mamat ni. "Okay tapi.. saya gembira"katanya perlahan. "Awak cakap apa?"tanyaku balik. "Takde apa"jawabnya lalu menfokuskan pemandunya.

____________________________________

"Terima kasih sebab hantar saya"kataku memandangnya. "Welcome, dear"balasnya senyum manis. Aku keluar dari perut kereta . Setelah masuk dalam sewa bilikku Aku terus mandi,solat dan akhirya baring dibuai mimpi.

____________________________________

Chapter ni pendek sikit ye😅

SEINDAH CINTA KUWhere stories live. Discover now