Riana duduk di pondok. Biasanya tempat ini ayah dan ummi akan bersembang waktu malam. Bergelak ketawa, bercerita, bergurau senda. Riana rindu ummi dan ayah,rintih Riana.
Notifikasi di telefon bimbit rania berbunyi. Cepat-cepat Riana buka. Alah, dari grab food? Bisik Riana.
"Kau tunggu mesej sapa Riana oiii!" Riana berbicara sendiri. Pesanan yang di bawa oleh Yusof dari Grab food 2 minit akan sampai. Sejak kejadian tempoh hari, tidak berani keluar sendirian.
Riana keluar dari pintu pagar sambil memerhati pergerakan Grab Food."Ikot aku!" Tiba-tibe seorang lelaki menarik tangan Riana. Sebelah tangannya memegang sebilah pisau meletakkan ke leher Riana
"Lepas!"
"Diam!"
"Tolong!"
"Hoi!"budak Grab Food yang bernama yusof menjerit lalu mengejar mereka. Lelaki itu menghunus pisau ke arah Riana tapi sempat dielak oleg Riana namun lengan Riana tersiat kemudian Riana di tolak ke tar. Lelaki itu masuk ke dalam kereta lalu cabut. Sempat Riana membaca no plat kenderaan itu lalu tidak sedadrkan diri
"Akak, macam mana ni. Nak buat apa," budak grab itu ketakutan. Yusof berlari mengambil phone yang terjatuh memici butang screen. "Alamak berpassword plak! Yusof mengambil ibu jari Rania meletakkan di sensory screen."ha okay! Sapa ni aku nak call?" Yusof membuka recent call terdapat nama Tuan Handsome. Terus memanggil.Tak sampai 5 minit Tuan Syafiq datang. Darah hampir ke seluruh baju Riana.
"Tengku, Macam mana boleh jadi macam ni?!!"
"Bang, minta maaf.. kejadian cepat sangat, "
"Tolong abang dek,"
"Baik abang,"Kereta yang dipandu Syafiq bergerak laju. Yusof memangku Riana di belakang. Sampai sahaja medical officer terus membawa Riana ke dalam emergency room. Yusof duduk di sebelah Syafiq.
"Tuan Handsome,"
"Ha?"
"Tak , tadi saya call abang, dalam phone akak tu dia tulis Tuan Handsome,"
"Siapa nama?"
"Yusof,"
"Saya syafiq,"
"Abang ni pakwe akak ea?"
"Tak dalah. Saya penjaga dia," Syafiq tersenyum. Mereka berdua memandang arah tapak kasut dari arah pintu masuk. KelihatAn Tengku Hadi datang.
"Macam mana boleh jadi macam ni?"
"Tak tau la Tengku. Yusof, Grab Food datang hantar makanan, tapi nampak ada orang cuba culik Tengku Tasya,"
"No plat kereta nampak?"
"Tak nampak la uncle, sebab gelap, lagi pon kejadian terlalu cepat,"
"Terima kasih Yusof,"Hampir sejam menunggu doktor yang merawat, barulah doktor yang bernama Amri keluar.
"Eh, Hadi. What are you doing?"
"She is my niece,"
"Dia okay. Lengan di jahit 10 jahitan. Agak dalam. Kepala dia I da letak ubat. Saya dah minta nurse bawak die kat ward VIP,"
"Thanks Amri," Tengku Hadi bersalaman. Seraya itu dia memandang Syafiq. "Syafiq, awak tunggu sini, saya hantar Yusof pergi balai buat report,"
"Tengku," Syafiq memandang Yusof memberikan note 100 2 keping. "Ni ada sedekah. Sorry menyusahkan,"
"Terima kasih abang. Alhamdulillah, ni cukup untuk makan minum mak saya 2 hari. Terima kasih banyak,"Selesai solat subuh, Syafiq mendekati Rania yang masih belum sedar. Tangan Riana di elus lembut.
"I love you,"
Tanpa sedar Syafiq tertidur."Ermm" Riana membuka mata. Jari jemarinya terasa di genggam. 'Tuan Syafiq' dia terasa dilindungi.
Syafiq menggeliat keletihan akibat tidur ditempat yang tak sepatutnya. Riana menutup matanya pura-pura masih tidur. Sebenarnya dia malu. Telefon bimbit Syafiq berdering.
"Hello.. Kak Sara... ye masih kat hospital.... kak sara cancelkan semua.. Tengku Hadi ada, tapi pagi ni dia ada operation... belom, Riana belum bangun... ok kak,"
Riana mendengar perbualannya. Mungkin Sara bertanyakan tentang dirinya. Syafiq meletakkan telefon bimbitnya di atas meja sambil melepaskan keluhan.
"Syafiq,"
"Alhamdulillah, Tengku da sedar. Tengku nak air? Atau apa?"
"No, I want you,"
"What?" Wajah Tuan Syafiq yang putih itu memerah. Riana gelak kecil. "Pandai Tengku kenakan saya,"
"Kalau awak nak balik, awak baliklah. Lagipun, semalaman awak kat sini,"
"Takpa, saya okay,"
"No, youre not,"
"Dina tau tak?"
"And why you not tell me Dina balik kampung?"
"Syafiq, saya...."
"Riana, awak tanggungjawab saya. Amanah. Takda apa yang menyusahkan. Takda apa yang penat,"
"Why? Kenapa awak ambil berat sangat?"
Syafiq terdiam.
"Saya nak turun ke cafe. Cari sarapan. Nanti nurse hantar makanan awak,"
Syafiq bangun meninggalkan Riana yang menunggu jawapan."Orang tanye dia lari. Bagi tau jelah!"
15 minit kemudian, Syafiq kembali. Makanan yang di hantar jururawat tidak disentuh. Syaimfia mendekati Riana. Kelihatan Rania memejam matanyanya.
"Tengku," Riana membuka matanya. "Kenapa tak makan lagi?"
"Suapkan saya," Syafiq tersenyum. Dia meletakkan makanan yang di bungkus ke tepi dan menarik makanan Riana ke katil. Tuan Syafiq memulakan suapan dan disambut Riana Tuan Syafiq mengelap tepi bibir Riana. Anak mata mereka bertaut. Bagaikan detikan masa terhenti begitu nafas mereka. Bunyi telefon bimbit Syafiq mengejutkan mereka. Mereka mencari nafas yang terhenti.
"Excuse me," Syafiq menerima panggilan.
Riana mencari nafas. Terbit titik peluh. Terasa panas di pipinya. Syafiq kembali ke Riana.
"Syafiq,"
"Tengku," serentak mereka memanggil. "Let me speak," Syafiq tegas bersuara. Riana bersedia. "Riana, I know, tak sepatutnya saya cakap sekarang. But saya ikhlas nak jaga awak. Saya cintakan awak," Syafiq berterus terang. "Tapi awak tak perlu jawab sekarang. Awak fikir baik-baik. Bila awak da sedia bagi jawapan, bagilah tau. Sekarang saya kena gerak. Ada problem kat site. Saya pergi dulu. Petang nanti saya datang semula. Sekejap lagi Kak Sara sampai. Jangan lupa makan and take care,"
"Syafiq, hati-hati,"
"Always, I am,"
YOU ARE READING
Matahariku (Complete √)
General FictionMatanya bulat dengan anak mata coklat. Kening tersusun indah ditutupi rambut. Rambut berombak panjang kehitaman sedikit coklat. Kulit putih kemelayuan. Bibir mungil merah tanpa sedikit gincu. Hidung mancung Itu la Tengku Riana Tasya. Rambut hitam...