Hampir 5 jam Riana dan Tengku Hadi menunggu di ruang menunggu operation. Riana sudah menerima rawatan di lehernya dan sebahagian wajahnya. Riana mengelus jari jemari miliknya yang dipenuhi darah. Bajunya juga berlumuran darah Tuan Syafiq
"Paksu, Syafiq okay ke?"
"In sha Allah. Kita doa banyak-banyak,"
"Tasya sayang Syafiq,"
"sayang macam mana?"
"Tasya tak boleh kehilangan dia. Tapi, Tuan Syafiq menjauhkan diri dari Tasya,"Hari pula beransur terang. Sara sudah sampai di hospital. Dina juga sudah tiba.
"Riana, kita balik?" Ajak Dina.
"Tak, aku tak nak balik,"Jawab Riana lemah.
"Macam tu, kita tukar baju," Dina mengajak. Pakaian Riana dipenuhi darah Tuan Syafiq.Hampir 6 jam barulah doktor yang merawat luka tusukan Tuan Syafiq keluar. Tengku Hadi mendapatkan temannya bertanyakan hal Tuan Syafiq. Kelihatan Tengku Hadi mengangguk dan sesekali wajahnya berkerut. Kemudian Tengku hadi bersalaman.
"Pak Su, macam mana?"
"Erm, luka tusukan Syafiq agak dalam sehingga hampir terkena organ dalam. Syafiq beruntung, jika tidak, perkara lebih serious akan berlaku,"
"Sekarang dia da dipindahkan dalam wad VIP. Tasya tunggu sana. Paksu hantar. Sara, have you done to cancel all appointment this week?"
"Yes Tengku. Everything under control. Tiada siapa tau hal ini,"
"Sara, how about Dina?"
"Tengku, Dina da dapat kebenaran dan minta ketua ketua jabatan rahsiakan,"
"Thanks. Sara, kalau awak da setle tentang registration and payment kat sini, boleh balik office. Takut ada sesiapa yang datang. And Tasya, nak sesiapa teman?"
"Dina,kau balik lah office. Aku okay kat sini,"
"Sure? Kalau macam tu, ni nasi goreng kampung. Tadi pagi aku buat sarap. Aku bawak untuk kau,"
"Thanks Dina,"
"Jangan lupa makan,"Riana menggenggam tangan Tuan Syafiq. Sesekali dia menyapu muka Syafiq dengan tuala basah. Adakalanya Tuan Syafiq seakan meracau. Kesan daripada ubat bius dan tahan sakit.
Riana merasakan kepalanya berat. Tak mampu untuk membuka mata lalu dia duduk dan tertidur disamping Tuan Syafiq sambil menggenggam tangan lelaki itu.
"Ri..ana. ehem!" Syafiq berdehem menahan perit ditenggorokan.
"Syafiq. Awak dah sedar? Sakit?"
"Haus,"
"Awak tak boleh minum. Kene tunggu 4 jam. Takut awak muntah,"
"Nak air,"
"Tak boleh,"
"Sakit,"Lemah suara Tuan Syafiq. Tuan Syafiq memejamkan matanya. Nafasnya teratur. Riana mengusap rambut Tuan Syafiq. Tiba-tiba pintu bilik wad dibuka.
"Cik Tengku, pesakit dah bangun?" Nurse menyapa sambil mendekati katil.
"Dah nurse. Dia tidur semula,"
"Encik," Nurse menepuk bahu Tuan Syafiq. Tuan Syafiq membuka mata.
"Ye,"
"Siapa nama?"
"Syafiq,"
"Saya masukkan ubat tahan sakit dan antibiotik," Nurse memegang shrink drip dan masukkan ke dalam drip direct ke jarum yang telah sedia dimasukkan dari operation. Wajah Tuan Syafiq berkerut menahan sakit. "Okay. Lagi 3 jam boleh minum air," Nurse keluar.Riana duduk. Memandang wajah lemah Tuan Syafiq. Tuan Syafiq memandang siling bilik itu. Matanya tertumpu kosong.
"Syafiq," Tuan Syafiq menoleeh arah Rania. "I would like, thank you for everything,"
"Sama- sama,"
"Next time, dont do this again. Jangan jadi pelakon tambahan nak korbankan nyawa,"
"Reflect action Tengku," Tuan Syafiq tersenyum.
"Please, dont. I wont lose you,"
"Me too,"
"I ... " Riana teragak-agak.
"I love you Tengku Riana Tasya," Riana terpegun. Dia gembira. "Promise, I takkan sia-siakan awak. I will cherish you,"
"I love you,"
"Jangan rasa jauh hati dengan saya. Saya akan risik awak melalui Tengku Hadi,"
Riana tersenyum dan hatinya berbunga. Dia menggenggam tangan Tuan Syafiq. Kali kedua hatinya terbuka. Dia berdoa agar kesilapan dulu tidak terulang, luka dulu tidak berdarah kembali.Seminggu Tuan Syafiq di hospital. Kini dia sudah boleh pulang. Namun dia masih ada temujanji untuk melihat keadaan luka yang di jahit. Mujur di rumah ada kawannya yang bekerja dengan masa yang fleksibel. Riana kini tinggal bersama Tengku Hadi sejak dari kes cubaan di tarik untuk menculik.
"Tasya," Tengku Hadi yg berada di ruang tamu bersama isterinya Hannan memanggil.
"Ye Paksu,"jawab Riana sambil melabuhkan punggungnya di sofa.
"Ada orang merisik. Ini cincinnya," Ujar Hannan
"Siapa?"
"Eh, buat-buat tanya," seloroh Tengku Hadi.
"Ala, paksu," Riana tersipu malu. Merah wajahnya yang putih menahan malu.
"Ye, Syafiq," Jawab Tengku Hadi. Rania mengambil kotak cincin, dia mengambil cincin tersebut lalu memasukkan dalam jari.
"Diterima! Cakap yang tukang risik ni cepat - cepat kasi tarikh kahwin!"
"Amboi," terkejut Hannan. hannan dan Temgku Hadi ketawa.
"Tuan Syafiq kata, setahun ikat. Dia nak betul-betul Tasya bersedia. Dia nak Tasya settle kan apa yang patut. Yelah , proceeding mahkamah kes hari tu,"
"Yelah. Tapi paksu, bila dia datang?"
"Dia tak datang sini. Dia bagi masa kat hospital. Dia pesan ambil kotak ni di office, tanda melamar,"
"Gitu je?"
"Yelah, what do you expect?"
"Biasakan buat majlis,"
"Syafiq tu tak da sedara mara,"Riana mengangguk mengerti. Bubirnya mengukir senyuman.
YOU ARE READING
Matahariku (Complete √)
Algemene fictieMatanya bulat dengan anak mata coklat. Kening tersusun indah ditutupi rambut. Rambut berombak panjang kehitaman sedikit coklat. Kulit putih kemelayuan. Bibir mungil merah tanpa sedikit gincu. Hidung mancung Itu la Tengku Riana Tasya. Rambut hitam...