BAB 13

3.2K 105 8
                                    

Aku dengan sopan bangun menghadap wanita yang dipanggil mummy itu. Pada pandangan mata aku dia mungkin seusia dengan ibu.Tiba-tiba rindu pulak dekat ibu di kampung, apalah agaknya diorang tengah buat.

"Kamu ni siapa ? "

Soalan itu menyedarkan aku. Mata aku kerling ke arah Jazriq.Aku nampak dia membuat isyarat mata supaya aku berbohong.

Aku senyum senget. ' Tau pun kau takut. Pandai pulak nak ajar aku suruh menipu. Kau tunggu.'

" Er, saya Najihah. Saya datang sini sebab ingatkan ada jawatan yang Encik Jazriq cakap tu, tapi lain pulak yang saya dapat.."

"Eh, mummy Jaz ada benda penting nak bagitau."

Tak sempat aku habis cakap dia mencelah.Eh biadap sungguh ya. Tak tau ke nak hormat orang tengah menyembang ni. Haih !

Jazriq memandang ke arah gadis yang cantik bertudung biru. Mata mereka berlaga lama.

' Kau ingat, kau dah cukup bijak nak kantoikan aku ? Heh! Ini Jazriq la.' omelnya dalam hati.

" Apa tu ? " soal

" Oh, jom kita duduk dulu mummy.Boleh bersembang lama sikit. Eh sayang jom duduk sana sekali. Berdiri apa lagi dekat situ."

'Sayang ? Eeee takguna nyaa ! Kau ni memang sengaja kan si sengal. Tak apa kau tunggu ! ' Dengan berat hati aku melangkah juga ke arah sofa empuk yang terletak indah di suatu sudut.

Jazriq berdehem perlahan sebelum bersuara sambil mata meliar memerhati gadis di hadapannya.

" Jaz dah ready nak tunaikan hasrat mummy . Jaz dah jumpa perempuan yang layak untuk Jaz , dan sesuai dijadikan menantu mummy."

" Oh ya ? Siapa perempuan tu ? Taknak kenal kan dengan mummy ? " soal Datin Huda  penuh teruja. Senyuman bahagia tidak lekang dari bibirnya.Dia sudah membayangkan kemeriahan hari bahagia anak tunggalnya itu nanti.

'Ceh, nak bagitau benda tu pun nak kena angkut aku sekali ke ? Dah kenapa aku kena terlibat. Ada la tu nak sakitkan hati aku .' bebelku dalam hati.

" Dia ada dekat sini. Itu, yang sebelah mummy ." ujar Jazriq sambil menunjuk ke arahku.

Terkedu. Terpaku. Terasa dunia seakan berhenti berputar.

" Wah, pandai Jaz pilih. Mummy sebenarnya dari tadi berkenan dengan dia. Apa namanya tadi ? " soal Datin Huda sambil memandangku.

Aku kekok memandang wanita yang menggelar dirinya mummy.Senyuman ganjal aku hadiahkan.

"Najihah, datin."

Datin Huda ketawa kecil." Tak payah nak berdatin la .Panggil mummy aje. Tak lama dah nak jadi satu family kita ni."

' Satu family ? Arh sudah.' Wajah tenang Jazriq aku pandang tajam.Kau boleh tenang eh. Apa aku nak buat ni.

"Erk, tapi saya rasa Encik Jazriq silap ni..saya bukan.."

"Eh, nope ! Apa yang saya buat tak pernah silap dan salah." celah Jazriq tenang.

Serius la Jiha, apa kau nak cakap ni. Ini semua mamat sengal punya pasal. Nak settle masalah sendiri diangkutnya aku sekali !

" Mummy pun rasa tak ada salah dengan pilihan Jaz kali ni. Mummy memang betul- betul berkenan!" ujar wanita itu pula.

"Kalau macam ini lah gayanya, cepat-cepat la pilih tarikh tunang. Boleh mummy hantar rombongan ke rumah Najihah." sambungnya lagi.

" Err , ss..saya datin, m..mummy sebenarnya kena bincang dengan Jazriq dulu."

Wajah yang segak itu aku tatap lama.

" Ya lah mummy, kami kena discuss dulu. Nanti apa-apa Jaz bagitau."

Datin Huda senyum sampai ketelinga. Nampak sangat dia bahagia dan tak sabar nak terima menantu. Tapi sayang, itu semua taktik si sengal ni.

" Iyelah, mummy balik dulu.Bincang elok-elok."

Aku angguk perlahan lalu bersalam dengannya begitu juga dengan Jazriq.
Setelah kelibat Datin Huda hilang dari pandangan lengan Jazriq aku tepuk kasar.

"Encik dah kenapa nak babitkan saya dalam masalah encik ?!" Nafasku mula tidak teratur, geram punya pasal.

" Babitkan apa ni ? Masalah apa ? Aku tak faham." ujarnya berdalih lalu kembali ke meja kerja.

" Yang encik cakap saya ni bakal isteri encik dah kenapa ? Ada saya cakap saya setuju ke ? Kenal encik pun tidak, ini nak kahwin, huh ! "

Jazriq menyilang dada. Wajah mulus gadis di hadapannya ditatap dengan senyuman. ' Haih , marah pun comel. Eh ! '

" Cik Najihah, kau lupa ke apa ? Kan awal tadi kau dah setuju nak jadi awek aku lepastu, apa yang salahnya ?"

Aku tergamam. Kau termakan dengan kata-kata kau sendiri Jiha!

" Tapi yang tu hanya sekadar teman wanita, bukan isteri. Encik ingat benda ni boleh buat main ke ? "

Wajah tak beriak itu aku pandang dengan mata yang mula bergenang.

Jazriq mengeluh perlahan. " Jiha, aku tak main-main. Aku serius."

Dang ! Bagai satu tembakan menusuk ke qalbu. Melihat dari riak mata hitam pekat milik lelaki itu, memang nampak dia sedang serius. Tapi tak mungkin.

Aku menggeleng perlahan. Tak mungkin.

" Jiha, jadi isteri aku. "

Calon Isteri CEO SengalWhere stories live. Discover now