1st Day

12 0 0
                                    

Solekan tipis di tacap pada pipi Riana yang sememangnya merah delima semula jadi. Tiada apa yang perlu dilebihkan atas solekan kerana kulit Riana sangat cantik. Rambutnya yang panjang dan beralun dibiarkan rapi. Cantik dan kemas di mata Riana, dan dia sangat berpuas hati. Lalu dia menadah tangan.

"Ya Allah, kau mudahkan urusan aku hari ini,"

Pintu bilik Rianq di ketuk.  Semestinya Dina. Dia menawarkan untuk menghantar Riana.

"Okay ke?" Tanya Riana.
"Eh okaylah ni. Dah jom, lambat nanti kita sampai office,"
Riana tidak menyangka Dina kerja di satu tempat yang sama, cume laras mereka berbeza. Dina bekerja di Laras 10, bahagian akaun.
"Nanti nak makan bagitahu aku. Kita makan sama- sama,"
"Okay,"

Riana terus ke Laras 11 untuk berjumpa dengan Sara. Sara menunjukkan pejabat yang akan dihuni Riana. Riana juga diperkenalkan oleh semua staff di situ.

"Riana, jam 10 nanti kita ada meeting. Sebelum tu, Tuan syafiq ada beritahu minta Riana semak fail ni, kalau Riana ade apa-apa cadangan boleh lah dicatit dahulu, nanti bincang dalam meeting. Nanti saya kenalkan awak dengan wakil Teguh Holding,"
"Teguh Holding?"
"Ye, kenapa Riana? Awak kenal sesiapa dalam syarikat Teguh?"
"Tak de ape kak Sara,"
"Okay," Sara mencengkam lembut lengan Riana. " Kak Sara tau, Riana bukan orang biasa-biasa. Tapi Kak Sara harap, Riana jangan segan," Sara mengusap lengan Riana.
"Okay, kak sara keluar dulu, kak sara nak siapkan material untuk meeting. Ada apa-apa cari kak sara ye ?"
"Baik kak"

Riana duduk menyemak fail yang ada di depan matanya. Ada beberapa aspek perlu ditambah. Mungkin ini satu cabaran secara senyap dari Tuan Syafiq.

Tok tok tok!

Muncul kak Sara depan pintu pejabat. Riana menyambut dengan senyuman.
"Jom! Meeting,"
"Okay jom,"

Kelihatan semua sudah ada dalam meeting. Riana duduk di sebelah Sara. Kelihatan Tuan Syafiq baru sahaja masuk.
"Hai Riana, welcome to Hata Holding,"
"Terima kasih Tuan,"

Biippp! Sara menekan butang merah pada intercom
"Yes,"
"Hai Sara, Carol here. Tengku Reza was coming,"
"Okay, give him a way,"

5minit kemudian, Carol membuka pintu dan memberi laluan Tengku Reza untuk masuk dalam meeting rom.

"Hai Tengku,"
"Hai Tuan Syafiq,"
"Oh yes , saya nak kenalkan pegawai senibina saya yang baru Cik Riana,"
"Hai, Tengku, Rania,"
"Yes , I am Tengku Reza Tengku Johari,"

Abang reza?

"Okay lets we start," arahan Tuan Syafiq mengejutkan lamunan Riana.
Rianq mengulas sedikit tambahan yang berpotensi untuk memberi kelainan pada project kali ini. Tuan syafiq semestinya berpuas hati dengan potensi yang ada dalam diri Riana. Dia pasti Tengku Reza juga merasakan begitu.
"So macam mana Tengku?"
"Saya berpuas hati. Saya tak sangka awak ada staff yang hebat berinovasi baru,"
"Hi Tengku, takkan staff saya yang ini pon Tengku nak ambil. Janganlah begitu,"
"Okay Tuan Syafiq, saya okay dengan project ini. Saya harap Tuan Syafiq beri saya  harga, dan sediakan contract project dan hantar ke pejabat saya?"
"Baik,"

Bergilir-gilir staff keluar dari bilik meeting. Tinggal. Riana dan sara  sahaja.
"Kak sara , nak tanya boleh?"
"Ye,"
"Kak, apa maksud Tuan Syafiq pasal ambil staff tu?"
"Oh, dulu org yang riana ganti tu, dia dapat offer tinggi dari Syarikat Teguh Holding,"
"Macam tu,"
"Riana, kak sara nak tanya, Riana ni siapa?"
"Apa maksud akak?"
"Riana fresh graduation, tapi Riana sangat berbakat. Akak tau Riana bukan calang-calang orang. Sepanjang 13 tahun akak kerja kat sini, dari akak kerani cabuk, sampai jadi PA pada bos2 kite tu, tak ada seorang pon yang fresh graduate dapat jawatan ini,"
"Rezeki akak,"
"Okay , play safe.."
"Jap, akak kata bos2? Berapa banyak bos kat sini?"
"Kita ada 2 bos. 1 bos tu memang jarang masuk office kecuali nak tandatangan pasal contract atau apa2 hal yang penting. 1 bos tu Tuan Syafiq. Tuan syafiq tu orang kepercayaan arwah pemilik syarikat ni. 1 bos tu adik arwah. Kira macam amanahlah,"
"Oh,"
"Akak nak ke pantry nak buat air untuk Tuan Syafiq. Riana nak ke ?"
"Riana bos akak ke? Bukankan? Nanti kalau Riana nak, Riana buat sendiri,"

Dua bos? Apa -apa jelah, janji aku dapat gaji.

Matahariku (Complete √)Where stories live. Discover now