Tengku Liana mundar mandir di ruang tamu rumah agam itu. Sesekali dia memandang telefon bimbit yang diletakkan di meja. Seraya itu telefon bimbitnya berdering.
"Ha kau pergi mana ha? Lama aku tunggu!"
"Maaflah Tengku. Operasi gagal,"
"Macam mana bileh gagal?! Aku tak kita kau buat macam mana pon. Aku nak dia mati,"
"Baik Tengku,"Tengku Reza yang baru balik dari office masuk terus duduk.di hadapan Tengku Liana.
"Ma, Tasya ada kat hospital. Dengar dari Paksu ada orang cuba culik dia,"
"Yeke? Perampas memang macam tu,"
"Ma! Itu kan wasiat nenda,"
"Lantak dialah nak mati ke apa ke,"
"Jom lah ma, kita jenguk?"
"Reza pergi sorang-sorang,"Tengku Johari juga baru sahaja pulang. Dia melihat isterinya lalu terus meniti naik anak tangga untuk bersihkan diri. Tak lama kemudian isteri dia masuk bilik.
"Jo, boleh tak you batalkan contract Hata? Tak payah kerjasama debgan company tu?"
"You kenapa? Macam cacing kepanasan?"
"You tak tau ke Hata Holding tu milik Haziq?"
"I tak tau! Selama ni yang jalankan project cume Arwah Wadi dengan Syafiq je. Mana I nampak Hadi ke Tasya ke,"
"You ni tak boleh harap langsung,"
"Tak yang you benci sangat kat perempuan tu kenapa?"
"Sebab you curang dengan I dulu. You cinta sangat dengan dia kan?"
"Itu cerita lama lah!"
"Ingat Jo, I yang selamatkan you dari kene halau dengan mamy you tu. Kalau tak sebab I, You da merempat!"
"Tengku Liana, dan I sampai sekarang tak habis fikir macam mana I boleh kahwin dengan you,"
"Dan I sampai sekarang tak faham kenapa Haziq boleh cinta dengan bekas kekasih you!"Jururawat masuk menghantar makanan di dalam wad. Riana hanya memandang sepi. Sesekali die mengubah stesen television. Tiada satu on menarik minat. Pintu wad di kuak semula.
"Eh, salah hantar makan ke?"
"Hai Tasya!" Sangkaan Riana meleset.
"Hai abang Reza,"
"Macam mana boleh jadi macam ni. Terkejut abang Reza tau,"
"Lama abang reza tak bahasa kan diri abang,"
"Abang masih janggal,"
"Takpe,"
"Kenapa tak makan?"
"Sekejap lagilah,"
"Ke nak abang suap?"
"Sebenarnya, Tasya tak lapar,"
"Okay, kalau macam tu, abang ade bawah coklat kegemaran Tasya. Ni ha coklat duit emas tu!"
"Ya Allah, lama nya Tasya tak makan ni! Abang masih ingat ea," Tengku Reza tersenyum.
"Tasya, abang nak minta maaf bagi pihak mama abang,"
"Sebenarnya Tasya pon malas nak panjang cerita, dendam. Tasya nak hidup dengan tenang. Abang Reza tak perlu risau, tentang saham nenda, atau pengerusi syarikat semua tasya tak nak ambil tau. Abang buatlah macam mana pun, Tasya sokong,"
"Hata Holding tu?"
"Paksu cadangkan Tasya untuk kelolai semua. Tapi, Tasya tak yakin. Bidang Tasya bukan itu. Tasya akan serahkan pada Tuan Syafiq untuk uruskan," Riana tersenyum kemudian senyuman itu jadi satu keluhan.
"Kenapa ni?"
"Takda apalah. Meh sini Tasya suap abang!"
Ketika Riana menyuap coklat pada Tengku Reza, Tuan Syafiq masuk. Riana dan Tuan Syafiq bertentang mata. Riana terkejut Tuan Syafiq databg secara tiba-tiba, Tuan Syafiq pula memandang panorama yang membuat hatinya kecewa.
"Sorry, I'm disturbing," Tuan Syafiq keluar. Namu dikejar Riana. Secara tidak sengaja, Riana terlanggar nurse yang bertugas menghantar makanan dan pinggan jatuh terkena tangan Rania yang dijahit.
"Argh!"
"Ma syaa Allah Tengku!" Nurse terkejut.
"Aduh. Saya minta maaf," tak terasa air mata jatuh menahan kesakitan. Tuan Syafiq berlari mendapatkan Riana. Tengku Reza keluar dari bilik.setelah mendengar kekecohan.
"Tengku okay? Saya bawakan Tengku masuk bilik. Encik tolong saya," Nurse mendudukkan Riana. "Encik tunggu diluar, saya nak bukak dressing," Nurse tersebut memicit butang kecemasan. Tak lama rakan nurse itu datang. "Tolong bawa kit. Encik berdua tunggu di luar. Saya nak tengok luka,"Tengku Reza dan Tuan Syafiq memandang sesama sendiri. Terbit sedikit cemburu di hati Tuan Syafiq walaupun dia mengetahui bahawa Tengju Reza sepupu kepada Riana.
"I can see in your eyes,"
"Apa?"
"Love. Kau cintakan Tasya?" Tuan Syafiq diam. "Tuan Syafiq. She is my sister," ujar Tengju Reza sambil menepuk bahu Tuan Syafiq.
YOU ARE READING
Matahariku (Complete √)
Ficción GeneralMatanya bulat dengan anak mata coklat. Kening tersusun indah ditutupi rambut. Rambut berombak panjang kehitaman sedikit coklat. Kulit putih kemelayuan. Bibir mungil merah tanpa sedikit gincu. Hidung mancung Itu la Tengku Riana Tasya. Rambut hitam...