Bab 6

116 36 8
                                    

ASHRAF Farhan membuka langkah ke arah seorang gadis yang memegang arnab kesayangannya.

'Macam mana lah arnab aku ada dengan dia. Entah-entah dia yang curi.' Getusnya di dalam hati.

Dia berdiri di belakang gadis itu yang membelai arnab putih. Dia hanya memerhati buat seketika.

"Ehem! Ehem!" Ashraf Farhan berdeham, mengalihkan perhatian gadis itu.

Terhinjut bahu gadis itu dek deheman seseorang.

Lantas, Iman Hani bangun dari bangku dan berpaling ke arah suara yang datangnya dari belakang.

Iman Hani terkaku saat melihat seorang lelaki tampan yang memakai t-shirt hitam dan jogger pants hitam.

Mukanya bersih dari segala cacat cela. Muka cantik macam perempuan. Benda paling penting ialah iris matanya.

Coklat cerah.

Ashraf Farhan memandang kosong gadis itu. Tumpuannya hanya pada Farhan, si arnab putih.

"Ehem!" Deheman Ashraf Farhan kali kedua menyentakkan pemerhatian Iman Hani, kembali ke realiti.

Iman Hani menggeleng kecil dan dia tersenyum kepada lelaki dihadapannya sebelum berkata.

"Ya, kenapa ya, Encik?"

Kini giliran Ashraf Farhan pula memandang Iman Hani dari atas ke bawah sehingga matanya tertumpu pada objek putih yang dipegang si gadis kecil ini.

Iman Hani yang perasan akan pandangan itu terus bertanya.

"Er, Encik kenapa tengok macam tu?"

"Arnab aku." Kata Ashraf Farhan, dingin.

"Arnab Encik?" Mata Iman Hani tertumpu pula pada pegangan di tangan kemudian pada si pemuda dihadapan.

Anggukan di balas dengan soalan yang diutarakan si gadis.

'Boleh percaya ke mamat ni? Entah-entah bukan dia punya.' Iman Hani tertanya-tanya di dalam hati. Sebelah kening terjongket.

"Ya. Tu arnab aku. Bagi balik." Ashraf Farhan menghulurkan tangan.

Iman Hani masih lagi memeluk erat arnab itu. Tidak percaya dengan si lelaki.

"Kalau saya cakap ni bukan arnab Encik, macam mana?"

"Haih kau ni. Ni arnab aku lah!"

"Aipp!" Iman Hani mengalihkan arnab ke kiri, mengelakkan daripada lelaki itu menyentuh.

"Kalau ni arnab Encik, mana bukti dia?"

Ashraf Farhan sudah tergaru-garu kepala yang tidak gatal. 'Kenapa budak ni payah faham aku cakap.' Hatinya menggerutu.

"Tengok tu. Kat situ pun dah nampak yang Encik ni menipu."

"Macam mana aku nak tunjuk bukti kalau kau sorok arnab tu?"

Iman Hani masih lagi ragu-ragu. Perlahan-lahan dia mengalihkan arnab putih itu ke hadapan semula.

"Tu, kau tak nampak nama dia kat leher?"

Iman Hani membelek tali yang ada pada leher si arnab.

'Eh? Ada nama ke?' tanya hati kecil Iman Hani.

Farhan.

Ooo, ni rupanya nama arnab tu?

Iman Hani memandang ke arah Ashraf Farhan.

"Kenapa nama Farhan?"

"Eh, kau ni dah kenapa, hah?! Bagi arnab aku balik!"

Akhirnya, Ashraf Farhan dapat mencapai arnab kesayangannya. Tetapi hanya sebentar apabila si arnab lari terlompat-lompat dari mereka berdua.

ASHRAF HANIWhere stories live. Discover now