Beg berisi barang keperluan untuk meneruskan hidup, ditarik oleh Riana. Berjalan melangkah dengan satu tujuan. Mencari kehidupan dengan berdiri ditapak kaki sendiri. Hampir 13 tahun duduk di rumah anak yatim piatu, kini masa telah tiba untuk mencari kehidupan. Berbekalkan Ijazah yang diperolehi beberapa bulan lepas, akhirnya dengan izin Allah dan tentu Ibu Yati yang menjaganya, dapat mengorak langkah.
"Riana, nanti sampai sana jangan lupa bagitau ibu. Ini sedikit sumbangan dari ibu untuk makan, bergerak ke sana sini,"
" Ibu, tak payah lah ni. Kasi kat adik- adik kat sini. Riana ada duit bu, kan Riana keje part- time kat overseas dulu,"
"Takpa, ambil je, Riana. Ibu ikhlas,"-Air mata mula bergenang. Dipeluk jasad tua itu. Erat.
"Jaga diri, jangan lupa solat. Balik jenguk ibu. Ibu sayang Riana. Satu je pesan ibu, jangan berdendam"
"Baik ibu,"13 tahun yang lepas
Tengku Haziq membaca surat khabar. Sesekali dia menjenguk anak kesayangannya Tasya sedang mandi di kolam. Manakala, Rehan, isterinya menghidangkan secawan kopi dan jus tembika untuk dia dan anaknya, serta sedikit kuih muih untuk minum petang."Tasya, jangan lepas pelampung tu,"
"Ayah, jom lah turun!"
"Tasya mandi je dulu, ayah tengok tasya dari sini,"Tasya tidak puas hati. Die melibas kaki nye menjadi percikan air yang kuat sehingga membasahi seluar ayahnya.
"Tasya!"
"Alang- alang da basah tu, terjunlah ayah,"Tengku Haziq menarik tangan isterinya lalu terjun ke dalam kolam.
"Abang!" Melihat Tasya mentertawakan ibunya yang tercungap-cungap mencari nafas.
Bahagia.
"Ayaaaaahh... Ummiiiii" Tasya menangis di tepi jasad Tengku Haziq dan Rehan. Tengku Hadi datang memeluk anak sedaranya dengan erat. Tak sangka kemalangan yang dia lihat tadi adalah abang dan kakak iparnya. Setelah di kebumikan, Hadi membawa Tasya ke rumah Tengku Yasmin.
"No, eh, Hadi. Aku tak bolehlah nak jaga Tasya. Kau tau kan Bonda tak suka dengan budak ini," bantah Tengku Liana
"Kak, budak ni tak tau apa-apa. Dia tak salah! Bonda, takkan Bonda nak biarkan Tasya ni. Dia darah daging kita!"
"Bonda tak cakap bonda tak suka, tapi bonda tak boleh terima. Isteri abang kau tu bukan keturunan dari mana2!" Jawab Tengku Yasmin
"Bonda, dekat kubur sana, Allah tak tanya kita dari keturunan mana,"
"Okay, dia boleh tinggal sini," Tengku Yasmin bangun dan masuk ke bilik.Hadi memeluk Tasya. Dia memandang wajah Tasya. Dahi, mulut, telinga, rambut dan semua yang ada di wajah Tasya sebiji seperti arwah Haziq. Mata Tasha memiliki mata Rehan.
"Mulai hari ini Tasya tinggal kat sini dengan Paksu, Aunty Ngah, Uncle Ngah, Reza dan Nenda,"
"Tapi Paksu, diorang tak suka Tasya,"
"Lama- lama, diorang sukalah. Tasya kene sabar,"
YOU ARE READING
Matahariku (Complete √)
General FictionMatanya bulat dengan anak mata coklat. Kening tersusun indah ditutupi rambut. Rambut berombak panjang kehitaman sedikit coklat. Kulit putih kemelayuan. Bibir mungil merah tanpa sedikit gincu. Hidung mancung Itu la Tengku Riana Tasya. Rambut hitam...